پیشنهاد سردبیر

گاهی ممکن است شما روز، هفته و حتی ماه شلوغ و پرتنشی را سپری کرده باشید یا اینکه برای رفع خستگی صرفا نیاز به یک اتفاق حال خوب کن داشته باشید، در این زمان است که وقتی صحبت از فیلمی با سکانس های نوستالژیک می شود ناخودآگاه لبخندی بر لب شما نقش می بنند.

در گفت‌وگو با عادل تبریزی، کارگردان «مفت‌بر» عنوان شد؛ سرگرمی با سکانس‌های نوستالوژیک

به گزارش قدس آنلاین، اگر این روزها برای سرگرمی؛ به دنبال یک فیلم حال خوب کن می گردید «مفت بر» را از دست ندهید. عادل تبریزی که منتقدان زیادی معتقدند فیلم هایش بر گرفته از برخی سکانس های ماندگار سینمای ایران و بازتاب علایق و احوالات درونی خودش است، این روزها با «مفت بر» دوباره به خاطره بازی با سکانس های ماندگار فیلم های قدیمی پرداخته است.

به نظر می رسد او که وضعیت اکران اولین فیلمش یعنی «گیجگاه» با ورود موج کرونا در کشور با چالش هایی مواجه شد و به دلایل مختلف دیرتر از آنچه که باید به پرده نقره ای رسید، در «مفت بر» این مراحل را راحت تر طی کرده است. به تعبیری این بار پای تبریزی با دومین فیلمش با همراهی حسین فرح بخش و عبدالله علیخانی به عنوان تهیه کنندگان زودتر به سینما رسید.

«مفت‌بر» روی الگوی جابه‌جایی دو فرد پیش می‌رود و حامد بهداد نقش دو شخصیت با دو ویژگی کاملا متفاوت را ایفا می‌کند. یکی از آنها به نام هومن، مردی ثروتمند و صاحب یک برند است که ظاهری آراسته و به اصطلاح اتو کشیده دارد و به صورت غلو شده‌ای رسمی حرف می‌زند. دیگری کامران؛ یک کوچه بازاری یا به اصطلاح داش مشتی است. کسی که به نظم و ترتیب مشخصی پایبند نیست. ماجرا از جایی شروع می‌شود که به دلیل موارد قانونی و تخلفاتی که هومن داشته، قرار است جای این دو باهم عوض شود. هریک از آنها در موقعیتی متضاد قرار می‌گیرد و ناهمخوانی موجود در ویژگی‌ آنها و تفاوت سبک زندگی‌شان موقعیت‌های کمدی بامزه‌ای را می‌سازد.

حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «مفت‌بر» که اکران خود را از ۱۵ شهریور آغاز کرده است با فروش حدود 7 میلیاردی در 10 روز نخست اکران خود مواجه بوده است.

فیلمی برای خندیدن ساختم

عادل تبریزی، کارگردان این فیلم در پاسخ به این سوال که آیا پیام و هدف این فیلم ترویج فرزندآوری بوده است، گفت: قطعا هر فیلمی یک معنایی دارد و واژه سینمای معناگرا که برخی از دوستان به کار می‌برند به شدت غلط است. فیلم دزد عروسک‌ها یک معنا دارد و تایتانیک یک معنای دیگر! پس نمی‌توانیم بگوییم فیلمی که جنبه سرگرمی دارد، بی‌معناست.

وی افزود: در «مفت بر» تمرکزمان ایجاد لحظات مفرح و شاد برای مردم بود. با خشنودی می‌گویم که دو فیلم من نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت است اما هر دو محوریت سرگرمی را دنبال می‌کنند.

تهیه کننده خوب راز موفقیت اکران درست است

کارگردان «مفت بر» تهیه کننده خوب را در فرایند اکران موفق فیلم‌ها موثر دانست و عنوان کرد: در ساخت این فیلم من چالش خاصی را پشت سر نگذاشتم و آن هم به دلیل حضور حسین فرح‌بخش بود. به نظر من سرنوشت یک فیلم در دستان تهیه کننده است و در کنار ایشان می ‌توان یک فیلم را به راحتی تولید و اکران کرد.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه برخی از سکانس‌ها در جنوب فیلمبرداری شده بیان کرد: هر زمانی که جنوب رفتم حالم خوب شده و حس می‌کنم در هر فیلمی سکانسی از جنوب باشد، حال خوبش در کلیت فیلم تاثیر می‌گذارد. در قصه مفت بر هم به خاطر علاقه شخصی و حال گرم فیلم از لوکیشن جنوب برای کلیت استفاده کردیم.

وی افزود: مفت بر کمی موزیکال است؛ پس انتخاب موسیقی برای آن مهم بوده است. مفت بر را طوری کارگردانی کردم که موسیقی نقش مهمی داشته باشد به همین علت از ملودی های جنوبی و قدیمی در این کار استفاده کردم.

ایجاد حس نوستالژی در جذب مردم موثر است

کارگردان فیلم «گیجگاه» در واکنش به اینکه آیا سبک فیلم سازی او نشات گرفته از فیلم های قدیمی فارسی است یا خیر گفت: من سینمای مردمی و عامه پسند را دوست دارم. سینمایی که مردم کوچه و بازار از آن لذت ببرند؛ اگر شما به این گونه فیلم ها اصطلاحا فیلم فارسی می‌گویید بله من عاشق این سبک هستم. اوج علاقه من هم به یکی از مهم ترین بازیگران سینمای ایران یعنی فردین است.

عادل تبریزی ایجاد حس نوستالژیک در فیلم را پل ارتباطی با مردم خواند و ادامه داد: من و آقای فرح بخش علایق مشترکی در ارتباط با برخی سکانس های قدیمی سینما داشتیم. همین امر موجب شد در فیلم برخی از سکانس های فیلم های قدیمی ایرانی را بازسازی کنیم. در واقع از ظرفیت سکانس های ماندگار سینما برای ایجاد پل حسی با مخاطب استفاده کردیم و به راحتی هم پروانه نمایش گرفتیم.

نگاهی نو به حامد بهداد داشتم

کارگردان مفت بر درباره همکاری مجدد با حامد بهداد گفت: بنا به شناختی که از حامد دارم و همکاری گذشته به توانایی های او به شدت آگاهم. در مفت بر میخواستم حامد بهدادی از جنس بهداد قدیم یعنی پرشور، پر حرارت و برون گرا ارائه دهم. حامد بهدادی که یادآور کاراکترهای قدیمی او و از جنس سینمای گذشته باشد. به نظرم بهترین گزینه برای این نقش حامد بهداد بود. از طرفی سلیقه سینما ما دو نفر به همدیگر نزدیک است. بهداد هم سینمای سالم مردمی را دوست دارد و با تجربه موفق «گیجگاه» توانستیم دوباره باهم کار کنیم.

تبریزی درباره همکاری با سحر دولتشاهی نیز اظهار کرد: سحر دولتشاهی انتخاب اول من برای بازی در نقش مقابل حامد بهداد بود. به نظرم بازی متفاوت و  بسیار خوبی ارائه داد.

پیشکسوتان نگین فیلم ها هستند

این کارگردان حضور پیشکسوتان در فیلم ها را ضروری دانست و گفت: صدا و حضور افراد پیشکسوت سینما به فیلم ها چاشنی دیگری می دهد. علاقه شخصی من این است که از آنها محض احترام هم که شده در فیلم هایم استفاده کنم. در واقع حضورشان نگین فیلم ماست و باعث درخشش برخی سکانس ها برای مخاطب است.

عادل تبریزی درباره چرایی استفاده از حیوانات گوناگون در «مفت بر» عنوان کرد: : با توجه به طراحی کاراکتر اژدر مجبور بودیم از حیوانات خاص در فیلمبرداری استفاده کنیم. میخواستیم سکانس های اژدر کاریکاتوری و شبیه انیمیشن شود به همین خاطر سعی کردیم با حضور حیوانات اتمسفر عجیب جلوه داده شود. سر صحنه هم حیوانات مربی داشتند و برای ما چالش خاصی ایجاد نکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.