پیشنهاد سردبیر

پس از موفقیت‌های چشمگیر صنعت فضایی دولت سیزدهم، اکنون نخستین پرتاب فضایی در دولت چهاردهم هم با موفقیت در مدار جای گرفت و اولین سیگنال‌ها را نیز ارسال کرد.

پرواز «چمران» در سپهر پیشرفت فضایی ایران

بامداد روز گذشته ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» با همکاری دولت و دانش بنیان‌ها، پرتاب و با موفقیت به مدار تزریق شد. پس از این همکاری موفق، سازمان فضایی نوید داد با این توانمندی، به سمت ساخت و پرتاب ماهواره‌های سنجشی راداری و توسعه ماهواره‌های «پژوهش» حرکت خواهیم کرد.

مأموریت اصلی و فرعی « چمران ۱»
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز گذشته پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران ۱»
 در جمع خانواده شهدا، دانشجویان و اساتید حضور پیدا کرد و ضمن تبریک این عملیات موفق درباره جزئیات این ماهواره تحقیقاتی توضیحاتی داد. حاجی‌زاده گفت: ماهواره «چمران ۱» با ماهواره‌بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق شده و با پرتابگر سه مرحله‌ای با سرعتی افزون بر۵/۷ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفته است. این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و مأموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است. ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی، بررسی عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت هم از مأموریت‌های فرعی این ماهواره است.

پرتابی که نماد همکاری فضایی سپاه و دولت شد
ماهواره «چمران ۱» توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرتاب شد. این ماهواره‌بر در آبان ۱۴۰۰ رونمایی شد و قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. همچنین با قابلیت «سیار» بودن در هر نقطه از زمین امکان استقرار دارد. این ماهواره‌بر با وزن ۱۸ تن و طول حدود ۱۵ متر نخستین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد ایرانی است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است. این ماهواره‌بر در دی ماه سال گذشته، ماهواره «ثریا» سازمان فضایی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده بود. با پرتاب ماهواره ثریا، ایران به این موفقیت رسید که برای نخستین‌بار بتواند به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا کند.

آوازه موفقیت‌های فضایی ایران در جهان
بسیاری از رسانه‌های خارجی، خبر پرتاب موفقیت‌آمیز «چمران ۱» را منعکس کردند. 
بلومبرگ که رسانه جمعی چندملیتی است، به نقل از رسانه ملی ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی ساخت داخل را به فضا پرتاب کرده است. 
رویترز هم اعلام کرد: ایران دومین ماهواره را در سال جاری میلادی به مدار زمین فرستاد. در ماه ژانویه نیز رسانه‌های ایران گزارش دادند ماهواره «ثریا» به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شده است. 
اکونومیک تایمز نوشت: ایران با موفقیت یک ماهواره را به فضا فرستاده است. ایران ماهواره تحقیقاتی «چمران۱»  را با استفاده از موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران با موفقیت به مدار زمین فرستاد. گزارش‌ها حاکی از آن است ایستگاه‌های زمینی، سیگنال‌هایی را از ماهواره دریافت کرده‌اند. 
ای‌بی‌سی نیوز رسانه آمریکایی هم اعلام کرد: ایران با موفقیت یک ماهواره را به فضا فرستاده است. این کشور یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین پرتاب کرده است. 
اورشلیم پست، روزنامه انگلیسی زبان اسرائیل هم در گزارشی نوشت: این کشور ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» خود را روز شنبه به مدار زمین فرستاده که دومین پرتاب موفق ماهواره برای آن در سال جاری است. 
عرب‌نیوز هم خبر داد: ایران با موفقیت ماهواره دیگری را پرتاب کرد. خبرگزاری‌های دولتی گزارش دادند ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار فرستاده است. 
واشنگتن پست هم با انعکاس این گزارش نوشت: ایران ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» خود را روز شنبه به مدار زمین فرستاده است. ایران این پرتاب را که دومین پرتاب از این نوع در سال جاری میلادی بود و یک ماهواره را با موشک در مدار قرار داد، موفقیت‌آمیز توصیف کرد. 
ایندیا تودی، شرکت رسانه‌ای هندی نیز این‌گونه اعلام کرد: نخستین ارسال ماهواره ایران به فضا، در دوره ریاست جمهوری مسعود پزشکیان. ایران روز شنبه ماهواره تحقیقاتی را با موشک سپاه پاسداران به مدار زمین فرستاد.

در انتظار هشت پرتاب فضایی
همزمان رئیس سازمان فضایی کشور با اعلام اینکه ۶ تا ۸ پرتاب داخلی و خارجی دیگر در سال جاری داریم، خبر داد: دو پرتاب مهم داخلی پیش رو است که یکی از آن‌ها بلوک انتقال مداری «سامان۱» و دیگری یک ماهواره تحقیقاتی مربوط به بخش دولتی و سازمان فضایی است. علاوه بر آن ماهواره‌های «طلوع ۳» و «ظفر ۲» با پرتابگر خارجی در آذر و دی ماه ۱۴۰۳ پرتاب می‌شوند. دو و سه پرتاب داخلی دیگر نیز در پاییز و زمستان انجام می‌شود که جزئیات آن در زمان مقتضی اعلام خواهد شد. رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ماهواره «پارس ۲» هم به‌زودی پرتاب می‌شود، گفت: این ماهواره نسخه ارتقایافته ماهواره «پارس۱» است.

دولت سیزدهم، احیاگر پیشرفت فضایی 
«چمران۱» در دوره دولت سیزدهم تکمیل شد و اکنون به فضا پرتاب شده است. حوزه فضایی کشورمان در دولت سیزدهم اوج گرفت. از ابتدای فعالیت دولت شهید رئیسی پرتاب ۱۲ ماهواره به فضا انجام شد که این معادل ۱۲ سال پیش از دولت او بود. ققنوس،‌ نور ۲، ناهید ۱، خیام، زیرمداری قائم۱۰۰، پرتاب زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان، پرتاب تحقیقاتی فروند دوم ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، نور ۳، پرتاب کپسول زیستی سلمان، ثریا، مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱ و پارس ۱ ماهواره‌هایی هستند که در دولت سیزدهم پرتاب شدند. به نظر می‌رسد این روند رو به رشد صنعت فضایی قرار است در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.