پیشنهاد سردبیر

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 1011909

چین با تغییر سن بازنشستگی از مقرراتی که دهه‌ها ثابت مانده بودند وداع می‌کند تا روند کاهش نیروی کار را کُند، کند.

چرا سن بازنشستگی در چین تغییر می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، جمهوری خلق چین یکی از پایین‌ترین سن‌های بازنشستگی را در سطح جهانی داشت. براساس گزارش خبرگزاری دولتی «شینهوا»، وضعیت جدید تحولات جمعیتی در این کشور دلیل افزایش سن بازنشستگی بوده و دولت‌ها باید به‌ طور فعال به پیرشدن جمعیت خود واکنش نشان دهند تا از اشتغال نیروی کار حمایت کنند.

در حال حاضر یک‌پنجم جمعیت چین بالای ۶۰ سال است. چین اکنون با مشکلات جمعیتی بزرگی روبه‌رو شده است. جامعه چین به دلیل پایین بودن نرخ زاد و ولد به سرعت در حال پیر شدن است به طوری که پایان دادن به سیاست تک‌فرزندی هم نتوانسته این مشکل را حل کند.

بسیاری از خانواده‌های شهرنشین در شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توانند بیش از یک کودک داشته باشند.

بر اساس آمار رسمی، نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱.۰۹ کودک به ازای هر زن بود. نسبت افراد بالای ۶۰ سال در کشوری با حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت در همان سال حدود یک‌پنجم، یعنی تقریبا ۳۰۰ میلیون نفر بود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در چین بالای این سن خواهند بود، در حالی که تعداد کل جمعیت کاهش می‌یابد.

به گزارش دویچه وله، درخواست برای افزایش سن بازنشستگی مدتی است که وجود دارد اما در میان مردم این خواسته چندان محبوبیتی ندارد.

سن رسمی بازنشستگی در چین برای مردان ۶۰ سال و برای زنان در مشاغل مدیریتی ۵۵ سال و برای سایر زنان ۵۰ سال است.

قوانین بازنشستگی چین پس از تاسیس جمهوری خلق چین وضع شدند و حدود ۷۰ سال از عمر این قوانین می‌گذرد.

چین اکنون تصمیم به افزایش سن بازنشستگی گرفته است. در ۱۵ سال آینده، جمهوری خلق چین به‌طور تدریجی سن بازنشستگی مردان را از ۶۰ به ۶۳ سال افزایش خواهد داد.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین گزارش داده است برای زنان که تا به‌حال بسته به گروه شغلی خود دو سن بازنشستگی مختلف داشتند، این مرز یا از ۵۰ به ۵۵ سال و یا از ۵۵ به ۵۸ سال افزایش می‌یابد. این تغییر از اول ژانویه ۲۰۲۵ به اجرا در خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.