پیشنهاد سردبیر

در حال حاضر اوضاع سرای عزیزالله اف به گونه ای است که تا بازگشایی مجدد آن زمان چندان نمانده و به گفته مسئولان تا یک ماه دیگر این امکان برای کسبه سرا فراهم خواهد شد.

بازگشایی قفل سرای عزیز الله اف تا یکماه دیگر

به گزارش قدس خراسان، سرای عزیزالله‌اف واقع در محله عیدگاه مشهد و یکی از نزدیکترین مراکز تجاری قدیمی نزدیک به حرم مطهر امام رضا(ع) است که در کوچه عباس قلی خان قراردارد. این اثر تاریخی ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.بنا به شرایطی که برای سرای عزیزالله به وجود آمده بود و این بنا نیاز به مرمت و بازسازی داشت حدود ۵ سال قبل این مرکز تجاری تعطیل و کسبه آن به طور کلی تخلیه شد تا همه چیزمهیای مرمت و بازسازی آن شود. گرچه که زمان زیادی از تحلیه این اثرتاریخی می گذرد اما به جز یکسال اخیر اقدامی درخورتوجه درراستای مرمت سرای عزیزالله اف که قرار بود با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، شهرداری ثامن و همچنین کسبه سرا کار خاصی انجام نشد تا اینکه با پیگیری دادستانی ، فرمانداری مشهد و حجت الاسلام پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اداره کل میراث با همراهی شهرداری منطقه ثامن اقدام به بازسازی این بنای تاریخی نمود. اکنون اوضاع سرای عزیزالله اف به گونه ای است که تا بازگشایی مجدد آن زمان چندان نمانده و به گفته مسئولان تا یک ماه دیگر این امکان برای کسبه سرا فراهم خواهد شد.
دیروز و در بازدید مشترک حجت‌الاسلام‌ پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار مشهد و مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، شهردار منطقه ثامن مشهد بر رفع مشکلات باقی مانده در روند مرمت این بنا و راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت تأکید گردید..

تلاش برای سرعت گرفتن مرمت سرای عزیزالله اف

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در جریان این بازدید گفت: با وجود اهمیت تاریخی و فرهنگی این منطقه، تاکنون پاسخ شایسته‌ای در خصوص این موضوع داده نشده است. این مکان به دلیل نزدیکی به بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، همواره از جایگاه قانونی و تاریخی برخوردار بوده و پس از شهادت آن حضرت، به‌عنوان یک نقطه مهم استقرار یافته است. لایه‌های مختلف تاریخی در این مکان به‌جا مانده‌اند و امروز با گنجینه‌ای ارزشمند مواجه هستیم که قابلیت ارزش‌گذاری ندارد.

نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : سرای عزیزالله اف، یکی از ساختمان‌های میراثی و تجاری است که تا چند سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت. متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلاتی در جریان مرمت و بازسازی، پروژه احیای آن به تأخیر افتاد. اما امروز به نتایج خوبی دست یافته‌ایم و قرار است این مکان به کسبه واگذار شود تا از آن بهره‌برداری کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حفظ میراث فرهنگی مشهد تأکید کرد: این مکان‌ها، سرمایه‌های ارزشمند شهر مشهد هستند که باید با محوریت امام رضا(ع) حفظ شوند. در کنار کاربری‌های تجاری، مسکونی و اقامتی که در این منطقه شکل گرفته، حفاظت از آثار تاریخی یک ضرورت است.

وی درباره نقش کمیسیون اصل ۹۰ در حمایت از مرمت و حفاظت آثار تاریخی گفت: ما وظیفه داریم تا قوانین مربوطه را در بخش‌های مختلف اجرا کنیم. در این راستا، با پیگیری‌های انجام‌شده، وزیر میراث فرهنگی دوبار از این محل بازدید کرده است و تلاش داریم تا روند کار با سرعت بیشتری دنبال شود..

*سرعت کم مرمت آثار تاریخی

نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کُندی اجرای برخی پروژه‌های میراثی اظهار داشت: بسیاری از پروژه‌های میراثی به دلیل دقت و ملاحظات فنی و هنری، نیاز به زمان بیشتری دارند. با این حال، ما فشار لازم را بر دستگاه‌های مربوطه وارد کرده‌ایم تا این پروژه‌ها با سرعت و دقت بیشتری به پایان برسند. هدف ما این است که با استقرار کسبه در این مکان، نشاط و رونق بیشتری به مشهد و این بازار بازگردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قوانین جدیدی نیز در راستای حفظ و مرمت میراث فرهنگی در دست بررسی است و ما بر اجرای تعهدات زمانی پروژه‌ها تأکید داریم. در صورت مشاهده تخلف و تأخیر بدون توجیه، موضوع از طریق دستگاه قضایی و نظارتی پیگیری خواهد شد.

فاصله یکماهه تا تحویل واحدهای تجاری سرای عزیزالله اف به کسبه

فرماندار مشهد نیز در جریان این بازدید، به اهمیت حفظ آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از اولویت‌های اصلی ما در فرمانداری بوده و جلسات متعددی از سال ۱۴۰۱ با هدف مانع‌زدایی و تسریع در روند مرمت این بنا برگزار شده است. در حالی که قرار بود این بنا طی دو سال مرمت شود، در ابتدای کار هیچ اقدامی انجام نشده بود. اما به فضل الهی توانستیم در زمان مقرر، این پروژه را به سرانجام برسانیم.

داوری با تاکید براهمیت تاریخی این بنا اظهارداشت: این بنا یکی از آثار مهم و باارزش تاریخی است که باید حفظ شود. اگر این مرمت‌ها انجام نمی‌شد، چه بسا برخی از مالکین بنا، به تخریب آن اقدام می‌کردند. خوشبختانه با وجود تأخیرهایی که در اجرای کار وجود داشت، اقدامات انجام‌شده قابل‌تقدیر است.

وی در ادامه بیان کرد: طی یک ماه آینده تمامی واحدهای تجاری این سرا به مالکین تحویل داده خواهد شد و آن‌ها باید اقدامات لازم برای بازگشایی و فعالیت تجاری خود را انجام دهند.

۵میلیون کل بودجه هر اثرتاریخی برای مرمت سالیانه در استان!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی، درجریان بازدید از سرای عزیزالله گفت: در استان بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی دارد که بسیاری از آن‌ها نیاز به مرمت دارند. با توجه به محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای، امکان انجام مرمت گسترده وجود ندارد و تنها با مشارکت مردم و همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری، می‌توان به حفظ این آثار اقدام کرد.

وی افزود: از ۲۵۰ اثر تاریخی در استان، ۱۲۳ اثر به طور فوری نیاز به مرمت دارند، اما بودجه اختصاص‌یافته بسیار محدود است و امکان انجام همه‌جانبه آن وجود ندارد..

موسوی در خصوص بودجه مرمت آثار تاریخی در استان بیان کرد: در حال حاضر با توجه به وجود ۲۵۰ بنای تاریخی در استان بودجه ای که در اختیار داریم برای مرمت بسیار ناچیز است و اگر آن را سرشکن کنیم به هر اثر ۵میلیون تومان بیشتر نخواهد رسید!.

مشکلات سرای عزیزالله اف همچنان باقی است

نماینده کسبه سرای عزیزالله اف، گفت: ملک تاریخی متعلق به کسبه که از سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات ساختاری و تأمین‌نشدن بودجه لازم تخلیه شده بود، همچنان با مشکلات زیادی مواجه است. این ساختمان که از سال ۱۳۸۰ تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفته، هنوز به طور کامل بازسازی نشده است. این در حالی است که به دلیل ثبت‌ملی‌بودن، محدودیت‌های بسیاری در روند بازسازی و مرمت آن وجود دارد.

حسام مافی نژآد با اشاره به مشکلات موجود اظهار داشت: با وجود اینکه پنج سال از تخلیه این ملک می‌گذرد، هنوز امکان بهره‌برداری از آن فراهم نشده است. بسیاری از قسمت‌های بنا تخریب و مجدداً ساخته شده، اما هنوز مرمت بخش‌های داخلی و خارجی آن تکمیل نشده است. به دلیل مشکلات مالی و محدودیت بودجه، کسبه به‌تنهایی قادر به ادامه روند بازسازی نیستند.

وی همچنین افزود: سازمان میراث فرهنگی به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای نتوانسته است اقدامات لازم را به پایان برساند. کسبه نیز با مشکلات زیادی از جمله تأمین سرمایش و گرمایش و انشعابات برق و آب روبه‌رو هستند که تا به حال حل نشده است. این وضعیت باعث شده تا امکان استفاده از ملک به تعویق بیفتد و همچنان بسیاری از مسائل به قوت خود باقی است.
*بازدید از مسجد مرویها و مسجد هفت در
دیروز همچنین در ادامه روند بازید حجت الاسلام پژمان فر نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از آثارتاریخی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) آخرین روند بازسازی و مرمت ۲ مسجد مرویها و هفت در مورد بازدید قرار گرفت که در این بازدید شهردارمنطقه ثامن مشهد قول هایی برای سرعت بخشیدن به کار بازسازی و مرمت این ۲ مسجد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.