پیشنهاد سردبیر

دستگاه های امنیتی غرب به خصوص ایالات متحده، افغانستان را رها نخواهند کرد تا این کشور در دوران پسا آمریکایی، در اختیار رقبای واشنگتن از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین قرار نگیرد.

بازی آمریکایی با مهره سیاه در افغانستان / در حمله تروریستی به شهروندان شیعه هزاره در ولایت «دایکندی»، ۲۰ تن شهید و زخمی شدند

در پی حمله تروریستی به گروهی از شهروندان در شهرستان «سنگ‌تخت» و «بندر» ولایت «دایکندی» در مرکز افغانستان، ۱۴ تن شهید و ۶ تن دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود در این رخداد، مردمی که برای استقبال از زائران کربلا به مناطق مرزی ولایت «غور» رفته بودند هدف قرار گرفته اند. افراد مسلح سوار بر دو موتور سیکلت، به طرز وحشیانه‌ای آنها را تیرباران کرده و از محل گریخته اند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت کشتار شهروندان شیعه هزاره را به عهده گرفته است. شورای علمای شیعه افغانستان جنایت مذکور را به شدت محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن شده اند. در مقابل ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان وعده داده است که تلاش‌های جدی برای پیگیری و بازداشت تررویست ها صورت خواهد گرفت. از زمان به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱، شمار حملات تروریستی در افغانستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما شماری از گروه‌های مسلح از جمله «داعش خراسان» همچنان یک تهدید هستند. این گروه پیشتر نیز حملاتی علیه مراسم و مساجد شیعیان ترتیب داده و مسلمانان را به خاک و خون کشیده است. داعش خراسان مسئولیت حمله ماه مارس به یک سالن موسیقی در مسکو را نیز بر عهده گرفت که در آن ۱۴۵ نفر کشته شدند.

بازی آمریکایی با مهره سیاه در افغانستان / در حمله تروریستی به شهروندان شیعه هزاره در ولایت «دایکندی»، ۲۰ تن شهید و زخمی شدند

مسئولیت مهم طالبان در تامین امنیت

فداحسین مالکی، سفیر پیشین کشورمان در افغانستان طی گفت و گو با قدس، در ارزیابی حمله تروریستی اخیر و دست های پشت پرده دخیل در آن گفت: یکی از رویدادهای مهم بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، تسلط طالبان بر افغانستان بود که با این اتفاق دوره سیاسی جدیدی در این کشور رغم خورد. با وجود بهتر شدن کم و بیش اوضاع امنیتی، با این حال حوادثی که طی سه سال از روی کار آمدن طالبان اتفاق می افتد روز به روز رنگ و شکل خاصی به خودش می گیرد بطوریکه نمی توان امروز حضور داعش در افغانستان را انکار کرد و در واقع باید پذیرفت تیرباران مردم بی گناه در شهرستان سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی جزئی از تداوم حضور داعش در این کشور است.

وی تصریح کرد: جریان داعش در منطقه زائده رویکرد ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی است و این پروژه خطرناک در باره افغانستان هم پیگیری می شود. بر این اساس ما شاهد تحولات خوبی در این کشور نیستیم و این بسیاری از همسایگان را نگران کرده بصورتیکه در جلسه ای که اخیرأ در پاکستان داشتیم مسئولان اسلام آباد نیز به شدت نگران اوضاع افغانستان بودند. حاکمان فعلی کابل باید بدانند اتفاقاتی که در خصوص جریانات و گروه های تروریستی در این کشور اتفاق می افتد واکنش کشورهای همسایه را به دنبال خواهد داشت و این موضوع به نفع مردم مظلوم افغانستان نمی باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه نباید استنباط شود حضور داعش در افغانستان  با چراغ سبز طالبان هست، افزود: مشابه حادثه تروریستی در  ولایت دایکندی در دیگر نقاط افغانستان حتی در کابل نیز روی داده است و از آنجاکه امروز امنیت جان و مال مردم افغانستان در اختیار طالبان است، باید حاکمیت این کشور ضامن آرامش و ثبات باشد. این یکی از قواعد مهم بین المللی است که در تمام نقاط جهان وجود دارد و طالبان هم اگر مدعی حاکمیت بر افغانستان است باید این اصل را در مورد مقابله با ترویست ها داعش مد نظر داشته باشد.

بازی آمریکایی با مهره سیاه در افغانستان / در حمله تروریستی به شهروندان شیعه هزاره در ولایت «دایکندی»، ۲۰ تن شهید و زخمی شدند

پروژه خطرناک در دوره پساآمریکایی

سید حسام رضوی کارشناس مسائل افغانستان نیز در این زمینه معتقد است که دستگاه های امنیتی غرب به خصوص ایالات متحده، افغانستان را رها نخواهند کرد تا این کشور در دوران پسا آمریکایی، در اختیار رقبای واشنگتن از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین قرار نگیرد.

 وی تصریح کرد: کشورهایی که در مسئله اشغال افغانستان با شکست مواجه شدند در صدد هستند امروز کابل را وادرا سازند با کشورهای متخاصم با آمریکا و ناتو وارد درگیری شود. در این بین اگر تهران روابط با کابل را ارتقا دهند می تواند بسیاری از مشکلات امنیتی در منطقه شرق کشور را حل نماید و تمرکز بیشتر بر روی رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی باشد. این در حالی است که سرویس های جاسوسی غرب از جمله آمریکا و انگلیس از هر حربه ای بر علیه منافع دو کشور استفاده می کنند. آنها از افراد کم سواد و فقیر افغان بعنوان ابزار تروریستی در حرم امام رضا(ع)، شاهچراغ شیراز و سالگرد حاج قاسم در کرمان استفاده کردند و از سوی دیگر از اتباع ایرانی در مسئله حملات تروریستی از جمله جیش ظلم در منطقه شرق کشور بهره می گیرند تا باعث تنش بین تهران و کابل شوند. در واقع آمریکا و کشورهای غربی و هم پیمانان همسو با آنها در منطقه سعی دارند با ارائه موضوعی به نام شیعه و سنی جمهوری اسلامی ایران را از اهداف استراتژیک خود در افغانستان دور نمایند.

پروژه هرج‌ومرج طلبی در افغانستان پسا آمریکایی

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: امروز برخی با بی اطلاعی در عرصه رسانه در زمین اروپا و آمریکا بازی می کنند. باید متوجه باشیم داعش خراسان دشمن مشترک افغانستان، ایران، روسیه و کشورهای منطقه است و لذا در رسانه نباید اجازه بدهیم تنش با همسایگان شرقی صورت بگیرد.

وی با اشاره به تشکیل دو پایگاه مهم داعش در دو کشور شمالی و جنوبی افغانستان، گفت: اخیرأ در پاکستان و تاجیکستان پایگاه هایی برای آموزش داعش توسط آمریکایی ها و ناتو شکل گرفته و حتی در هفته گذشته چهارده عضو داعش از قسمت بلوچستان پاکستان وارد افغانستان شده اند که طالبان در بیانیه ای اسامی و چهره های آنها را صادر کرد. یکی از دلایل به کار گیری داعش در افغانستان پسا آمریکا ضربه زدن به پاشنه آشیل طالبان یعنی ایجاد امنیت است.  امروز در افغانستان حکومت طالبان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی نقاط ضعفی دارد و تنها مزیت آنها امنیت سازی است و حضور خود را با شعار آرامش و ثبات  در سال ۲۰۲۱ در بین مردم افغانستان مطرح ساخت. همین نقطه می تواند بعنوان مهترین حضور داعش و حمایت غرب از این گره تروریستی در افغانستان باشد.

این کارشناس افغانستان اظهار داشت: امروز کشورهای غربی و گروه تروریستی داعش خراسان هم در عرصه میدان و رسانه با هماهنگی اقدامات خود را پیش می برند بطوریکه ایدئولوژی داعش حمله به شیعیان است که ان هم عمدتا بصورت حملات کور  در روستاها و مناطق دور دست انجام می دهد. داعش خراسان یک گروه شکست خورده در افغانستان است اما در کل تمامی اقدامات این گروه در همراهی رسانه ای غرب بر مبنای ایجاد ترس ساختگی در افکار عمومی است تا بتوانند در گام بعدی اهداف پشت پرده خود را پیش برده و اجرایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.