پیشنهاد سردبیر

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه ضد ایرانی بار دیگر ادعاهای پیشین مبنی بر ارسال موشک بالستیک به روسیه توسط ایران را تکرار و اعلام کرد تحریمها و اقدامات محدود کننده‌ای علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی بالستیک و پهپاد ایران صورت خواهد گرفت.

فعالسازی مکانیسم ماشه؛ هدف بعدی پازل ضد ایرانی غرب

قدس آنلاین: شورای اتحادیه اروپا در بیانیه ضد ایرانی بار دیگر ادعاهای پیشین مبنی بر ارسال موشک بالستیک به روسیه توسط جمهوری اسلامی ایران را تکرار و اعلام کرد تحریمها و اقدامات محدود کننده ای علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی بالستیک و پهپاد ایران صورت خواهد گرفت. جنجال آفرینی جدید اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و نظامی ایران در حالی است که مقامات دیپلماتیک کشورمان نسبت به این ادعا واکنش جدی داشتند.

در همین زمینه، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در گفتگویی در همین باره عنوان کرد: «گرچه ما همواره اهل گفتگو بودیم، هیچوقت گفتگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکردیم و آمادگی داریم، ولی گفتگو باید بر اساس احترام متقابل باشد و نه بر اساس تهدید و فشار. تحریم‌ها ابزار فشار و تقابل هستند و نه ابزار همکاری و یک ابزار شکست خورده است و در عمل نتوانسته کارآیی خودش را ثابت کند.»

از سوی دیگر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تصریح کرد: «هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه از سوی ایران از اساس کذب است. توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا از اتهام زنی مبتنی بر اطلاعات غلط، پرهیز کند.»

این اتهام زنی اروپاییها در قالب بیانیه ضد ایرانی درحالی است که ادعای غربیها مبنی بر ارسال موشکهای ایرانی به روسیه پیش از نیز بارها با واکنش جدی از سوی مقامات روسی مواجه شده است. چنانکه در همین راستا، ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه ۲۲ شهریور درباره آن گفت: «بارها شواهد معتبری ارائه شده است که نشان می‌دهد چنین همکاری وجود ندارد. جعل‌های بدخواهانه اساساً تنها چیزی است که ما از واشنگتن در مورد سیاست و تعامل ما با سایر کشورها می‌بینیم.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: هیچ سندی علیه کشورمان ندارند

در همین راستا، کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند این ادعاها با هدف عملیات روانی علیه روسیه و نیز تحت الشعاع قرار دادن برنامه موشکی ایران مطرح میشود. از سوی دیگر تعمیق و گسترش روابط تهران و مسکو نیز تهدیدی برای محور غربی به شمار می آید. در همین زمینه، ابوالفضل ظهره وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مصاحبه ای با برنا گفته است: «مواضع کشورهای اروپایی در قبال ایران گویای فرار رو به جلو است. آنها برای توجیه شکست خود در اوکراین و اینکه حمایت های همه جانبه آنها از رژیم کی یف به جایی نرسیده است و باید پاسخی برای افکار عمومی خود داشته باشند این اتهامات را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کنند.»

از سوی دیگر، ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تحلیلی درباره اقدامات دولتهای اروپایی علیه ایران تصریح کرده: «موشک بالستیکی از ایران به روسیه داده نشده و حتی اوکراینی‌ها هم اعلام کردند اطلاعاتی در این باره وجود ندارد لذا آنها هیچ سندی برای طرح اتهام علیه کشورمان ندارند لذا به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دنبال چالش‌سازی برای ایران جهت تحمیل زیاده‌خواهی‌ها و باج‌خواهی‌های خود و توجیه حمایت ده‌ها میلیارد دلاری‌شان از اوکراین هستند.»

اسنپ بک؛ گام بعدی تروئیکای اروپایی

اما از سوی دیگر به نظر میرسد طرح ادعای ارسال موشک به روسیه از سوی ایران و جنجال آفرینی همزمان اتحادیه اروپا و آمریکا در این باره، با هدف کشاندن موضوع برنامه موشکی به شورای امنیت و صدور قطعنامه به عنوان یکی از قطعات پازل ضد ایرانی اروپاییها باشد. صابر گل عنبری نیز در تحلیلی در همین باره میگوید: «امروز روابط ایران با دو طرف آمریکایی و اروپایی با وضعیتی قفل شده و بن بست در سه پرونده حساس (هسته‌ای، جنگ غزه و جنگ اوکراین) مواجه است که پیوند تنگاتنگی میان هر سه وجود دارد. در این میان، جنگ غزه (در بعد امنیت و آینده اسرائیل) از اولویت بیشتری برای آمریکا برخوردار است؛ در حالی که جنگ اوکراین (امنیت اروپا) برای اروپا بیشتر اولویت دارد. پرونده هسته‌ای اما دیگر اولویت نخست آمریکا و اروپا در مناقشه خود با تهران نیست؛ بلکه تحت الشعاع دو اولویت پیشگفته و پس از آن‌ها قرار گرفته است.»

همچنین معتقد است: «روابط در مسیر پرتنش‌تر از قبل قرار دارد که پلان بعدی آن ممکن است حرکت تروئیکای اروپایی در جهت فعال‌سازی اسنپ بک در اکتبر ۲۰۲۵ پس از پایان عمر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و احیای تحریم‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت باشد.»

براساس این تحلیل، گرچه اروپا و امریکا در ادعاهای مرتبط با برنامه هسته ای نمیتوانند راه به جایی ببرند و قطعنامه های آنان با وتوی دولتهایی همچون چین و روسیه مواجه خواهد شد اما ادعای ارسال موشک به روسیه میتواند دستاویزی  برای فعالسازی مکانیسم ماشه باشد و آنان را در تحقق اهداف مدنظر کمک کند. چرا که مکانیسم ماشه حتی در صورت مخالفت اعضای شورای امنیت نیز قابلیت اجرا دارد و میتواند تحریمها و هزینه های جدی را برای کشورمان به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.