پیشنهاد سردبیر

وزیر امور خارجه آلمان امروز (سه‌شنبه) اظهار داشت که اگر اوکراین سقوط کند، مولداوی احتمالا کشور بعدی در صف این اتفاق است.

آلمان: در صورت سقوط اوکراین، احتمالا مولداوی گزینه بعدی خواهد بود

آنالنا بائربوک در نشستی در «کیشیناو» پایتخت مولداوی اظهار داشت: حمایت از اوکراین تضمین‌کننده بقای کشور همسایه، مولداوی است.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد: هر کاری که ما برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهیم، از طرفی به معنای تقویت ثبات در خصوص کشور مولداوی است.

وی افزود: واضح است که بزرگترین نگرانی مردم اینجا چیست. اگر اوکراین سقوط کند، مولداوی کشور بعدی در صف [چنین اتفاقی] است.

بر اساس این گزارش، بائربوک به همراه همتایان خود از فرانسه، رومانی، لهستان، هلند و لیتوانی در نشست موسوم به «بستر مشارکت مولداوی» شرکت دارد.

آلمان، یکی از حامیان نظامی اصلی کی‌یف در اروپا، این بستر را پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰) ایجاد کرد و آن را به عنوان «بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای تثبیت اقتصاد مولداوی و محافظت از آن در برابر اطلاعات نادرست روسیه» معرفی کرد.

مایا ساندو رئیس‌جمهوری مولداوی که روسیه را به تلاش برای سرنگونی دولت خود متهم کرده است، گفت که مولداوی هنوز با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است و از شرکای خود خواست که حمایتشان از این کشور را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه جنگ روسیه علیه اوکراین که ما از همان روز اول آن را محکوم کردیم، آسیب زیادی به اقتصاد ما وارد کرده است، افزود: بلاتکلیفی ناشی از جنگ، همچنان به طور جدی از توسعه اقتصادی ما را مختل می‌کند. تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، مانع توسعه آن خواهد شد.

سرویس مطبوعاتی دولت کیشیناو اعلام کرد که در چارچوب «بستر مشارکت مولداوی»، توافق‌نامه‌هایی برای اعطای بیش از ۳۰۰ میلیون یورو (۳۳۴ میلیون دلار) وام و ۸۰ میلیون یورو کمک مالی به مولداوی امضا شد.

این متحدان همچنین از تلاش‌های مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا استقبال کردند. لام به ذکر است که پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست داد.

از سوی دیگر، مقامات کیشیناو بارها مدعی آغاز جنگ ترکیبی روسیه علیه مولداوی، مداخله مسکو در انتخابات و اجرای کمپین‌هایی برای انتشار اطلاعات جعلی با هدف سرنگونی دولت این کشور شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.