پیشنهاد سردبیر

یک بازی‌ساز در گفت‌وگو با قدس: در ایران تلاش‌هایی در حوزه استفاده از هوش مصنوعی در بازی رایانه‌ای شده اما به علت سرمایه کم ما در صنعت، صرفا از هر ایده‌ای که بتواند هزینه بازی‌سازی را کاهش دهد، استقبال می‌شود!

تحول در دنیای بازی با هوش مصنوعی/ آیا از هوش مصنوعی در بازی‌های ایرانی استفاده می‌شود؟

رشد هوش مصنوعی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، تجربه‌های مهیج‌تر و سرگرم‌کننده‌تری را برای گیمرها به وجود آورده است. در بازی‌های امروزی، دیگر خبری از NPCهای کسل کننده با حرکات تکراری نیست. همچنین میزان سختی هر بازی نسبت به مهارت و قدرت بازیکنان کم و زیاد می‌گردد. ظهور هوش مصنوعی موجوب بهبود تصویرسازی‌، تولید سطح خودکار، سناریوها و داستان‌ها، متعادل‌سازی پیچیدگی درون بازی و اضافه کردن قابلیت هوش مصنوعی به کاراکترهای غیر انسان شده است. این پیشرفت‌ها، کاربر را به دنیای وسیعی از کاربردهای هوش مصنوعی وارد می‌کند.

همچنین گاهی از هوش مصنوعی برای تولید داستان‌ها و سناریوها نیز استفاده می‌شود. در اکثر اوقات، AI  برای ساخت روایت مورد استفاده قرار می‌گیرد که از بیشترین میزان تعامل بهره ببرد. در بازی‌هایی که به صورت تعاملی هستند، کاربران با انجام مجموعه‌ای از اقدامات، یک روند داستانی دراماتیک می‌سازند یا بر آن تاثیر می‌گذارند. هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل رفتار بازیکنان و شخصی‌سازی تجربه بازی نیز نقش مهمی دارد. بدین صورت که با بررسی داده‌های بازی و ترجیحات بازیکنان، توسعه‌دهندگان می‌توانند محتوا و سطوح بازی را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که بهتر با نیازها و مهارت‌های بازیکنان سازگار باشد. این تحلیل‌ها به بهینه‌سازی چالش‌ها و افزایش ارزش بازی‌پذیری بازی‌ها کمک می‌کند، به‌طوری که بازیکنان تجربه‌ای متناسب و پاسخگو را احساس می‌کنند.  با پیشرفت‌های مداوم در فناوری هوش مصنوعی، می‌توان انتظار داشت که نقش آن در صنعت بازی‌سازی بیشتر توسعه یابد، بازی‌ها را هوشمندتر، متنوع‌تر و جذاب‌تر برای بازیکنان سراسر جهان کند.

 در ادامه به منظور بررسی رابطه هوش مصنوعی و صنعت بازی‌سازی (گیمینگ) با محسن رزاقی، بازی پژوه و بازی‌ساز به گفت‌وگو پرداختیم.

بازی‌های پویا و واقعی با هوش مصنوعی

رزاقی درباره تفاوت هوش‌مصنوعی‌های بازی و سایر هوش مصنوعی های رایج گفت: در ابتدا باید بدانیم منظور از هوش مصنوعی‌هایی که در ساخت بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرندGeneravive ai ، Chatgpt و سایر هوش مصنوعی هایی که تصویر و ویدئو می‌سازند، نیست و چیزی کاملا فراتر را شامل می‌شود. هوش مصنوعی بازی‌ها تمام فرایندهای یادگیری ماشین،تحلیل، تولید داده و استفاده از آن در حوزه صنعت بازی است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی های رایانه‌ای حائز اهمیت است، بیان کرد: هوش مصنوعی از قدیم در تمام بازی‌ها بوده و رقیبی که ما هنگام بازی با آن روبرو می‌شدیم، هوش مصنوعی بوده است. شاید تاریخچه هوش مصنوعی یارانه ای به زمان اولین برنامه‌ای که در دهه ۵۰ عرضه شد و با بازیکنان شطرنج بازی می‌کرد، برگردد. کاربردهای هوش مصنوعی باعث شده که ما بازی‌های پویاتری داشته باشیم،به طورمثال رفتارهای NPC ها طبیعی‌تر و واقعی‌تر شده و این موضوع باعث تجربه لذت‌بخش‌تر بازیکن‌ها خواهد بود.

این بازی‌ساز در ادامه عنوان کرد: ویژگی مثبت بعدی بحث کاهش هزینه‌ها برای تولید بازی است. مشخصا هوش مصنوعی  فرایندهایی که تکرار لازم دارد را می‌تواند کاهش دهد. به طورمثال شاید لازم باشد برای تولید بازی کاری را ۱۰ هزار بار تکرار کرد و نیروی انسانی هم باید قائدتا ۱۰ هزاربار آن‌کار را انجام دهد؛ ولی هوش مصنوعی می‌تواند آن ‌را با هزینه و زمان کمتر انجام دهد یا در بعضی تست ها ما باید بازی را بررسی کنیم تا ببینیم بازیکن چه حرکت‌هایی را در دنیای بازی می‌تواند بزند؟چه فرایندهایی را می‌تواند جلو ببرد؟چه خلاقیت‌هایی می‌تواند از خودش نشان دهد؟ اما هوش مصنوعی می‌تواند همه سناریوهایی که بازیکن می‌تواند در بازی پیش ببرد را تجربه و امتحان کند و نتیجه را به بازی‌ساز گزارش دهد.

تاثیر هوش مصنوعی بر عملکرد نیروی انسانی

محسن رزاقی معتقد است که سرعت خلق در فرایند بازی‌سازی به کمک هوش مصنوعی بسیار فراتر از گذشته شده است. همچنین این بازی‌پژوه درباره تاثیرات استفاده از هوش مصنوعی بر عملکرد نیروی انسانی افزود: نمی‌توانیم بگوییم هوش مصنوعی کاملا جایگزین نیروی انسانی در بازی‌سازی می‌شود اما فردی‌که در فرایند بازی‌سازی نقشی دارد مثلا برنامه نویس یا مدل‌ساز است، باید به هوش مصنوعی‌های حوزه تخصصی خود کاملا آگاه باشد و استفاده ببرد.

وی با تاکید بر ضرورت اضافه شدن نیروی انسانی متخصص هوش مصنوعی در حوزه بازی سازی ایران بیان کرد: تحلیل داده مخاطبان هم از دیگر کارهایی است که توسط هوش مصنوعی با هدف شناسایی نیازهای مخاطب انجام می‌شود. پس نیروی انسانی که نتواند کار را انجام دهد،حذف می‌شود و یا نیروی انسانی آگاه به این امر،جایگزین می‌شود.

رزاقی درباره اثرات سوء هوش مصنوعی با اشاره به کاهش خلاقیت و تکراری بودن برخی بازی‌هایی که از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند، گفت: همین تحلیل داده و شخصی سازی ،مشکلاتی را در حریم خصوصی رقم می‌زند. بالاخره هنگام تحلیل داده ابتدا داده جمع آوری شده و طبعا بعضی از این داده‌ها خصوصی هستند؛ اینکار باعث نگرانی های اخلاقی می‌شود مثلا هنگامی که هوش مصنوعی سراغ داده‌های مالی می‌رود. به طورمثال هوش مصنوعی با جمع‌آوری داده متوجه می‌شود که شخص از ماشین‌های آبی خوشش می‌آید و از آن پس این مدل محتوا راجب به این ماشین‌ها به شخص پیشنهاد داده می‌شود.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در پایان درخصوص استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی‌سازی ایران گفت: در کشور ما نیز تلاش‌هایی در این حوزه شده،اما به علت سرمایه کم ما در صنعت بازی‌سازی ایران، صرفا از هر ایده‌ای که بتواند هزینه بازی‌سازی را کاهش دهد، استقبال می‌شود؛ مثلا تیم های بازی سازی ایرانی در حوزه آرت و تصویر رو به پیشرفت هستند ولی اینکه آیا تا به حال اثری با هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر حداقل من نمی‌شناسم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.