پیشنهاد سردبیر

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت که مهلت زمانی برای نقدشدن چک‌های موجود در بازار با اعلام ممنوعیت صدور این چک‌ها در نظر گرفته می‌شود.

سرنوشت چک‌های رمزدار موجود در بازار پس از ممنوعیت صدور
مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگویی خبری با بیان اینکه چک رمزدار قدمت چند ده ساله دارد، بیان کرد: این نوع چک زمانی ایجاد شد که هنوز حواله ساتنا و پایا وجود نداشت.وی افزود: به همین دلیل با توافقاتی که صورت گرفت برای تسهیل در پرداخت‌های غیر بانکی در محل‌هایی مثل دفترخانه‌ها و مکان‌های مشابه که مردم معاملات خود را انجام می‌دهند برای ارتباطات بین‌بانکی چک رمزدار ایجاد شد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی توضیح داد: چک رمزدار مشکلاتی هم در حوزه تسویه و هم برای هم برای مردم داشت از جمله اینکه چک رمزدار را تا زمانی که به شعبه نبرند و برای وصول آن اقدام نکنند امکان استعلام آن وجود ندارد. مشکلات این چنینی ما را به این نتیجه رساند که از ابزارهای جایگزین برای این کار استفاده کنیم.
محرمیان با بیان اینکه مردم در حال حاضر می‌توانند از حواله‌های خرد مثل پایا و حواله‌های کلان مثل ساتنا استفاده کنند؛ گفت: برای استفاده در جاهایی مثل دفاتر اسناد رسمی و برای معاملاتی که در همان لحظه امضا سند نیاز به اطمینان از جابه‌جایی پول است، از شبکه بانکی درخواست کردیم ابزار چک تضمین شده را جایگزین چک رمزدار کنند.
وی افزود: در نهایت چک رمزدار با زمان‌بندی که اعلام خواهد شد به‌تدریج حذف می‌شود اما در حال حاضر همچنان چک رمزدار در شبکه بانکی صادر می‌شود.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص نحوه استعلام اصالت این چک‌ها اظهار داشت: وقتی چک تضمین شده از شبکه بانکی دریافت می‌شود گیرنده چک می‌تواند از طریق ابزارهایی که اطلاعات چک‌ها را بررسی می‌کنند همچون برنامه‌های موبایلی، خودپردازها، اینترنت بانک، موبایل بانک و شعبه برای استعلام چک‌های تضمینی استفاده کنند.
محرمیان ادامه داد: موضوع دیگر این است که از لحظه‌ای که ممنوعیت صدور چک رمزدار را در شبکه بانکی اعلام کنیم تا زمانی که چک‌هایی که قبل از صادر شده است نقد شوند یک مهلت زمانی در نظر خواهیم گرفت برای اینکه این عملیات نقد شدن انجام بشود و مردم نگرانی نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.