پیشنهاد سردبیر

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 1011256

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پیگیر اعتراض‌های داوطلبان کنکور است. فرصت برای تغییر در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی است.

مجلس، پیگیر اعتراض داوطلبان کنکور است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا منادی سفیدان امروز (سه‌شنبه) در حاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران در خصوص اعتراض داوطلبان کنکور نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تاثیر قطعی معدل دانش آموزان در کنکور چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است. البته ما در مجلس مایل بودیم در مورد همه بخش‌های کنکور مانند قانون سهمیه‌ها هم شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شود.

وی ادامه داد: شورای انقلاب فرهنگی تنها تاثیر معدل بر نتایج کنکور را مصوب کرد و سهمیه را به مجلس شورای اسلامی واگذار کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال نیز یک نمره میانگین معدل (دانش‌آموزان) افزایش یافت. البته برخی (کارشناسان) معتقدند این امر نتیجه تاثیر قطعی معدل در کنکور بوده است و برخی آن را متاثر از قانون رتبه‌بندی معلمان می‌دانند که کیفیت آموزش ارتقا یافته است.

منادی سفیدان اظهار داشت: اعتراض‌ها نسبت به کنکور کماکان وجود دارد و ما در مجلس پیگیر آن هستیم که چه تصمیمی گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون فرصت تغییر قانون (تا زمان تصمیم‌گیری برای کنکور سال ۱۴۰۴ تا پیش از پایان شهریور ۱۴۰۳) وجود دارد و باید در این بازه زمانی (در صورت موافقت) تغییرات انجام شود. اگر این بازه زمانی تغییر کند نمی‌ توانیم اقدامی انجام دهیم.

بر اساس این گزارش،  امسال و در دومین سال اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع انتخاب‌رشته داوطلبان با اعتراضاتی همراه شد. زیرا داوطلبان و حتی پذیرفته‌شدگان کنکور ۱۴۰۲ فقط با نام‌نویسی در کنکور ۱۴۰۳، اجازه انتخاب‌رشته داشتند. همین امر هم روی تراز داوطلبان سال جاری اثر گذاشت، هم فرصت انتخاب‌رشته آنها را کاهش داد، هم به نوعی تضییع حقوق کلی بود زیرا برخی از داوطلبان پارسال حتی تحصیل خود را در دانشگاه پذیرفته شده آغاز کرده و دو نیمسال دانشجو بودند.

همچنین بر اساس اطلاعات دفترچه انتخاب رشته داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته‌شده و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد. یعنی این افراد حق انتخاب‌رشته ندارند. این داوطلبان که تاکنون چندبار روبروی ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور یا نهاد ریاست‌جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.