پیشنهاد سردبیر

رنگ آمیزی قسمتی از تنه درختان به عنوان سپر محافظ درختان در برابر آسیب های مختلف عمل می کند و مانع شکاف و پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می شود.

چرا تنه درختان باید رنگ آمیزی شود؟

یک کارشناس محیط زیست در این باره به قدس آنلاین می گوید: در حال حاضر گیاهان در محیط های شهری از حالت طبیعی خود خارج شده و تنوع زیادی پیدا کرده اند و در کنار هم کاشته شده اند که این موضوع سبب شده تا همجواری های نامرتبط برای آنان به وجود آید.

مسلم یزدانی می افزاید: این همجواری و تنوع زیاد، منجر شده آفت های زیادی را از محیط کسب کنند و مستعد بیماری های مختلفی شوند. به ویژه لاروها که در تنه درختان رشد می کنند، به داخل درخت می روند و سبب تخریب می شوند. به همین دلیل چند سالی است که برای پیشگیری از آفت های گوناگون از رنگ سفید برای محافظت از درختان استفاده می کنند.

البته در محیط طبیعت نیاز به رنگ کردن درختان نیست اما در محیط های شهری به دلیل این که گونه های مختلف درختان در کنار هم کاشته شده و آلایندگی های بسیاری در شهرها وجود دارد سبب می شود به تدریج گیاهان دچار بیماری شوند و بیشتر بیماری ها نیز از پوسته درخت شروع می شود.

این کارشناس محیط زیست می گوید: بیشترین آفاتی که درختان را تهدید می کند شامل انگل ها، لاروها و حشراتی است که در قسمت تنه درخت، تخم گذاری می کنند.

ساده ترین راه برای محافظت از درختان شهری

فعال محیط زیست ادامه می دهد: زدن رنگ سفید به تنه درخت، راهی ساده و غیر سمی برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب های متعدد است، که برای حصول نتیجه بهتر باید رنگ مرغوب انتخاب شود تا پوشش کافی ایجاد کند. برای این منظور رنگ پلاستیکی با پایه آب، گزینه مناسب تری است و باید توجه داشت که رنگ روغنی به دلیل آن که اجازه تنفس به درخت نمی دهد گزینه مناسبی نیست، ضمن آن که نباید مواد افزودنی به رنگ اضافه کرد. رنگ های تیره نیز به این دلیل که گرمای نور خورشید را جذب می کنند مناسب نیستند.

یزدانی درباره ترکیبات رنگ سفیدی که برای پوشش تنه درختان شهری استفاده می شود توضیح می دهد: این رنگ دارای ترکیبات شیمیایی است که سازگار با پوسته گیاه است و بیشتر ترکیبات پولیمری است. بنابراین از رنگ روغن برای محافظت تنه درختان استفاده نمی شود و چنانچه درصد هریک از ترکیبات شیمیایی در رنگ بکار برده برای درخت بیشتر شود برای درختان آسیب زا خواهد بود.

این فعال محیط زیست می گوید: گیاهان عمل فتوسنتز انجام می دهند. یعنی درست برعکس ما که اکسیژن می گیریم و دی اکسیدکربن پس می دهیم آن ها دی اکسیدکربن می گیرند و اکسیژن به محیط پس می دهند. هرچند این عمل از طریق برگ گیاهان اتفاق می افتد نه تنه آن ها اما باید درخت را از هر آفت و آسیبی در امان نگه داریم.

حتی در فصل هایی که برگ ریزان اتفاق می افتد و درخت به خواب زمستان فرو رفته و فتوسنتر نمی کند و تقریبا فعالیت های زیستی آن به حداقل می رسد نیز باید از آن محافظت کرد.

رنگ استفاده شده برای درختان برای هر نوع درختی متفاوت است؟

یزدانی می گوید: ترکیباتی که در رنگ کردن درختان استفاده می شود ترکیباتی است که به مرور زمان تست شده و روی همه درختان شهری که در ایران کاشته می شود اجرا شده است. این ترکیبات برای گیاهانی که در شهرهای مختلف کاشته می شود تفاوت چندانی ندارد چراکه نوع درختان در شهرهای مختلف با هم تفاوتی ندارد که البته شاید این موضوع نقطه ضعف باشد.

 باید بنا بر جغرافیای محیط، نوع درختان در شهرهای مختلف، گوناگون باشد اما در حال حاضر تصمیم مدیریت شهری بر این است که در همه شهرها گونه های یکسانی از درختان کاشته شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح می کند: بخشی از این گیاهان نمی توانند برای آلودگی هوا کمک کننده باشند اما به لحاظ اینکه سایبانی باشند و فضای سبزی ایجاد کنند مفیدند مثلا درخت کاج نمی تواند آلودگی هوا را جذب کند چراکه از همان ابتدا کاج در اقلیم قطبی خود هیچ گاه وظیفه و ماهیتش جذب آلودگی هوا نبوده است بنابراین با اینکه در فصل زمستان برگ ریزان ندارد اما منافذ خود را می بندد و به خواب زمستانی می رود.

در عین حال درخت کاج برای فضای سبز مناسب است چراکه شهرها باید سبز باشند و شهرداری ها نیز ناچارند حتی از گیاهانی که آلودگی را جذب نمی کنند نیز برای سبز شدن فضای شهری استفاده کنند اما نکته اینجاست که باید درباره کاشت انواع درختان در شهرها توازنی برقرار باشد تا در فضاهای شهری هم گیاهانی که آلودگی هوا را جذب می کنند و هم گیاهان تزئینی کاشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.