پیشنهاد سردبیر

«تصمیم دارم خودم را جلو نمایندگی مربوط به خودروام آتش بزنم و از شما هم می‌خواهم بیایید و خبر آن را منتشر کنید تا درس عبرتی باشد برای دیگران!»، این‌ها نخستین جملاتی هستند که یک شهروند در تماسش با تحریریه قدس خراسان بیان کرد.

تصمیم به خودسوزی برای خرابی خودرو!

به گزارش قدس خراسان، «تصمیم دارم خودم را جلو نمایندگی مربوط به خودروام آتش بزنم و از شما هم می‌خواهم بیایید و خبر آن را منتشر کنید تا درس عبرتی باشد برای دیگران!»، این‌ها نخستین جملاتی هستند که یک شهروند در تماسش با تحریریه قدس خراسان بیان کرد.

یکی از پراسترس‌ترین لحظاتی که یک نفر می‌تواند تجربه کند مواجه شدن با انسانی است که قصد خودکشی و آسیب زدن به خودش را دارد؛ تجربه‌ای که با تماس این مخاطب برای من اتفاق افتاد.
ترس از اینکه دست به اقدام خطرآفرینی بزند از یک سو و بی‌اطلاعی از مشکل او از طرف دیگر لحظات سختی را برای من به ارمغان آورد. پس از اینکه با او هم‌صحبت شدم و او را به آرامش دعوت کردم جویای علت این تصمیم عجیب او شدم.

تعیین تاریخ تعمیر پس از اتمام گارانتی! 
این شهروند گلایه‌مند مشکل خودش را این گونه بازگو کرد: برای حل شدن خرابی خودرو به نمایندگی مربوط به خودروام مراجعه کردم، تاریخی که برای تعمیر ماشینم تعیین کرده‌اند در آذر ماه است در حالی که مدت زمان گارانتی خودرو من مهر ماه به پایان می‌رسد. 
وی ادامه داد: از متصدی این نمایندگی خواستم خودرو را تا رسیدن به مدتی که برای تعمیر در نظر گرفته شده نگه دارند تا بتوانم از گارانتی آن استفاده کنم اما قبول نکرد. به نمایندگی‌های دیگری هم مراجعه کردم اما حرف همه آن‌ها این بود که تعمیر خودرو باید جایی انجام شود که گارانتی خودرو آنجا صورت گرفته است، یعنی همان نمایندگی اول!
او با بیان این موضوع که این مشکل در بعضی از خودروهای مدل شاهین وجود دارد، مدعی شد: طبق گفته‌های یکی از کارمندان این نمایندگی، خودرو مدل شاهین به این دلیل که موتور تیبا روی آن پیاده شده است، صفحه کلاچ خودرو توانایی تحمل وزن بدنه را ندارد و دچار مشکل می‌شود. خودرو من هم ناگهان وسط خیابان خاموش می‌شود و مجبور می‌شوم آن را هل بدهم و به یک گوشه خیابان ببرم.
این شهروند در ادامه با ناراحتی از رفتار نامناسب این کارمند در نمایندگی مورد نظر اظهار کرد: وقتی مجدداً برای تعمیر خودروام به نمایندگی مراجعه کردم، متصدی آنجا با لحن نامناسبی گفت وقتی به شما می‌گوییم خودرو شاهین کیفیت مناسبی ندارد و نمی‌فهمید و باز هم برای خرید آن هجوم می‌برید حالا نتیجه آن را هم قبول کنید. 
او هدفش از دعوت رسانه‌ها برای تماشای اقدام عجیبش را درس عبرت شدن برای دیگران عنوان کرد و ادامه داد: سال‌ها بدبختی کشیدم تا توانستم این خودرو را تهیه کنم و حالا به جای اینکه مشکل من را حل کنند به من توهین می‌کنند. می‌خواستم کاری کنم تا شاید مسئولان هم ببینند و دست‌کم مرگ من برای دیگران هم که مشکل مشابه من دارند مفید باشد.
از تأثیرگذاری پیگیری مطالبات از طریق رسانه و اجبار مسئولان به پاسخ‌گویی پس از پیگیری رسانه‌ها برای این شهروند گفتم و هشدار دادم چنین اقدام‌هایی نه تنها کمکی به او و خانواده‌اش نمی‌کند که مشکلی بر مشکلات موجود آن‌ها اضافه خواهد کرد؛ پس از مدتی مکالمه با او، از تصمیم به خودسوزی منصرف شد و قبول کرد با پیگیری رسانه‌ای مشکل خود را برطرف کند.
این مرد میانسال در ادامه با گلایه از رفتار نامناسب کارکنان نمایندگی خودرو گفت: اگر ذره‌ای با احترام با من برخورد می‌شد و سعی می‌کردند فقط یک بار به حرف من گوش دهند از سر ناچاری و بیچارگی به چنین تصمیم بدی نمی‌رسیدم که بخواهم آن را هم رسانه‌ای کنم.
برای پیگیری موضوع با نمایندگی که به آن اشاره شده بود تماس گرفتم. گفت‌وگو با کارکنان این نمایندگی با وجود اینکه این شهروند گله‌مند پیش از تماس با روزنامه قدس به آنجا رفته و از قصدش برای خودسوزی به آن‌ها هم گفته بود، در نخستین تماس به نتیجه‌ای نرسید و با وجود اینکه کارمند پشت تلفن با این شهروند کاملاً آشنایی داشت و از او با عنوان «مردی که می‌خواست خودش را آتش بزند» یاد کرد در پاسخ گفت اجازه صحبت در مورد این موضوع خاص را ندارد و من باید با رئیس نمایندگی صحبت کنم و بعد هم در حالی که منتظر بودم تا شماره رئیس نمایندگی را به من بدهد تلفن را قطع کرد.

تکذیب رفتار نامناسب از سوی کارکنان نمایندگی خودرو
پس از تلاش چند باره سرانجام موفق شدم با یکی از مسئولان پذیرش نمایندگی صحبت کنم. این مسئول که اتفاقاً همان فردی بود که شهروند مورد نظر از رفتارش گله‌مند بود ضمن نفی تمام گفته‌ها درخصوص برخورد نامناسب با این شهروند در نهایت توضیح داد: به دلیل حجم زیاد ورودی این نمایندگی در شهر مشهد امکان رسیدگی زودتر به این موضوع وجود ندارد و به این مشتری توصیه شده به سایر نمایندگی‌های موجود در شهر مشهد مراجعه کند و هیچ گونه برخورد نامناسبی با او صورت نگرفته و این مشتری تنها پیازداغ موضوع را زیاد کرده است!

البته این ادعای شهروند درباره اظهارنظر فرد مسئول در نمایندگی درباره موتور خودرو شاهین با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت و مطالعه سایت‌های تخصصی حوزه خودرو به نظر می‌رسد شائبه‌هایی در فضای مجازی داشته و ایرادهای مشابهی از سوی کاربران فضای مجازی برای آن مطرح شده اما به صورت رسمی این اظهارات و اظهار نظرهای مشابه تاکنون تأیید نشده است. البته باید تأکید کرد تجربه افراد مختلف در استفاده از این خودرو با یکدیگر متفاوت است و نظر واحدی در این زمینه وجود ندارد و هر کس بنا به تجربه خود نظری بیان می‌کند.
پس از گفت‌وگو با نمایندگی مجدد با این شهروند تماس گرفتم و او که اکنون آرام‌تر به نظر می‌رسید پیگیری‌های رسانه‌ها را در این حوزه مؤثر دانست و توضیح داد: با راهنمایی رسانه‌ها به یکی دیگر از مسئولان هم مراجعه کردم که به من امیدواری داد مشکلم برطرف می‌شود و اکنون نمایندگی به من برای روز سه‌شنبه نوبت داده تا بتوانم خودرو خودم را برای تعمیر پیش از اتمام گارانتی به آنجا ببرم.
رسانه می‌تواند آدم‌هایی که به آخر خط رسیده‌اند را گاه حتی با یک مکالمه و دلداری ساده به زندگی برگرداند و از رقم خوردن اتفاق‌های تلخ در جامعه جلوگیری کند و این‌ها همه مستلزم اعتماد از سوی مخاطب و نیز دغدغه در پیگیری مشکلات مردم است تا چشم بر آن‌ها نبندیم و با جدیت از مسئولان بخواهیم پاسخ شایسته‌ای به مشکلات مردم بدهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.