جلسه دوم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات زراعی برگزار شد اما به دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، به حدنصاب نرسید تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم تعیین نشود.

۲ نفر باعث عدم تعیین نرخ خرید تضمینی گندم شدند

 روز گذشته جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات زراعی برگزار شد اما به‌دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا لغو شد.

درحالی که براساس قانون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت این محصولات باید تا اواخر تیرماه تعیین و قبل از شروع سال جدید زراعی به کشاورزان اعلام شود تا آنها بتوانند برای کشت نوع محصول تصمیم‌گیری کنند.
 

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، متشکل از نمایندگان وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه است که در آن نمایندگان تشکل‌ها، کشاورزان و مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند، رئیس این شورا وزیر جهاد کشاورزی است.

بر اساس اطلاعات دریافتی تمام اعضای موظف به غیر از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نمایندگان آنها در این جلسه حضور داشتند؛ به همین دلیل جلسه با وجود حضور سایر اعضا برگزار نشد تا با وجود تاخیر ۲ ماه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی کماکان تعیین نشود.

چرا این دو نفر حاضر نشدند؟

درباره اینکه چرا نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در این جلسه حضور نیافتند می توان انتظار داشت که هنوز درباره نرخی به توافق نرسیده باشند و این دستگاه‌ها برای باز پرداخت مبالغ خرید تضمینی گندم دغدغه های دارند.

به طوری که تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه، ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان به‌ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) خرید تضمینی شده است که از این میزان حدود ۱۲۰ هزار همت پرداخت انجام شده و باقی مطالبات کشاورزان باقی مانده است.

جلسه آینده شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی سه شنبه برگزار می‌شود

بر اساس اطلاعات موجود سازمان برنامه بودجه تورم تولید گندم برای سال زراعی جدید ۱۰.۵ درصد در نظر گرفته شده است و درباره نرخ های پیشنهادی اعضا نرخ های ۱۹ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان مطرح است که اختلاف زیادی باهم دارند.

بر اساس اعلام عسگری رئیس مجلس شورای اسلامی و از اعضای شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی، جلسه آینده این شورا سه شنبه این هفته برای تعیین نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم محصول کشاورزی از جمله گندم تشکیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.