پیشنهاد سردبیر

رویکرد هیدروپلتیک و سدسازی‌های دولت‌های پیشین افغانستان این سال‌ها موجب مشکلات بسیاری برای ایران شده و تنش آبی موجود را تشدید کرده است.

شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع حقابه ایران ورود کند

قدس آنلاین: در این‌ بین، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر نبود رویکرد منسجم و انفعال ایران در حوزه مدیریت منابع آبی و البته دیپلماسی آب به‌عنوان دلایل بروز این مسئله تأکید دارند.

 فداحسین مالکی نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس و سفیر اسبق کشورمان در افغانستان در گفت‌وگو با قدس درباره مسائل آبی ایران با دولت افغانستان و راهکارها و برنامه‌های دستگاه دیپلماسی برای حل آن، اظهار کرد: متأسفانه درباره حقابه یا برخی موضوعات دوجانبه چالش‌های جدی با دولت افغانستان پدید آمده است. باتوجه‌به میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی درباره اتباع خارجی، از دولت افغانستان انتظار نمی‌رفت باعث ایجاد چالش درخصوص حقابه هیرمند شود. همان‌طور که می‌دانید در سال‌های گذشته و حتی در حال حاضر نیز طالبان آب عبوری را رها کرده و در سد کمال خان انحراف ایجاد می‌کند؛ اما اجازه نمی‌دهد این آب‌ها به دریاچه هامون که دریاچه مشترک میان ایران و افغانستان و یکی از بهترین تالاب‌های دنیاست، وارد شود و این دریاچه را از وضعیت اسفناک نجات دهد. این در حالی است که دریاچه هامون می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی برای کشورمان داشته باشد.

 نماینده ویژه رئیس‌جمهور مانع پیگیری مسئله است
 مالکی بیان کرد: از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود از طریق بانک جهانی و مجامع بین‌المللی درباره تالاب هامون که ثبت جهانی شده است، برای بهبود شرایط، فشارهای لازم را به حاکمان افغانستان بیاورد. ازآنجایی‌که در کابل دولت منسجمی نیست و نهاد قانون‌گذاری مشخصی ندارد تا قواعد بین‌المللی را رعایت کند، شاهدیم نسبت به حقابه‌های ایران نیز اقدامی صورت نمی‌گیرد. درحالی‌که قواعد بین‌المللی هرگز اجازه نمی‌دهد نسبت به حقابه‌ای که مورد تأیید تمامی مجامع بین‌المللی است، این‌گونه رفتار شود. متأسفانه همین مسئله خسارات بسیار سنگینی به مردم سیستان و بلوچستان وارد کرده و حتی این منطقه به علت خشکسالی مفرط در برخی نقاط دچار مشکلات حاد بهداشتی و انسانی است.
 نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس گفت: البته مسئولان کشورمان ساکت ننشسته‌اند و کمیسیون امنیت ملی هم بر این است که طالبان هرگز مورداعتماد نیست، چرا که بر اساس اصول همسایگی نباید اجازه بروز چنین مشکلاتی را می‌داد. از سوی دیگر شاهدید باوجود برخی موضع‌گیری‌ها، نهادهای مرتبط عملاً عملکرد منفعلانه در زمینه دیپلماسی آب دارند. وزارت امور خارجه و نیرو، دو نهادی هستند که مسئولیت مستقیم در این باره دارند؛ اما شاهدیم یک حائل به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان مانع پیگیری مسئله است، درحالی‌که مسئولیت اصلی برعهده وزارت خارجه و نیرو است. اما متأسفانه نماینده ویژه رئیس‌جمهور و منصوب دولت سیزدهم شخصاً کارهایی انجام می‌دهد که در چارچوب وظایف او نیست و دراین‌بین موضوع حقابه بلاتکلیف مانده و عملاً پاس‌کاری صورت می‌گیرد.

 آب دریای عمان به زاهدان احتمالاً تا پایان سال انتقال می‌یابد
سفیر اسبق ایران در افغانستان افزود: ما در زمان حیات شهید رئیسی این مسئله را با ایشان در میان گذاشتیم و او هم به دنبال تصمیم‌گیری بود. حتی چند روز پیش نیز با آقای عراقچی وزیر خارجه صحبت و تأکید کردیم باید این مسئله هرچه سریع‌تر حل شود و مسئولیت این کار با وزارت خارجه است. جایگاه قانونی برای پیگیری و حل مسئله متعلق به وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی است و هیچ فرد دیگری نمی‌تواند با عنوان معاون یا مشاور رئیس‌جمهور در این باره اقدام کند. درواقع، دستگاه دیپلماسی در این باره مسئولیت مستقیم دارد و کمیساریای آب وابسته به وزارت نیرو نیز باید تصمیم و اقدام جدی داشته باشد. آخرین تحولات حاکی از این است که شورای‌عالی امنیت ملی روی این موضوع حساس شده و باید هرچه زودتر در این باره تصمیم قاطع بگیرد، در غیر این صورت ما منطقه را از دست خواهیم داد.
 مالکی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، در دو سال اخیر در دولت سیزدهم موضوع انتقال آب از دریای عمان به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و همچنان بررسی‌ها و اقدامات روی آن ادامه دارد و پیشرفت خوبی داشته است. وزیر صمت قول داده احتمالاً تا پایان امسال آب به زاهدان برسد و از آنجا به سمت سیستان انتقال یابد. البته این اقدام هرگز نمی‌تواند جای حقابه هیرمند را بگیرد، چرا که حقابه با حیات و زندگی مردم گره‌خورده و انتقال آب از عمان صورت می‌گیرد تا بخشی از دغدغه‌های مردم برطرف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.