موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 1009770

طبق اعلام کمیته اسکان ستاد خدمات سفر، ظرفیت اسکان در مشهد ۹درصد، و در استان ۶درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

افزایش ۹درصدی ظرفیت اسکان در مشهد

به گزارش قدس خراسان، روزهای پایانی ماه صفر و رسم میزبانی شایسته از میهمانان امام هشتم(ع) منجر شد در کنار  تمامی ظرفیت های رسمی اسکان در شهر، از سایر ظرفیت‌های موجود نیز استفاده شود. در کنار این موارد، ظرفیت‌های غیررسمی موجود در بستر اینترنت هم اضافه می‌شود که نشان‌دهنده بستر گسترده‌ای است که در زمینه اسکان در مشهد وجود دارد.

راه اندازی سامانه تلفنی تجمیع ظرفیت اسکان

رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر درباره وضعیت اسکان زائران در مشهد می گوید: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در شرایطی مانند دهه آخر صفر و نوروز برای مسافران مشهدالرضا(ع) کافی نیست و نیازمند استفاده از ظرفیت‌های موقت و اضطراری هستیم.
یوسف بیدخوری به اقدام ویژه امسال در زمینه تجمیع اطلاعات اسکان اشاره کرده و می‌افزاید: امسال ظرفیت‌ اسکان از طریق سامانه تلفنی ۳۷۰۴۵ به عموم زائران اطلاع‌رسانی می‌شود. هر نوع پرسش درباره اسکان یا طرح رسیدگی به شکایات از طریق این سامانه بدون فوت وقت، قابل پیگیری است. افزون بر این سامانه، بازرسان و کارشناسان ما در مسیرهای منتهی به حرم مطهر برای رسیدگی به شکایت‌ها در محل حاضر می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حوزه اسکان زائر پیاده مشکلی وجود ندارد، ادامه می‌دهد: جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) از دو ماه پیش با مدارس، سازمان ورزش و جوانان، حسینیه‌ها و مجموعه‌های مختلف برای اسکان، هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و کاری که در حال حاضر در ستاد انجام می‌شود، در راستای ساماندهی افرادی است که به صورت انفرادی، خانوادگی یا هیئتی بدون رزرو و هماهنگی به شهر مشهد مسافرت کرده‌اند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ظرفیت‌سازی برای اسکان به معنی ساخت واحدهای جدید نیست، خاطرنشان می‌کند: در حوزه ظرفیت‌های موقت سراغ ظرفیت‌هایی رفتیم که وجود داشته؛ اما کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
وی درباره ظرفیت‌های آماده شده برای اسکان زائران می‌گوید: سه نوع اسکان در این حوزه وجود دارد؛ واحدهای اقامتی زیر پوشش گردشگری، واحدهای اقامتی دولتی موقت و اسکان اضطراری که در مجموع ۹۶۴هزار و ۷۳۴ نفر ظرفیت واحدهای آماده شده رسمی دولتی، موقتی و اضطراری در سطح استان است. ظرفیت واحدهای اقامتی زیر پوشش گردشگری در مشهد در مجموع هزار و ۶۵۹ واحد با ظرفیت ۱۹۴هزار و ۹۷۷ نفر است. واحدهای اقامتی موقت نیز شامل مهمان‌سراهای دولتی، بنیاد زائر، زائرسراهای آستان قدس، حسینیه و بقاع متبرکه، مدارس و آموزشگاه‌ها، مراکز اسکان شهرداری و منازل مجاوران و پویش‌های مردمی با اقامت رایگان که در مجموع  ۲هزار و ۴۴۰ واحد و دارای ۳۶۱هزار و ۵۹ نفر ظرفیت اسکان است. اسکان‌های اضطراری نیز شامل سالن‌های ورزشی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، سایر اداره‌های دولتی و شهرداری، مساجد، سالن‌ها و اردوگاه‌های سپاه، سالن‌های اضطراری آستان قدس، حوزه علمیه نواب، فضاهای اداری دانشگاه‌ها و موکب‌های زائران پیاده می‌شود که در مجموع هزار و ۱۰۵واحد با ۲۹۴هزار و ۵۵۵ نفر ظرفیت است. با این توصیفات، ظرفیت اسکان در مشهد ۹درصد و در استان ۶درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
بیدخوری تأکید می‌کند: واحدهایی که با مجوز میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند، دارای نرخ‌نامه با امضای رئیس تشکل و مهر اداره کل میراث فرهنگی هستند که این نرخ‌نامه بر اساس سال ۱۴۰۲ بوده و امسال افزایش قیمت نداشته است.در زمینه بروز شکایات احتمالی نیز، بازرسین ما در این مناطق حضور مستمر دارند تا گرانفروشی رخ ندهد و اگر شکایتی هم انجام شود، همان‌جا با حضور نماینده اداره صمت و تعزیرات در صورت نیاز، تشکیل پرونده و رسیدگی به آن انجام می‌شود تا زائران وقت کمتری را صرف رفت و آمد و پیگیری این موارد بکنند.

ستاد خدمات سفر ۱۲ کمیته دارد

به گفته دبیر ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد، ستاد خدمات سفر شهرستان، ۱۲ کمیته دارد و وظیفه اصلی شهرداری در زمینه خدمات شهریست ولی به عنوان عضوی از کمیته اسکان، همانند سایر ارگان‌ها تمام ظرفیت‌هایش را در زمینه اسکان نیز به کار گرفته است.

سید جلیل بامشکی با بیان اینکه کمیته اسکان در سطح شهر وضعیت اسکان را ساماندهی و فرماندهی می‌کند می گوید: همه ظرفیت‌های اسکان به صورت تجمیعی، در اختیار این قرارگاه اسکان است، شهرداری نیز ۵۱ مرکز با ظرفیت ۶۷ هزار نفر شب در اختیار ستاد اسکان قرارداده که عبارتند از ۳۷ سالن ورزشی و سله بحران، ۵ موکب مشارکتی با آستان قدس، فرهنگسراها، نمایشگاه بین‌المللی و بوستان غدیر.

وی به افزایش سرویس‌های بهداشتی موقت و سیار در اطراف حرم اشاره کرده و ادامه می دهد: علاوه‌بر ظرفیت‌های موجود در شهر، ۷۷۱ چشمه سرویس بهداشتی و ۳۵ دستگاه وضوخانه و آب‌خوری سیار و موقت در اطراف حرم ساماندهی شده است.

ظرفیت ۲۰ هزار نفری جامعه مهمان پذیران برای اسکان

به گفته رییس جامعه مهمان‌پذیران مشهد ظرفیت این مهمانپذیرها، ۶۷۳۰ اتاق و ۱۸۴۵۴ تخت، که با احتساب وضعیت کف خواب، ظرفیتی ۲۰۰۰۰ نفری را شامل می شود.

سید محمد پور رضایی، با اشاره به تکمیل ظرفیت مهمان پذیرهای اطراف حرم، می گوید: هر تخلفی که توسط زائران در حوزه نرخ، امکانات رفاهی، برخورد یا رفتار مشاهده شود، از طریق تلفن شکایات، ذیل نرخ‌نامه‌های موجود در مهمان‌پذیرها و همینطور شماره تلفن ۰۵۱۳۷۰۴۵، قابل پیگیری و رسیدگی‌است و بازرسان ما به صورت ۲۴ ساعته در چهار ضلع حرم مطهر در خیابان‌های نواب، شیرازی، امام رضا و طبرسی جهت رسیدگی به شکایات مرتبط با واحدهای اقامتی حضور دارند.

وی با بیان اینکه مجوز افزایش اسکان تا ۲۰ درصد به صورت کف خواب در ایام پیک حضور زائران وجوددارد، می افزاید: این شغل، رقابتی است و باتوجه به اینکه هیچگاه واحدهای ما در طول سال، ظرفیت‌شان از ۳۰درصد بیشتر نمی شود، درنتیجه، همیشه، در زمینه‌های مختلف رفاهی درحال ارتقاء امکانات خود هستند تا بهتر بتوانند رقابت کنند و در ایام پیک حضور زائر نیز، سطح اشغال خود را افزایش دهند.

واحدهای غیررسمی باید پاسخگوی دو نوع تخلف باشند

با یک جستجو کوتاه درباره واحدهای غیررسمی در بستر اینترنت، به اعداد و ارقام مختلفی، متناسب با متراژ و امکانات رفاهی می رسیم و باتوجه به اینکه تحت نظارت هیچ سازمان و ارگانی نیستند، پیش بینی امکان تخلفات و مشکلات ایمنی و امنیتی در آنها دور از ذهن نیست. بیدخوری، رییس کمیته  ستاد اسکان خدمات سفر در این باره میگوید: توصیه ما به زائران و گردشگران از گذشته تاکنون این بوده که حتماً از واحدهای دارای مجوز استفاده کنند که علاوه بر نرخ‌نامه، کارشناسی شده و تحت نظارت میراث قرار دارند اقامتگاه‌های غیر رسمی در مقاصد گردشگری، دارای دو نوع تخلف عدم نرخنامه و مجوز هستند و در صورت اعلام شکایت و بررسی توسط مراجع ذی صلاح باید برای هر دو مورد پاسخگو باشند. در نتیجه ما سعی کردیم از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی استفاده کنیم که زائران تحت هیچ شرایطی مجبور به حضور در مکان‌های غیر رسمی نبوده و متضرر نشوند.

اگرچه وجود اقامتگاه های غیر رسمی در تمام شهرهایی که مقصد  زیارت یا گردشگری قراردارند میتواند موضوع معمول و قابل پذیرشی باشد، اما ساماندهی و نظارت برآنها به نحوی که زائران و مسافران با خطرات و مشکلات کمتری مواجه شوند، ضروری به نظر می رسد. اتفاقی که با طرح و برنامه ریزی مناسب، میتواند ظرفیت های مردمی غیر رسمی را بیشتر پای کار بیاورد تا از ظرفیتهای دولتی همچون مدارس که در حال حاضر با هزینه های مردمی اداره می شود و ممکن است شائبه حق الناس را داشته باشد، کمتر برای اسکان‌های اضطراری استفاده شود.

خبرنگار: عفت رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.