پیشنهاد سردبیر

حجت الاسلام ادیب بهروز با بیان اینکه امام حسن عسکری علیه‌السلام قبل از شهادت، حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را به خواص معرفی کردند، گفت: ۹ ربیع الاول روز تجلی امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه است.

واقعیاتی درباره ۹ ربیع‌الاول؛ از معنای غدیرثانی تا خرافه رفع‌القلم

حجت الاسلام محسن ادیب،  مدیر گروه تاریخ اسلام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران  به مناسبت فرارسیدن نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت حضرت حجت‌بن الحسن العسکری(عج)، اظهار کرد: با رعایت قانون برگرفته از قرآن و روش دانشمندان کهن مانند مرحوم کلینی، حر عاملی و ... فهم ما از متون تا حدودی تغییر کرده و به حقیقت و واقعیت نزدیک می‌شود اهل بیت زمان گفتگو با مردم و یا بر اساس رسالت الهی حقیقت را برای مردم تبیین می‌کردند که جامعه به دلایل گوناگون آنها را تقطیع و قیچی کرده و بریده شده‌ها در اختیار ما قرار گرفته است که وظیفه داریم این تقطیع‌ شده‌ها را برای ترکی صحیح کنار هم قرار دهیم یا به تعبیر دیگر متون باید به صورت پازل در کنار هم قرار گیرد.

وی افزود: در متون ما برای انتقال امامت از یک امام به امام بعدی فرایندی طی می‌شود و در نظام الهی این مهم به گونه‌ای است که در وجود هر امام  قدرت، استعداد و توان امام شدن توسط خداوند متعال نهادینه شده است و بروز این توان و استعداد وابسته به شهادت امام قبلی است به طور مثال در وجود امام علی علیه‌السلام از بدو تولد همه توانمندی‌ها وجود دارد اما پس از رحلت پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه تجلی پیدا می‌کند و این مهم دایر به مدار سن نبوده و خلاف تفکر اهل سنت که برگرفته از تاریخ تحریف شده است، می‌باشد این‌ها بر اساس نظام بشری است در نظام بشری وقتی به فردی مسئولیتی واگذار می‌شود که رشد سنی او متناسب با آن مسئولیت باشد، اما در نظام الهی اینگونه نیست.

 مدیر گروه تاریخ اسلام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گریزی به آغاز امامت امام جواد علیه‌السلام در نوجوانی زد و یادآور شد: بر اساس مطالب ذکر شده اشکالات مطرح شده در خصوص سن ائمه منتفی است.

 حجت الاسلام ادیب بهروز با اشاره به نهم ربیع الاول و آغاز امامت حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه گفت: بر اساس نظریات مختلف برخی سن  به امامت رسیدن ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را سه و برخی پنج سالگی عنوان می‌کنند که این نکته در امامت حضرت ولی‌عصرعجل‌الله تعالی فرجه تفاوتی ندارد چراکه خداوند توانایی و استعداد انجام امامت را در وجود ایشان قرار داده است.

به گفته وی امامان باید به امام بعد از خود نه تنها هر آنچه را به عنوان امانت دارد، منتقل کند بلکه با ارتباط فیزیکی علم خاص که در وجود امام قبلی است نیز باید به امام بعدی منتقل شود و این مهم اولین بار توسط پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه به حضرت علی علیه‌السلام و سپس به ترتیب به دیگر ائمه(ع) و در نهایت به امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه منتقل شده است.

 تجلی امامت

وی تاکید کرد: امام قبلی باید امام بعد از خود را به صورت‌های مختلف، بیانات و ادبیات مختلف حداقل به خواص معرفی کند تا خواص با یقین نسبت به معرفی امام ورود کنند معرفی حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به خواص، در زمان حیات امام حسن عسکری علیه‌السلام  علی‌رغم تلاش حاکمان عباسی برای به شهادت رساندن امام عصر عجل‌الله‌تعالی فرجه بارها انجام شد و حاکمان غاصب عباسی با تمام قدرت بشری خود موفق به آسیب رساندن به ایشان نشدند چرا که در نظام الهی مکر دشمنان مغلوب است و به این ترتیب حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در ۹ ربیع‌الاول پس از شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام به امامت رسیدند و در این روز شاهد تجلی امامت حضرت حجت هستیم.

وی به با بیان اینکه در روایات از روز ۹ ربیع‌الاول به یوم رفع القلم، غدیر ثانی، روز استجابت دعا و ... نیز تعبیر می‌شود، گفت: مستند این عناوین فقط یک روایت است سیدبن‌طاووس از دانشمندان قرن هفتم نقل می‌کند که گروهی خدمت احمدبن‌اسحاق از صحابه امام حسن‌عسکری علیه‌السلام رفته و در خصوص حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه سوال دارند ایشان ماجرای بین حذیفه و امیرالمومنین علیه‌السلام  را نقل کرده که در آن ماجرای نقل شده در خصوص ۹ ربیع‌الاول این تعابیر و معرفی‌ها وجود دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه این مهم فقط یک روایت است، گفت: اگر فرض کنیم و دانشمندان بگویند به قراین متعدد این یک روایت را به عنوان روایت صحیح قبول می‌کنیم باید برداشت دیگران از روایت را مورد گفتگو قرار دهیم برداشتی که متاسفانه در جامعه ما از این روایت تعبیر به یوم رفع‌القلم شده است کاملا غلط است که می‌گویند اگر شیعه در این روز گناه کرد خداوند او را عذاب نمی‌کند و به تعبیری برخی مدعی شدند گناه دیگر گناه نیست و به بیان دیگر حرام حلال شده است پاسخ ما چیست.

 برداشت اشتباه از یوم‌رفع‌القلم

حجت الاسلام ادیب بهروز یادآور شد: اگر کسی فقط همین متن روایت و معرفی‌ها را در کنار هم مانند پازل ببیند متوجه می‌شود که قبل و بعد یوم رفع القلم و معرفی حضرت از این روز، به ما کمک می‌کند که این برداشت غلط و ناقص است و هیچ وقت در نظام الهی حرامی حلال نمی‌شود و بالعکس.

به گفته وی در دو مورد اگر کسی حرامی انجام دهد خدا او را عذاب نمی‌کند مورد اول در خصوص کودکان خردسال که قدرت تشخیص و تمیز ندارند و مورد بعدی برای فرد مجنون و دیوانه همیشگی  است اگر این دو گروه مرتکب حرامی شوند مورد عذاب خداوند قرار نمی‌گیرند.

 وی تاکید کرد: اینکه می‌گوییم یوم رفع‌القلم یعنی اگر کسی گناه کرد عذاب نشود، اولاً در روز ۹ ربیع‌الاول کسی مجاز به انجام حرام نیست و انجام حرام خلاف نصوص قرآن است و این مهم در قرآن به صراحت اعلام شده و هیچگاه روایت حاکم بر قرآن نمی‌شود.

 وی اظهار کرد: در متن روایت، قبل و بعد یوم رفع‌القلم تفسیر کرده که در چنین روزی اگر افرادی مانند کسی که در اضطرار انجام کاری قرار گرفته و فردی که در خواب است مرتکب خطایی شده و استغفار کردند مورد رحمت و بخشش خداوند قرار می‌گیرند پس به نتیجه میرسیم چه در روز ۹ ربیع‌الاول و چه در سایر روزها هیچگاه شیعه مجاز به انجام گناه و حرام نیست.

 غدیر ثانی

وی در خصوص تعبیر روز ۹ ربیع‌الاول به غدیر ثانی گفت: در این روز دو واقعه داریم یک واقعه که قالب مورخین در آن اتفاق نظر دارند، آغاز امامت حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه است و واقعه دوم که در آن بین مورخین اختلاف‌نظر وجود دارد هم روزی است که خلیفه دوم به برزخ رفته است اگر بر فرض، این دو گزارش را قبول کنیم بر اساس عناوین تعبیر غدیر ثانی که به کار رفته است از تعبیرات روایات همسو کشف می‌کنیم که ناظر با آغاز امامت امام عصر عجل الله‌تعالی‌فرجه  است نه ناظر روزی که خلیفه دوم به برزخ رفته است.

مدیر گروه تاریخ اسلام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: به عنوان کارشناس و خادم معتقدم خلیفه اول و دوم مرتکب کاری شدند که در جهان اسلام ضرر و زیان آنها جبران ناپذیر است در واقع کاری که مرتکب شدند ایجاد اسلامی کاملاً بشری و جدید بوده و این اسلام بشری را وارد جهان اسلام کردند و اکثر مردم با اسلام بشری زندگی می‌کنند این ظلم بسیار بسیار بزرگ توسط این دو خلیفه، هواداران و پشتیبانان آنها در جهان اسلام انجام شده است و این خطای بزرگ قابل اغماض و تغییر نیست  اما معنای آن این نیست که موضوع امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه را تحت شعاع قرار دهیم باید خیلی مراقب باشیم که موضوع آغاز امامت حضرت حجت عجل‌الله چ‌تعالی‌فرجه به حاشیه نرود.

حجت الاسلام ادیب بهروز با بیان اینکه تعبیر یوم غدیر الثانی برای ۹ ربیع الاول اگر ناظر به آغاز امامت امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه باشد، بسیار منطقی و درست است، گفت: حاکمان غاصب و ظالم عباسی به دنبال منتفی کردن موضوع امامت حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه بودند که موفق نشدند؛  شیعیان باید بسیار مراقب باشند که شادی در روز ۹ ربیع الاول برای آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه باشد و موضوع امامت حضرت نباید تحت شعاع حادثه دوم قرار گیرد و اگر برای امامت حضرت حجت سرمایه‌گذاری واقعی انجام شود در واقع به نوعی قدم جای قدم امامت گذاشته‌ایم.

وی در خصوص تعبیر روز ۹ ربیع الاول به عیدالزهرا سلام‌الله‌علیها گفت: در این خصوص مستندی وجود ندارد و باید خیلی مراقب باشیم درگیر اسلام بشری که نشویم تا از اختلافات مذهبی هم جلوگیری شود.

اسلام بشری

وی تأکید کرد: هدف دشمنان پنهان شدن اسلام حقیقی و جایگزینی اسلام بشری است باید تلاش کنیم اسلام حقیقی بین شیعیان رواج بیشتری داشته باشد  و یکی از مهمترین راهکارها در این راستا سرمایه‌گذاری برای موضوع امامت حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در روز ۹ ربیع‌الاول است و باید موضوع امامت در اذهان شیعیان پررنگ شود.

وی در خصوص انس با امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه گریزی به روایتی از پیامبر صلوات‌الله‌علیه زد و با بیان اینکه بر اساس روایتی بین منابع تشیع و تسنن که از نظر فراوانی نقل، جزو موارد کم نظیر است گفت:  بر اساس این روایت کسی که امام زمان خود را نشناسد و بمیرد مانند انسان جاهل مرده است در برخی روایات، پازلی برای این روایت است که اگر این فرد شیعه باشد منافق و اگر مسلمان باشد کافر می‌میرد.

 مدیر گروه تاریخ اسلام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران شناخت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را اولین وظیفه هر فرد دانست و با اشاره به این مهم که شناخت به معنای اطلاع از تاریخ تولد امام، عمر و ...نیست، یادآور شد: باید برای شناخت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه اقداماتی مانند قرائت زیارت جامعه کبیره خواندن دعای عهد هر روز صبح، قرائت قرآن کریم به هر میزان که در توان فرد است حتی سه مرتبه سوره توحید و هدیه آن به محضر امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه را انجام داد.

حجت الاسلام ادیب بهروز به استناد روایات، از  مسلمانان خواست مراقب اعمال خود باشند تا امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه از دست کارهای آنها اندوهگین نشوند چراکه با توجه به سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام اگر شیعه گناه کرده و یا واجبی را ترک کند قلب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به درد می آید وقتی می‌گوییم قرار است با امام انس بگیریم ابتدای صبح با او عهد بسته آیاتی را تقدیم امام کرده و حال تلاش می‌کنیم امام را ناراحت نکنیم چرا که امام از تمام کارهای انسان ها آن به آن در کره زمین باخبر است.

 به گفته وی امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه توسط قدرت فوق العاده الهی، کارها را رصد و آثار آنها را در جهان پالایش می‌کند و اگر کره زمین و سایر کرات در مسیر طبیعی خود قرار دارند به علت قدرتی است که خداوند به امام هر عصر می‌دهد در غیر این صورت کره زمین ظرف یک ماه نابود می‌شد. 

وی یکی دیگر از راه‌های انس با امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را قدم برداشتن برای مادر ایشان عنوان کرد و گفت: چراکه مادران ائمه برای نظام الهی و نزد امامان جایگاه ویژه‌ای دارند و حداقل کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد قرائت ۱۰۰ مرتبه صلوات و هدیه آن به مادر حضرت حجت‌ عجل‌الله‌تعالی چ‌فرجه است و با این اقدام به نوعی از طریق مادر ایشان نزد امام عصر عجل‌الله‌تعالی چ‌فرجه انس می‌گیریم.

وی برپایی مجالس ذکر اهل بیت در منازل، قرائت زیارت آل یاسین و ... را نیز از دیگر راه‌های انس با امام عصرعجل‌الله تعالی فرجه عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.