موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

اعلام خبر مرگ 6 اسیر صهیونیست در غزه، و در پی آن اغاز اعتراضات و اعتصابات گسترده، سرزمین های اشغالی را وارد مارپیچ پیچیده از بحران کرده است

اعلام نافرمانی مدنی؛ نتانیاهو زیر گیوتین / موج گسترده اعتراض و اعتصاب، خانه عنکبوتی صهیونیست‌ها را فرا گرفت

تنها چند ساعت کافی بود تا پس از اعلام خبر مرگ 6 اسیر صهیونیست در غزه، کاسه صبر اشغالگران که از نوع سیاست بنیامین نتانیاهو در موضوع آتش بس با حماس و سنگ اندازی نخست وزیر در این مسیر لبریز بود فوران کرده و سرزمین های اشغالی را با شکل گیری دور تازه ای از اعتراض و اعتصاب وارد مارپیچ پیچیده ای از بحران کند. نقطه شروع آشوب اخیر اعلام کشف جسد تعدادی از اسرای صهیونیست در یکی از تونل های غزه بود. ارزیابی‌های ارتش رژیم نشان می‌دهد که این ۶ اسیر طی یک یا دو روز اخیر، در جریان عملیات‌های صورت گرفته در نزدیکی تونل‌هایی که در آن نگهداری می‌شدند، کشته شده باشند.

اعلام این خبر موجی از خشم و نگرانی را در میان جامعه صهیونیستی ایجاد کرده و دامنه مطالبات برای توقف جنگ در غزه را گسترش داده است. به دنبال این اتفاق خانواده‌های اسرای اسرائیلی در بیانیه‌ای از تمامی شهرک‌نشینان خواستند تا برای فلج کردن دولت نتانیاهو و جلوگیری از مرگ بیش از 100 اسیر دیگر خواستار اعتصاب سراسری تا سرنگونی کابینه او شدند. «

اعلام نافرمانی مدنی؛ نتانیاهو زیر گیوتین منتقدان/ موج گسترده اعتراض و اعتصاب، خانه عنکبوتی صهیونیست ها را فرا گرفت

اعلام نافرمانی مدنی در سرزمین‌های اشغالی

در این راستا در پی آغاز اعتصاب عمومی در سراسر فلسطین اشغالی در همبستگی با خانواده‌های اسرا و اعتراض به کارشکنی‌های نتانیاهو در مسیر مذاکرات تبادل اسرا که از روز گذشته کلید خورد، بسیاری از بخش‌های حیاتی در اسرائیل به تعطیلی کشیده شده است. اعتصاب مذکور شامل مدارس، دانشگاه ها، فرودگاه بن گوریون، بخش حمل و نقل و بخش های اقتصادی خواهد بود. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند پروازها در فرودگاه بن گوریون در پایبندی به اعتصاب عمومی در اسرائیل متوقف شده است همچنین مدارس، دانشگاه‌ها، حمل و نقل و بخش‌های گسترده‌ای از اقتصاد دچار اختلال شده و به حالت تعطیلی درآمده است. رئیس بخش اطلاع‌رسانی اتحادیه کارگران اسرائیل(الهستدروت) هم تصریح کرد: 95 درصد از مقامات محلی به اعتصاب سراسری پایبندی نشان داده‌اند. بزرگ ترین اتحادیه کارگری در اراضی اشغالی فلسطین پشت این اعتصاب است که تهدیدی برای کل اقتصاد اشغالگران قدس به شمار می آید.

این در حالی است که پلیس و نیروهای امنیتی رژیم در برخورد با معترضین سیاست مشت آهنین را در پیش گرفته اند. در این راستا بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطگرای رژیم صهیونیستی به دنبال تصویب دستورالعملی برای جلوگیری از پرداخت حقوق افراد شرکت‌کننده در اعتراضات و اعتصابات ضددولتی است. او با بیان اینکه اعتصاب عمومی تبعات اقتصادی جدی برای اسرائیل خواهد داشت در نامه ای به دادستان عمومی خواستار جلوگیری از اعتصاب عمومی که آن را غیرقانونی خوانده بود در سرزمین‌های اشغالی شد. در پی آن برخی رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند دادگاه عالی کار رژیم صهیونیستی، موضع کابینه نتانیاهو برای متوقف‌سازی اعتصاب‌ها را پذیرفته و آن را اعتصابی سیاسی و نه کاری دانسته است.

این در حالی است که روز یکشنبه نیز ده‌ها هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های گسترده، اعتراض خود را به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند. طبق برآوردها در تظاهرات مذکور ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. تنها در تل آویو ۲۸۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده و بزرگراه‌ها را بسته‌اند. رسانه‌های صهیونیستی از بازداشت دست کم ۲۹ نفر در اعتراضات ضد دولتی در تل آویو خبر داده اند.

اعلام نافرمانی مدنی؛ نتانیاهو زیر گیوتین منتقدان/ موج گسترده اعتراض و اعتصاب، خانه عنکبوتی صهیونیست ها را فرا گرفت

«بی‌بی» زیر گیوتین

با به درازا کشیدن جنگ علیه نوار غزه و کشته‌شدن شمار بیش‌تری از اسرای صهیونیستِ نزد مقاومت فلسطین در این باریکه در نتیجه حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، اختلافات و شکاف‌ها در میان صهیونیست‌ها در خصوص توافق آتش‌بس و مبادله اسرا بالا گرفته است.

ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق و بنی گانتس عضو سابق شورای جنگی رژیم صهیونیستی علیه بنیامین نتانیاهو اعلام نافرمانی مدنی کرده و از صهیونیست‌ها خواستند برای تظاهرات به خیابان‌ها بریزند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اما بدون هیچ اعتنایی به معترضان صهیونیست تاکید کرد که در خصوص مذاکرات تبادل اسرا و مسئله باقی ماندن ارتش در محور فیلادلفیا هیچ عقب نشینی در کار نخواهد بود. این در حالی است که با گذشت ۳۳۲ روز از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، یک رسانه آمریکایی گزارش داد ایالات متحده طی هفته‌های آینده طرح آتش‌بس غزه را به طرفین ارائه می‌دهد و اگر هیچ طرفی آن را نپذیرد، آمریکا به مذاکرات تحت رهبری خود پایان خواهد داد و آن را رها خواهد کرد.

اعلام نافرمانی مدنی؛ نتانیاهو زیر گیوتین منتقدان/ موج گسترده اعتراض و اعتصاب، خانه عنکبوتی صهیونیست ها را فرا گرفت

قمار صفر و صدی نتانیاهو

سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس، در تحلیل اتفاقات اخیر و شکل گیری اعتراضات و اعتصابات گسترده در سرزمین های اشغالی، گفت: مبنای اصلی شکل گیری اعتراضات در سرزمین های اشغالی، بحث تبادل اسرای نظامی رژیم صهیونیستی با حماس است و این تجمعات در راستای خواسته خانواده های این اسرا و فشار بر نتانیاهو برای رسیدن به یک توافق کامل و آتش بس پایدار در غزه است. به این ترتیب در مجموع باید وضعیت کنونی در سرزمین های اشغالی را محصول سیاست های خشن و رفتارهای تند نتانیاهو دانست.

وی تصریح کرد: امروز نخست وزیر رژیم صهیونیستی به یک قمار صفر و صدی دست زده بطوریکه اگر بخواهد در اریکه قدرت باقی بماند باید به روند جنگ در غزه و حتی گسترش دامنه آن به خارج از شهر غزه دست بزند و یا با کنار رفتن از قدرت سیاسی پرونده جنگ در غزه را پایان دهد.

زارعی با گریزی به  مهمترین برنامه نتانیاهو در جنگ و دست یافتن به هدفی پایدار و شخصی ، افزود: در حال حاضر نخست وزیر رژیم صهیونیستی هیچ برنامه و اولویتی برای آزادی اسرای نظامی ارتش  در برابر حماس ندارد و بیشتر به تداوم حضور نظامی در غزه و آینده سیاسی خود فکر می کند این در حالی است که با پیدا شدن جنازه 6 اسیر صهیونیست که در بمباران های هوایی تل آویو در غزه گشته شده اند دامنه اعتراضات خاموش صهیونیست ها بر علیه سیاست های افراطی نتانیاهو دوباره شعله ور شد و این مسئله باعث شکل گیری خشم و اعتراض شدید در بین خانواده های اسرای صهیونیست شده است. نتانیاهو با رفتار لجوجانه خود باعث فروپاشی ارتش اسرائیل خواهد شد و پایانش از پیش باخته برای این رژیم محسوب می شود. همین موضوع باعث شکاف در بین جامعه صهیونیست و مخالفین او شده بطوریکه موج جدیدی در طی روزهای گذشته بر علیه نتانیاهو در سرزمین های اشغالی شکل گرفته است.

کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: تمامی مواضع نتانیاهو در طی یازده ماه جنگ به نوعی به سرنوشت و آینده او گره خورده، همین موضوع تا حدی باعث شکل گیری اعتراضات دربین افسران، فرماندهان و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی شده است تا جایی که یوآف گالانت وزیر دفاع اسرائیل وفرمانده جنگ در جلسه اخیر کابینه امنیتی این رژیم از مخالفان حضور نظامی در دو محور نستاریم و فلادلفیا بود و او تنها شخصی بود که به حضور نظامی در این دومنطقه رای منفی داد.واین اعتراض به دلیل عدم آمادگی ارتش و ارائه نقش تأثیر گذار در این منطقه است.

اعلام نافرمانی مدنی؛ نتانیاهو زیر گیوتین منتقدان/ موج گسترده اعتراض و اعتصاب، خانه عنکبوتی صهیونیست ها را فرا گرفت

زد و بند پشت پرده واشنگتن و مخالفان؟

علیرضا تقوی نیا نیز با اشاره به  چراغ سبز ایالات متحده امریکا به مخالفین نتانیاهو در گسترش اعتراضات برای زیر فشار قرار دادن نخست وزیر، گفت: بنی گانتس و یائیر لاپید  بعنوان دو رهبر مخالف کابینه همواره برای پیشبرد اهداف خود در سرزمین های اشغالی با دولت بایدن هماهنگی و تعامل دارند بطوریکه زمانیکه گانتس به واشنگتن رفت با مقامات رسمی آمریکا ملاقات رسمی داشت، در واقع منافع دولت بایدن و جریان اپوزیسیون اسرائیل  بر علیه جنگ طلبی نتانیاهو مشترک است اما این مسئله به حدی نخواهد بود که ارتباط واشنگتن با تل آویو قطع شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در رابطه با برگزاری اعتراضات گسترده بر ضدنتانیاهو در سرزمین های اشغالی، افزود: اگر دامنه اعتصابات و تجمعات سراسری به خصوص در مدارس، دانشگاه ها، فرودگاه بن گوریون، حمل نقل عمومی و بخش های گسترده ای از اقتصاد رژیم صهیونیستی بیش از چند هفته صورت بگیرد قطعأ نتانیاهو در برابر خواسته آنها تسلیم خواهد شد. تقوی نیا اظهار داشت: البته قبل از عملیات طوفان الاقصی شاهد تظاهرات گسترده بر علیه سیاست های قضایی و اقتصادی نتانیاهو در سرزمین های اشغالی بودیم و نخست وزیر نه تنها تسلیم مخالفان نشد بلکه با یک خود کشی سیاسی و  اجرای فرافکنی و تنش در منطقه، تل آویو را وارد یک بحران جدید ساخت تا در برابر مخالفان خود تسلیم نشود. تا بتواند با ادعای درگیری و مشکلات خارجی، موقتأ این اعتراضات را خاموش نماید و تا حد ممکن انسجام را به اردوگاه مخالفین خود بازگرداند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با گذشت یازده ماه از عملیات طوفان الاقصی و طول کشیده شدن جنگ در غزه، مخالفان نتانیاهو کوتاه نخواهند آمد و خود نخست وزیر نیز به دنبال آن که به هر شیوه ممکن در قدرت بماند تا اینکه شاهد اتمام دوره سیاسی خود در سال2024 نباشد. به این ترتیب کلاف سر در گم اعتراضات و زورازمایی نتانیاهو در برابر مخالفین همچنان ادامه دار خواهد بود تا جایی که باید دید قدرت کدام یک نسبت به دیگری برتر دارد و می تواند برنده کارزار این نبرد باشد.

تقوی نیا با اشاره به حضور مخالفین نتانیاهو در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی، گفت: کسانی که در خیابان ها به صحنه اعتراضات وارد شده اند شامل خانواده های اسرای جنگی، افرادیکه که مخالف سیاست های نتانیاهو در داخل و خارج سرزمین های اشغالی می باشند و کسانی که به خاطر استمرار جنگ و ضررهای ناشی از آن دل خوشی از نخست وزیر اسرائیل ندارند.در واقع اینها افرادی یکدستی در اعتراضات نیستند اما بر سر مسئله توقف جنگ با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.