تحولات منطقه

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: آمار اعلام شده زائران و مسافران به خراسان رضوی و سایر استان های کشور دقیق نیست و تقریبی و برآوردی محاسبه می شود.

پژوهشگر گردشگری: آمار حضور زائران و مسافران در مشهد تقریبی است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، هادی رفیعی افزود: به عنوان نمونه یکی از روش هایی که معمولاً برای به دست آوردن آمار مسافران ورودی به شهرها مورد استفاده قرا می‌گیرد، شمارش پلاک خودروهای غیر بومی در یک ساعت و ضرب آن در تعداد سرنشین خودرو و تعمیم آن در بازه ۲۴ ساعته است.

وی ادامه داد: برای به دست آوردن واقعی تعداد زائران و مسافران، نیاز به امکانات و تجهیزات دقیق تر همراه با پرداخت هزینه از سوی دستگاه های متولی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: باید برنامه منسجمی برای خدمت رسانی به زائر و مسافر وجود داشته باشد، به عنوان مثال خدمت رسانی به زائران در شهر مشهد و در ایام اوج حضور آنان همچون دهه اخر ماه صفر و یا عید نوروز، موردی و مقطعی است.

وی افزود: این نوع خدمت رسانی با توجه به زحماتی که کشیده می شود، برنامه ای سنتی است که تعدادی از امکانات و تسهیلات برای زائران تهیه می‌شود و باید برای خدمت رسانی برنامه ریزی دقیق و بلند مدت طراحی و اجرا شود.

رفیعی گفت: باید سند جامع گردشگری که نقشه راه باشد مصوب شود تا قابلبت اجرا در استان خزاسان رضوی و حتی کشور پیدا کند ولی تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: چند استان کشور، معاونت زیارت در مجموعه استانداری خود دارند و تشکیل شورای عالی زیارت به ریاست رئیس جمهور فرصتی را ایجاد می‌کند تا موضوع زیارت در گستره کلان تر و ملی مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، زیرا بخشی از امکانات و زیر ساخت های برنامه ریزی شده برای زیارت، جزو طرح های کلان ملی مانند قطار سریع السیر مشهد- تهران و یا ایجاد شهر فرودگاهی مشهد به شمار روند.

پیگیری برخی از مسائل زیارت از عهده استان خارج است

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ادامه داد: برخی از اقداماتی که برای موضوع زیارت باید برنامه ریزی شود از سطح پیگیری مسوولان استانی، خارج است.

رفیعی در پاسخ به تفاوت موجود در راهپیمایی اربعین حسینی و زائران دهه آخر صفر گفت: بیشتر زائران کربلا، مسیر خود را به صورت پیاده طی می کنند و این در حالی است که بیشتر زائران شهر مشهد با وسایل نقلیه شخصی و همگانی خود را به شهر مشهد می‌رسانند.

وی ادامه داد: برای خدمت رسانی به زائران بارگاه رضوی بیشتر از امکانات دولتی و نهادهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید سایر ظرفیت های دیگر همچون توان مردمی هیات های مذهبی و سازمان های مردم نهاد را پای کار آورد.

این پژوهشگر گردشگری اضافه کرد: در صنعت گردشگری و حتی گردشگری مذهبی باید به خواسته ها و نیازهای زائران توجه شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، حجم بسیار از علاقه مندان به سفر که آورده اقتصادی نیز به همراه دارند، به سمت سایر مقاصد گرشگری تغییر پیدا می کند.

وی تصریح کرد: مانند ایام شهادت امام رضا (ع) که شاهد حضور بسیاری از گردشگران و زائران به جای استان خراسان رضوی در سفر به استان مازندران بودیم.

رفیعی گفت: شاید حضور یک زائر در شهر مشهد تک بعدی و از منظر زیارت دیده شود ولی اگر به سایر نیازهای سیاحتی و گردشگری او توجه شود، مدت ماندگاری زائران در شهر مشهد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: مشهد به عنوان قطب مجموعه‌های آبی کشور شناخته می‌شود و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از زائران مدت سفر و حضور خود را در این شهر به مدت ۲۴ ساعت افزایش دهند، بنابراین سرمایه گذاری لازم در این خصوص، توسعه زیارت را در بردارد.

این استاد دانشگاه در مشهد اظهار کرد: باید برای شهر مشهد و در سایر ایامی که حضور زائر در این شهر کمتر می شود، در حوزه های مختلف رویداد های فرهنگی و گردشگری تعریف شود تا برای جذب زائر مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکنون برخی از آژانس ها و تورهای مسافرتی با انجام برنامه های بازاریابی توانسته اند زمان خالی بودن هتل های چند ستاره در شهر مشهد را کوتاه تر کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.