پیشنهاد سردبیر

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور ضمن اشاره به جمعیت ۲ درصدی بیسوادان کشور که یا در شرایط آموزش‌پذیری نیستند و یا دسترسی به آموزش ندارند، از کمبود نیروهای آموزشیار نهضت گلایه کرد.

بی سوادانی که پزشک و مدیران ارشد شده‌اند/ گلایه از کمبود نیروهای آموزشیار نهضت سواد آموزی

غلامرضا بروجی، با بیان اینکه مسئله سوادآموزی مسئله‌ای سازمانی و کارمندی نیست گفت: از ۴۷ درصد باسوادی در سال ۵۸ اکنون به ۹۷ ـ ۹۸ درصد باسوادی کشور رسیده‌ایم و دو درصد باقی مانده افرادی هستند که شرایط آموزش آن‌ها خیلی خاص است و افراد انگیزه و نیاز و دسترسی به آموزش را ندارند.

وی افزود: طبق سرشماری ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد بین رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور وجود دارد اگرچه چتر سوادآموزی را باز کردیم لذا اگر کسی با بیش از ۴۹ سال همچنان بی‌سواد است اما علاقه به سوادآموزی داشته باشد، تا هر سنی را تحت آموزش قرار می‌دهیم.

پوشش اتباع بیگانه بیسواد برای سوادآموزی

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام می‌دهیم و خیلی موفق هستیم آموزش اتباع بیگانه است ادامه داد: در دورترین نقاط کشور به خصوص استان‌هایی که اتباع بالا دارند، افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند.

بروجی با بیان اینکه در دهه‌ای، وزیر وقت آموزش و پرورش پیشنهاد ادغام نهضت سواد آموزی را با آموزش و پرورش می دهد تا وظایف نهضت با وزات آموزش و پرورش انجام شود گفت: بنابراین رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همزمان معاون وزیر آموزش و پرورش است که به ضرر نهضت سوادآموزی است زیرا با توجه به ذات سوادآموزی و شرایط حاکم بر آموزش بزرگسالان که متفاوت است، از لحاظ زمانی و مکانی با آموزش رسمی کشور متفاوت است و با توجه به انعطاف هایی که به اجبار باید در آموزش بزرگسالان و در بحث سواد باشد، ادغام کمکی به سواد آموزی نکرد و کار کندتر پیش رفت.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های تعلیم و تربیت کشور باید آموزش بزرگسالان خاص دیده شود افزود: در نهضت سوادآموزی با توجه به اینکه بسیاری از بی سوادان، کشاورز، شاغل، صنعتگر و عشایر هستند و امکان داشتن زمان مشخص برای حضور در کلاس را ندارند، بنابراین باید انعطاف داشته باشیم و کل سال را در صورت داشتن تقاضا و دسترسی به کم سواد و بی سواد داشته باشیم، کلاس‌ها را تشکیل دهیم و متناسب با شرایط سوادآموز، فرآیند آموزش، امکانات و شرایط را در اختیار آموزش‌دهنده قرار دهیم.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه فرآیند سنجش و آموزش باید متناسب با شرایط سوادآموز باشد ادامه داد: مسائل مطرح شده چالش‌های نهضت سوادآموزی است.

تربیت چهره‌هایی ماندگار از دل نهضت سوادآموزی

بروجی با بیان اینکه افراد بسیار زیادی بی‌سواد داشته‌ایم که از طریق نهضت سوادآموزی تربیت شده و اکنون پزشک و مدیران ارشد نظام هستند و به فعالیت می‌پردازند اما هنگامی که به آن‌ها مراجعه می کنیم به دلیل جایگاه اجتماعی از معرفی سابقه امتناع می کنند گفت: به همین دلیل امکان ارائه آمار دقیق در این زمینه وجود ندارد اما در بانک اطلاعاتی، چهره‌های ماندگار نهضت معرفی شده‌اند.

لزوم تربیت نیروهایی برای آموزش بزرگسالان کشور

وی با بیان اینکه آموزش دهندگان مدتی به عنوان آموزشیار به کمک نهضت سوادآموزی می‌آیند و یار و یاور نهضت خواهند بود گفت: بعد از مدتی طبق قانون، مجلس شورای اسلامی قانونی را ابلاغ و اجرا کرد که بر اساس آن همه کسانی که تا سال ۱۳۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند، جذب آموزش و پرورش شده و به جمعیت فرهنگیان کشور اضافه شدند.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه آموزشیاران، ساماندهی و تعیین تکلیف می شوند ادامه داد: اتفاقی که می‌افتد این است که در صورت ساماندهی آن‌ها، باز دست نهضت سوادآموزی از بهترین نیروهای پرتلاش و با تجربه خالی می‌شود چون نهضت نمی‌تواند برون سپاری کند و مستقیم با کسی قرارداد ببندد لذا به عقد قرارداد با موسسات آموزشی اقدام می‌کند تا از افرادی که به نام آموزش دهنده شناخته شده‌اند، استفاده کند.

بروجی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ به بعد حدود ۷۶ هزار آموزش دهنده در کشور وجود دارد که برخی فعال و برخی غیر فعال هستند گفت: یکی از مطالبات این افراد ساماندهی است که به عنوان چالش با آن مواجه هستیم؛ همانگونه که برای آموزش رسمی کشور نیروی انسانی پیش‌بینی و تربیت می‌کنیم برای آموزش غیررسمی کشور و آموزش بزرگسالان کشور هم باید نیروی مجرب، دوره دیده و آگاه داشته باشیم.

دانشگاه فرهنگیان رشته‌ آموزش مربیان افراد بزرگسال را ایجاد کند

وی با بیان اینکه تقاضا داریم دانشگاه فرهنگیان رشته‌ای را با عنوان آموزش مربیان برای آموزش بزرگسالان ایجاد کند تا صرفا افراد هنگام استخدام به آموزش بزرگسالان بپردازند و در خدمت نهضت سوادآموزی کشور قرار گیرند افزود: سازمان سوادآموزی یکی از معاونت‌های آموزش و پرورش است و یکی از دغدغه‌های ما رفتن به سمت استانداردهای سوادی آموزی است.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه اگر ماموریت نهضت سوادآموزی کشور تا این لحظه آموزش سواد پایه یعنی سواد خواندن و نوشتن و حساب کردن بوده اکنون اقتضا و نیاز جامعه آموزش سوادهای جدید است ادامه داد: نیاز مبرم جامعه آموختن سواد رسانه، سواد مالی و سواد تربیت فرزند است و باید به سمتی پیش برویم که یک نظام جامع آموزش بزرگسالان در کشور شکل بگیرد که علاوه بر ماموریت باسواد کردن، ماموریت سازمان را به سمت سوادهای جدید نیز توسعه دهد. این بازنگری با رویکرد توسعه و تعمیق سواد و مفاهیم جدید سواد می‌تواند همه چالش‌های موجود در سازمان نهضت سوادآموزی کشور را پیش‌بینی و مرتفع کند.

وی با بیان اینکه تا زمان بازنگری اساسنامه، همان اساسنامه گذشته سازمان پابرجاست افزود: در بازنگری اساسنامه باید شرایط جدید جامعه دیده، ماموریت‌های جدید تعریف و متناسب با ماده‌ای که در برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش تکلیف کرده، پیش رود.

کمرنگ دیده شدن نهضت سوادآموزی در سند تحول بنیادین

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه یکی از مسائلی که در سند تحول بازنگری آن باید اتفاق بیفتد این است که کمتر به موضوع سوادآموزی پرداخته شده و جای این کلید واژه خالی است ادامه داد: در هر صورت وقتی سند تحول پیش بینی می‌کند که یک جامعه بالنده و با نشاط و باسواد داشته باشیم یقینا بخشی از این ماموریت در سازمان نهضت سواد آموزی تعریف می‌شود و باید همه دست به دست هم دهیم تا افراد بی‌سواد و کم‌سواد به ادارات فعال شهرستان یا استان معرفی و یا از طریق ثبت‌نام در سامانه سوادآموزی معرفی شوند.

هیچ مشوق یا تسهیلاتی برای آموزش دهندگان نهضت پیش‌بینی نشده است

بروجی با بیان اینکه فرهنگیان، بازنشستگان فرهنگی و غیرفرهنگی که توانایی آموزش دارند به کمک نهضت سوادآموزی بیایند تا فرآیند آموزش انجام شود گفت: برای نهضت سوادآموزی جایگاهی در قانون پیش بینی شده با عنوان شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهور است، اگر بسیاری از وزارتخانه‌های دخیل با توجه به ظرفیت‌هایی موجود مانند وزارت کار، مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد شاهد یک تحول بزرگ در بحث سوادآموزی خواهیم بود که دولت چهاردهم می تواند به آن توجه کند.

وی با بیان اینکه به جز سرانه آموزشی که تعریف شده است هیچ مورد دیگری به عنوان مشوق یا تسهیلات برای آموزش دهندگان پیش بینی نشده است اظهار کرد: فقط سرانه آموزشی است که در قبال قبولی باسوادان، مربی یا آموزش دهنده دریافت می کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.