پیشنهاد سردبیر

مشکل کمبود مدرسه و کلاس درس در برخی مناطق ایران از آن دست مسائلی است که ظاهراً چند دهه دیگر برای حل آن فرصت لازم است؛ مسئله‌ای که بیشتر نیاز به مدیریت منابع و ساماندهی فضاهای آموزشی دارد.

باز هم کمبود کلاس درس در سال تحصیلی جدید
یکی از مواردی که همیشه در آغاز سال تحصیلی خودنمایی می‌کند، کمبود مدرسه و برگزاری چند شیفته کلاس‌های درس است که به دغدغه جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است. برخی علت این کمبود را مسائلی نظیر فرسوده شدن بافت برخی مدارس، افزایش مهاجرت‌ها به شهرهای بزرگ و همچنین عدم درنظرگرفتن خدمات آموزشی در پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر می‌دانند. 

۳۰ هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معتقد است  استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی برای ساخت مدرسه نیاز به توجه بیشتری داشته و خیران هم بیشترین توجه را به این استان‌ها دارند.
حمیدرضا خان‌محمدی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۱۱۴ کلاس درس در استان خراسان رضوی، هزار کلاس درس در استان تهران و هزارو۵۰۳ کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان ساخته شدند، تصریح می کند:  هم‌اکنون ۷۰ هزار کلاس درس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و ۳۰ هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند. مدارس نوساز، در برابر زلزله حتی تا ۷ ریشتر مقاوم هستند و حتی در زلزله خوی مدارس به پایگاه‌های امدادی تبدیل شدند.
وی با اشاره به تمرکز بر ساخت مدارس بزرگ عنوان می‌کند: تا پایان برنامه هفتم باید ۲۰۰ مجتمع آموزشی (مدارس بزرگ) ساخته شود بر این اساس در قالب برنامه مولدسازی، مدارس کوچک جمع‌آوری و به جای آن مدارس بزرگ ساخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت  یک کلاس درس  در مدارس مختلف به طور متوسط ۵/۱ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: در مسکن‌های مهری که در شهرک‌های بزرگ ساخته می‌شود پیش‌بینی لازم برای تأمین تعداد کافی فضای آموزشی نمی‌شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در قانون اعلام شده در صورت ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی و بیشتر باید سرانه فضای آموزشی آن تأمین شود، ادامه داد: در صورت تأمین نشدن، امکان دو شیفته شدن مدارس وجود دارد، اما مدارس سه شیفته نداریم.

نیاز سالانه به ۷۰مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد
هر سال تحصیلی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به شمار دانش آموزان مدارس شهرستان بویراحمد اضافه می‌شود و سالانه باید دست‌کم ۷۰ مدرسه با توجه به ورود این تعداد دانش آموز مهاجر به مرکز استان در یاسوج و حومه ساخته شود تا فضای آموزشی به میزان نرمال برسد.این‎ها بخشی از صحبت‌های مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد است که اظهار می‌کند برای خروج شهرستان بویراحمد از مشکلات و کمبودهای فضاهای آموزشی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی در دست انجام است.
رضا حسینی نیک تأکید می‌کند: با توجه به کمبود زمین برای احداث مدرسه در شهر یاسوج ساخت آموزشگاه‌های سه کلاسه جانبی در مدارسی که سازه آنان استحکام لازم را دارد در دستور کار قرار گرفته است.
وی خاطرنشان می‌کند:  براساس این طرح مدرسه‌های سه کلاسه در حیاط آموزشگاه‌های پرجمعیت در یاسوج یا محله‌های مسکونی حومه این شهر ساخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه راه حل اصلی برون رفت شهرستان بویراحمد از بحران فضای آموزشی ساخت مجتمع‌های بزرگ آموزشی است، ادامه می‌دهد: امسال ساخت چنین مدارسی در مناطقی مانند اکبرآباد، نره گاه،مزدک و مادوان با مشارکت خیران مدرسه‌ساز آغاز شد که همه این طرح‌ها در مهر ماه سال ۱۴۰۳ تحویل آموزش و پرورش داده می شود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان ساخت ۱۲ مجتمع بزرگ آموزشی در استان مصوب شده تأکید کرد: هشت مورد از این طرح‌ها در شهرستان بویراحمد پیش‌بینی شده است.
وی با یادآوری این نکته که ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت‌های آموزشی کهگیلویه وبویراحمد در سفر دوم به تصویب رسید ابرازامیدواری می‌کند با تحقق این اعتبار تحول چشمگیری در بهبود فضاهای آموزشی استان ایجاد شود.

سرانه یک‌متری فضای آموزشی در تهران
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان‌های استان تهران نیز با بیان اینکه ۴۰ درصد مدارس خیرساز هستند، اعلام می‌کند در سال جاری ۷۶ مدرسه خیرساز در شهرستان‌های استان تهران ساخته و به بهره‌برداری رسیدند. مجید پیروزان با اشاره به میزان دانش آموزان استان تهران، می‌افزاید: یک میلیون و ۱۱۰ هزار دانش آموز در مدارس استان تهران مشغول تحصیل هستند و اگر ۵۰ هزار معلم را هم اضافه کنیم، در بازه مسافتی ۳۶۰ کیلومتر شهرستان‌های استان تهران، کمبود مدارس بسیار مشهود است.مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان‌های استان تهران به تراکم دانش‌آموزی در تهران پرداخته و تأکید می‌کند: سرانه در کشور ۸ متر مربع برای هر دانش‌آموز است و متأسفانه این نرخ در شهرستان‌های استان تهران ۲/۲ مترمربع است و حتی در برخی مناطق این عدد به یک متر مربع نیز می‌رسد و باید با کمک خیران این فاصله تا استاندارد را کم کنیم.
وی خاطرنشان می‌کند: ۴هزارو۲۰۰ ساختمان داریم که عمدتاً دو شیفت اداره می‌شود و بیش از هزارو۳۰۰ مدرسه را با کمک خیران ساخته‌ایم و همچنین تقریباً به همین میزان مدرسه برای چند سال آینده نیاز داریم تا بتوانیم مدارس را تک شیفت کنیم.
وی با بیان اینکه ۴۰درصد مدارس خیرساز هستند، ادامه می‌دهد: ۶۰ درصد مدارس همچنان بناهای فرسوده بالای ۳۰ تا ۷۰ سال هستند و به کمک خیران نیاز داریم تا زمین‌های رایگان ما را ببینند و ۵۰ درصد سهم خودشان بگذارند و ۵۰ درصد از دولت برای ساخت کمک بگیریم یا اینکه زمین را خودشان هدیه دهند و سازنده مدرسه باشند.

فعالیت مدارس سه‌شیفته در اصفهان 
استاندار اصفهان نیز سرانه فضاهای آموزشی این استان را پایین عنوان کرده و اظهار می‌کند:  تراکم دانش‌آموزان در این فضاها بسیار بالاست. سید رضا مرتضوی  می‌افزاید: در استان اصفهان مدارس  دوشیفته و سه‌شیفته زیاد داریم و متأسفانه جاهایی که خیران مدرسه ساخته‌اند، سهم دولت برای تکمیل کار انجام نشده است.وی تصریح می‌کند: افزون بر ۲۹۷ مدرسه در استان وجود دارد که سهم خیران در آن‌ها به سرانجام رسیده اما دولت اقدامی نداشته و همچنان این موضوع بلاتکلیف مانده است.مرتضوی ادامه می‌دهد: از طرفی حضور ۶۰ هزار اتباع در استان اصفهان در کنار دانش‌آموزان بومی، خانواده‌ها را دچار حاشیه و نگرانی کرده است.

کمبود کلاس درس در همدان  
فرماندار همدان نیز با تأکید براینکه ورود مسئولانه نوسازی مدارس برای حل مشکل کمبود کلاس ضروری است، معتقد است مسئله کمبود کلاس درس که دغدغه جدی در سطح شهر همدان است، نیازبه اقدام فوری و جهادی دارد. مسلم مخفی خاطرنشان  می کند: در فرصت باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی باید پروژه‌های آموزشی دارای پیشرفت بالا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد تا پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان باشد و کم‌کاری هیچ نهادی در حوزه آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست؛ چرا که تعلیم و تربیت از نیازهای فوری و اساسی جامعه است.وی ادامه می‌دهد:  انتظار است اعتبارات حوزه نوسازی مدارس به صورت فوری با دقت و با صرفه و صلاح کارسازی شود و خبر عدم هزینه‌کرد اعتبارات نوسازی مدارس در موعد قانونی نگران کننده است.مخفی تصریح می‌کند: مجموعه‌های فرهنگی و اردویی آموزش و پرورش نیازمند حمایت و کمک‌های مالی فوری از محل اعتبارات ملی است، در غیر این صورت این مجموعه‌ها به مخروبه‌ تبدیل خواهند شد.

رشد مهاجرت‌ها عامل کمبود در زنجان 
داستان قابل تأمل کمبود کلاس درس در استان زنجان نیز تسری پیدا کرده و مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان از کم بودن  سرانه آموزشی  در شهرزنجان گلایه دارد.  ‌حمیدرضا اسلامی با بیان اینکه ما به ‌لحاظ سرانه آموزشی در شهرها دچار مشکل هستیم معتقد است سرانه آموزشی پایین در شهرها  به‌دلیل مهاجرت‌هایی که به شهرها صورت می‌گیرد و تمرکز جمعیتی که در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد، رخ می‌دهد.
وی در مورد پروژه‌های در حال احداث شهرستان اظهار می‌کند: پیشرفت پروژه فاطمه الزهرا (س) نزدیک به ۷۰ درصد است و تلاش خواهد شد این پروژه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان می‌افزاید: پروژه دبستان ۹ کلاسه ابن‌سینا نیز پیشرفت ۶۰ درصدی دارد و ادامه عملیات عمرانی پروژه شش‌کلاسه خیری روستای فنوش‌آباد که ۵۰ درصد توسط خیران احداث شده است، از هفته آینده آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.