پیشنهاد سردبیر

هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ با انجام آیین پایانی در پاریس، با حضور مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک، پایان یافت.

کارنامه قابل قبول «فرزندان ایران» در پارالمپیک پاریس

به گزارش قدس آنلاین، مشعل بازی‌های خاموش شد، پرچم پارالمپیک پایین آمد و توسط خانم آنه ایدالگو، شهردار پاریس در مراسمی، تحویل خانم کارن بس، شهردار لس‌آنجلس میزبان دوره بعدی شد.

در این مراسم، ورزشکاران پس از ۱۱ روز رقابت فشرده در میان تشویق‌های حاضران رژه رفتند.

*مدال‌آوران ایرانی

دراین رقابت‌ها «فرزندان ایران» با مجموع ٢۵ مدال (٨ طلا، ١٠ نقره و ٧ برنز) در رده ١۴ قرارگرفتند. ساره جوانمردی در تیراندازی، امیرحسین علیپور، یاسین خسروی و سعید افروز در دوومیدانی، روح‌الله رستمی، علی اکبر غریب‌شاهی و احمد امین‌زاده در وزنه‌برداری و تیم ملی والیبال نشسته، مدال طلا گرفتند.

فاطمه همتی در تیروکمان، زهرا رحیمی در تکواندو، ظفر ذاکر، حسن باجولوند، مهدی اولاد، هاجر صفرزاده، پرستو حبیبی و علی پیروج در دوومیدانی، فاطمه همتی و هادی نوری در تیم میکس کامپوند  و سید میثم بنی‌طبا در جودو مدال نقره را کسب کردند.

علیرضا بخت و حامد حق‌شناس در تکواندو، علیرضا مختاری و علی اصغر جوانمردی در دوومیدانی، محمدرضا عرب‌عامری در تیروکمان، محسن بختیار در وزنه‌برداری و الهام صالحی در پرتاب نیزه به مدال برنز رسیدند.

بدین ترتیب، مجموع مدال‌های کاروان کشورمان در این دوره، به ٢۵ رسید که بی‌سابقه بود. اما تعداد مدال‌های طلا، از هشت بالاتر نرفت تا از این نظر، نسبت به توکیو، چهار طلا کمتر مقابل نام جمهوری اسلامی ایران قرارگیرد،  و رده تیمی ما هم از ١٣ به ١۴ نزول یابد.

 اما چرا نتوانستیم مدال های طلای بیشتری بگیریم؟ دریک روز مانده به پایان رقابت‌ها و در پرتاب نیزه، بیت سیاح ورزشکار خوب کشورمان، بالاتر از همه رقبا در صدر قرارگرفت، اما حرکات غیرحرفه‌ای این ورزشکار در پایان مسابقه، ابتدا با کارت زرد سرداور مواجه شد و در ادامه با حرکتی دیگر که برخلاف مقررات المپیک بود، دیسکالیفه و از جدول رقابت‌ها حذف شد و یک طلا کم شد. در رشته جودو، دوره قبل دو مدال طلا گرفته بودیم که دراین دوره تنها یک نشان نقره بدست آمد. از طرفی، زهرا نعمتی که در رشته تیر و کمان و در سه دوره قبلی سه مدال طلا گرفته بود، در این دوره به دلایل شخصی از حضور در پارالمپیک انصراف داد. اما در توکیو یک مدال برنز گرفته بودیم که  در پاریس به هفت مدال افزایش یافت. به هرحال در مجموع«فرزندان ایران»  کارنامه قابل قبولی ارائه دادند که شایسته قدردانی است. از همین امروز باید برنامه‌ریزی و حرکت برای حضور بهتر در پارالمپیک ٢٠٢٨ لس آنجلس را آغاز کنیم.

*محمدرضا خزائی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.