معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جای پای دو یوز برای نخستین بار در منطقه جنوب شرق توران دیده شد.

 رد پای یوز برای نخستین بار در جنوب شرق توران مشاهده شد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این محدوده حضور هیچ یوزپلنگی ثبت نشده بود، اما وقتی قوچ و میش در این منطقه رها شد، از رد پای یوز و لاشه میشی که یوز آن را شکار کرده بود، حضور یوز در این محدوده مسجل شد. 

حسن اکبری افزود: با بررسی‌های بیشتر از ردپای یوز مشخص شد که حداقل ۲ قلاده یوز در این منطقه حضور دارند. وی با اشاره به حفاظت مشارکتی در جنوب شرقی توران از شش ماه پیش گفت: هر چقدر زیستگاه‌های اطراف توران برای زندگی یوز امن‌تر شود بقای این گونه افزایش خواهد یافت و نسبت به آینده این گونه جانوری امیدوارتر خواهیم بود.

بنا به این گزارش، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از پایش دوربین‌های سازمان حفاظت محیط زیست، در این سال‌ها وضع یوزپلنگ ایرانی بهتر شده به گونه‌ای که ۱۰ قلاده توله یوز در مجموعه توران و زیستگاه‌های اطراف آن رصد شده است که ۵ ماده بالغ اند، یک قلاده نر بالغ و ۴ قلاده هم ماده جوان هستند و در مجموع در پایگاه تکثیر توران ۲۱ قلاده یوزپلنگ شناسنامه دار زیست می‌کنند.

حسن اکبری، فقر فرهنگی در حوزه محیط زیست را یکی از عوامل اصلی تهدید حیات وحش عنوان کرد و گفت: با وجود اطلاع رسانی و اقدامات سازمان حفاظت زیست برای محافظت از گونه‌های جانوری در حال انقراض، همچنان شاهدیم برخی افراد محلی به شکار قوچ و میش می‌پردازند، همین چند هفته پیش در دل زیستگاه یوز یک شکارچی محلی بازداشت شد که یک راس قوچ را شکار کرده بود، با وجود هشدارهای زیادی که درباره انقراض یوزپلنگ داده می‌شود ولی متاسفانه برخی هنوز به این آگاهی نرسیده اند که از شکار طعمه‌های حیات وحش چشم پوشی کنند.

وی ریشه بی توجهی برخی شکارچیان به این هشدارها را فقر و مشکلات اقتصادی خواند و گفت: زمانی که قشرهایی از جامعه، از نظر اشتغال و اقتصاد در تنگنا باشند، دغدغه‌های محیط زیستی، نمی‌تواند برای این قشر در اولویت باشد؛ بنابراین تلاش می‌کند، به عنوان نمونه با برداشت گیاهان دارویی یا انتقال مسافر به طبیعت یا با شکار غیرمجاز بخشی از درآمد و هزینه خانوار خود را تامین کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این مسئله که سازمان‌ها و ارگان‌های رسمی و دولتی به تنهایی نمی‌توانند ناجی محیط زیست باشند گفت: اگر ساختار فرهنگی کشور بر اساس آموزش و ارتقای آگاهی نسل جدید پایه گذاری شود به صورتی که عاشق طبیعت سرزمین شان باشند و هرگز به روی حیوان اسلحه نکشند، هرگز زباله در طبیعت نریزند و ... در آن صورت طرح‌های کلان محیط زیستی مانند احیای گربه سانان و یوزها از سوی سازمان‌های متولی خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به نتیجه خواهد رسید.

اکبری فقر فرهنگی در بی نتیجه ماندن طرح‌های مشارکتی حفاظت از محیط زیست را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: متاسفانه ما نمونه‌های حفاظتی در کل دنیا که اتفاق می‌افتد را نمی‌توانیم شبیه سازی کنیم یا الگو قرار بدهیم، بر اساس آخرین فهرستی که IUCN، چندی پیش به روز کرد گربه سیاه گوش، با همکاری مشارکتی مردم و مسئولان از شرایط خطرناک خارج شد و به وضع مطلوب رسید و جمعیتش هم احیا شد و این را به عنوان یک الگو برای یک الگوی حفاظتی و احیایی در کل دنیا معرفی کردند، ترکیبی از مشارکت مردم، مسئولان، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که توانستند به احیای جمعیت این گونه کمک کنند، ولی ما در ایران نمی‌توانیم با شبیه سازی و الگوگیری از این طرح آن را به نتیجه برسانیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.