پیشنهاد سردبیر

نامش جمعه بازار است و بنا به گزارش‌ها ۹۸۰ کاسب در این بازار مشغول فعالیت هستند که به صورت ماهیانه به شهرداری یاسوج عوارض پرداخت می‌کنند. اما برخلاف اسمش این بازار مختص روزهای جمعه نیست و در طول هفته بازار خرید و فروش در آن داغ است.

ورود دادستانی به داستان پلاسکوی یاسوج
در سال‌های گذشته بارها رسانه‌ها و مسئولان نسبت به ناایمن بودن این بازار و خطرات امنیتی آن که همچون بمب ساعتی خطرناک خواهد بود، هشدار داده‌اند اما تاکنون هیچ هشداری سبب بسته شدن غرفه‌های این بازار و یا ساماندهی اصولی آن که به قول شهردار یاسوج شبیه حلبی بازار بوده، نشده است.این در حالی است که کارشناسان بر غیراستاندارد و ناایمن بودن همه غرفه‌های فعال در این بازار اذعان دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰اخطار ایمنی از سوی شهرداری به جمعه بازار یاسوج داده شده ولی کسی گوشش بدهکار نیست.

تشکیل پرونده کیفری برای خاطیان 
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از تشکیل پرونده کیفری برای جمعه ‌بازار یاسوج خبر داد و اظهار کرد: بررسی وضعیت جمعه بازار یاسوج و علت عدم ساماندهی آن در دستور کار دادستانی قرار گرفته است. سیدوحید موسویان با اشاره به اینکه ضمن حفظ حرمت‌ها اما باید مسئولان مربوطه درباره این سازه‌های ناایمن و غیرمقاوم پاسخگو باشند، تصریح کرد: مسئولانی که مرتبط با این کار هستند باید در این باره پاسخگو باشند. هر کسی که در این خصوص قصوری داشته بر اساس قانون و بدون اغماض برخورد صورت خواهد گرفت.

ورود مافیا به مسئله 
وی به موضوع مافیا برای عدم ساماندهی این مجموعه نیز پرداخت و افزود: بیش از ۶ سال پیش برای ساماندهی جمعه بازار یاسوج اقدام شد و هر وقت قرار بود این کار انجام بگیرد، ۹- ۸ نفر مافیا وارد می‌شدند و اجازه این کار را نمی‌دادند و باید این مسئله تعیین تکلیف شود.
وی خاطرنشان کرد: قراردادهای شورای شهر و شهرداری یاسوج با سرمایه‌گذار باید در بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج شفاف و روشن باشد و از طرفی برای سرمایه‌گذار نیز باید توان‌سنجی و اعتبارسنجی صورت بگیرد. 
موسویان معاون دادستان را مسئول تحقیقات مقدماتی و طی کردن فرایندهای قانونی برای این مسئله معرفی و اعلام کرد: بر اساس قانون باید با افراد خاطی در هر جایگاهی برخورد شود. 
وی ادامه داد: اصل موضوع این است که این مکان دیگر محل کسبه نیست و مصوبه قانونی شورای تأمین و مراجع دیگر وجود دارد، از این رو باید جایگزین دیگری برای کسبه مشخص شود که بتوانند فعالیت کنند اگر این مکان فراهم شد، بعد می‌توانند در سازه جدید به فعالیت تجاری و اقتصادی خود بپردازند.
وی افزود: مسائل ترافیکی هم باید رفع شود، در حال حاضر بیشتر مواقع شهر قفل می‌شود اگر مهر ماه تدابیری اندیشیده نشود مشکل پیش می‌آید و یکی از نقاط ترافیکی همین محل جمعه بازار است. 

گلایه از بی‌توجهی شهرداری 
مدیر کل دفتر بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز از بی‌توجهی شهرداری به ساماندهی جمعه بازار یاسوج ابراز نگرانی کرده و هشدار داده جمعه بازار پرخطر است.
علیرضا نیکروز افزود: جمعه بازار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد جزو اماکن پرخطر بوده و باید شهرداری هر چه سریع‌تر نسبت به جابه‌جایی و یا ایمن‌سازی مطابق استانداردهای مرتبط در کمترین زمان ممکن اقدام کند و البته تاکنون در این زمینه توسط مسئولان و متولیان امر بی‌توجهی شده است.
وی دبیر ساماندهی جمعه بازار را اداره کل راه ‌و شهرسازی عنوان و تصریح کرد: باید مسکن و شهرسازی با حضور شهرداری و نمایندگان اصناف و غرفه‌داران، تصمیم لازم را اتخاذ کنند. 
نیکروز در پاسخ به اینکه ۶ غرفه‌دار متحمل زیان ۶۰ میلیاردی در آتش‌سوزی اخیر در این مکان شده‌اند و آیا برنامه‌ای برای حمایت از آنان وجود دارد، بیان کرد: معمولاً چنانچه بیمه کرده باشند، برحسب نوع و میزان آن خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

توافق شهرداری با سرمایه‌گذار 
شهردار یاسوج اما از انتخاب یک سرمایه‌گذار برای ساماندهی این بازار در منطقه جدید خبر داد. کیوان آشنا اظهار کرد: با توجه ‌به مصوبه شورای تأمین به درج یک آگهی عمومی و ملی با اخذ قراردادی کمتر از ۱۴ ماه برای ساخت مجموعه‌ای برای استقرار اهالی جمعه‌ بازار اقدام کردیم.
وی ادامه داد: با انتخاب سرمایه‌گذار، بازار بزرگ امام علی(ع) با اهتمامی که صورت گرفت به مرحله نهایی رسید تا در مرحله نخست سرمایه‌گذار بخشی از افراد را به‌ صورت رایگان در این بازار مستقر کند تا سیر مراحل طی شود.
آشنا تصریح کرد: بازار بزرگ امام علی(ع) در دو سال گذشته به اتمام رسید و پایانکار دریافت کرده و تماماً شخصی و حقیقی است و باید این سرمایه‌گذار با هدف کمک به شهر یاسوج و درآمدزایی مورد حمایت قرار گیرد و پس از اتمام موضوعات مختلف، افراد در مکان جدید مستقر شوند.
البته گفته‌های شهردار تاکنون رنگ اجرا به خود نگرفته است و کسبه همچنان در حالی در محل قدیمی جمعه بازار مشغول فعالیت هستند که سازمان آتش‌نشانی یاسوج به شدت درباره وضعیت این مکان به ویژه موضوعاتی نظیر برق این مکان هشدار داده و اعلام کرده بارها در این‌ خصوص مکاتبات لازم را با دستگاه‌های مربوط انجام داده اما پاشنه در همچنان به حالت قبلی خود می‌چرخد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.