پیشنهاد سردبیر

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور با بیان اینکه باید در راستای رفع اشکالات ساختاری تلاش کرد، گفت: فعالیت‌های اقتصادی و توسعه به محیط‌ زیست لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

فعالیت‌های اقتصادی لطمات جبران ناپذیری به محیط‌ زیست وارد می‌کند

غلامعباس ترکی امروز ۲۴ شهریور در دومین همایش ملی «پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰ شهید حوزه محیط‌زیست کشور اظهار کرد: کسی که ظلم کند پاسخ ظلم را دریافت خواهد کرد، در حقیقت بی‌توجهی به وضعیت محیط زیست کشور، ظلم در این حوزه است. 

وی اضافه کرد: امروز امنیت در ابعاد مختلف در کشور برقرار بوده و یکی از ابعاد مهم امنیت، حفظ محیط زیست است که مورد توجه ویژه قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه عملکرد نادرست انسان‌ها موجب ایجاد تغییراتی در محیط زیست شده است، گفت: نظام جبران خسارت، حوزه‌ای است که باید برای رسیدگی به تخلفات به آن توجه ویژه شود. 

ترکی با بیان اینکه کم‌آبی و تغییر اقلیم از مهم‌ترین مشکلات حوزه محیط زیست و ناشی از عملکرد نادرست مردم است، توضیح داد: کسانی که به این موهبت‌های الهی و نعمت‌ها خسارت وارد کنند از جمله مفسدان هستند که مرتکب تخریب گسترده در حوزه طبیعت و محیط زیست می‌شوند.

وی ادامه داد: محیط زیست از مهم‌ترین حقوق بشریت و از مصادیق حقوق عامه بوده که برای حفظ و حراست از محیط زیست سالم در قانون، حقوقی در نظر گرفته شده است. 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور با اشاره به اینکه شرط رسیدن به توسعه پایدار، داشتن محیط زیست سالم است، گفت: حفظ محیط زیست از راه‌های توسعه پایدار به شمار می‌رود چرا که این موضوع در تعارضات زیست محیطی دارای اهمیت ویژه است. 

ترکی با بیان اینکه یکی از حقوق مردم محیط زیست سالم است، بیان کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی مردم و حاکمیت در قبال محیط زیست تکلیف دارند. 

وی با بیان اینکه امروزه در مقام تزاحم صنعت و محیط زیست و تعارض توسعه و محیط زیست مشکل وجود دارد، افزود: نظام حکمرانی برای حفاظت محیط‌زیست کفایت لازم را ندارد و دارای خلأ و ضعف است. 

ترکی با اشاره به اینکه برای تقویت نظام حکمرانی الزاماتی وجود دارد تا این نظام مطلوب و متعالی اجرا شود، بیان کرد: فرهنگ‌سازی، آموزش و ارتقای مشارکت همگانی وظیفه همه بوده که به تنهایی مختص دولت و حاکمیت نیست و باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده شود. 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور با اشاره به اینکه شخصیت‌های حقوقی و سمن‌ها باید امکان شکایت داشته باشند، افزود: لازم است هنگامی که به محیط زیست ظلم و تعدی می‌شود، امکان گزارش‌دهی وجود داشته باشد، چرا که حاکمیت و دستگاه قضایی بستر مشارکت عمومی را فراهم کنند. 

ترکی گفت: برای تشکل‌های مردمی باید حق اعتراض به احکام و رای صادره در حوزه محیط زیست وجود داشته باشد تا زمینه مشارکت عمومی برای حفظ محیط زیست فراهم شود که محقق شدن این موضوع نیازمند نظام و ساختار منسجم و هماهنگ برای رسیدن به هدف مشترک است. 

وی با اشاره به اینکه آلودگی و تخریب خاک و پسماند از مهم‌ترین مشکلات حوزه محیط زیست کشور است، تصریح کرد: خسارت‌های محیط زیستی که در حوزه خاک وارد می‌شود قابل جبران نیست. 

ترکی با بیان اینکه‌ هم‌اکنون در کشور نظام ارزیابی خسارت محیط زیستی وجود ندارد و نحوه محاسبه برخی جرایم و تخلفات محیط زیست مشخص نیست، افزود: فعال شدن معاونت حقوق عامه در دادستانی کل کشور با توجه به اصل ۱۵۶ قانون اساسی به عنوان یکی از برنامه‌های حفظ محیط زیست است.

 معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور به موضوع دفن اصولی پسماند و پساب اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه محیط زیست دفن صحیح پسماند و تفکیک زباله از مبدا است که بخشنامه‌هایی برای مدیریت این موضوع تهیه شده تا برخورد قاطع با متخلفان صورت گیرد. 

ترکی تاکید کرد: لازم است طرح تفکیک زباله از مبدا، مورد تاکید دادستانی و مدیران استان‌ها قرار گیرد تا این طرح به صورت هوشمند اجرایی شود.

وی با اشاره به ساماندهی کودکان کار و خیابانی، گفت: بخشنامه‌ای تهیه و صادر شده که این کودکان با کمک بهزیستی ساماندهی شوند تا از زباله‌گردی آن‌ها جلوگیری و از بروز آسیب‌های اجتماعی نیز پیشگیری شود.

ترکی به چهار ضلع حیات و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: آب، خاک، هوا و تنوع زیستی به عنوان چهارضلع حیات و حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: لازم است به جای پرداخت و ارائه کود شیمیایی یارانه‌ای به حمایت از صنایعی که رابطه مسالمت‌آمیزی با محیط زیست دارند، پرداخته شود.

ترکی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر پیشگیری از جرایم محیط زیستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: با کمک دستگاه‌ها می‌توان از وقوع جرایم زیست محیطی پیشگیری کرد.

ترکی با بیان اینکه روش‌های سنتی حفظ محیط‌زیست غیر موثر بوده، خاطرنشان کرد: ایجاد بستر مناسب برای مشارکت همگانی و تعامل همه دستگاه‌ها در حفظ محیط زیست ضروری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.