تحولات لبنان و فلسطین

۴۸ ساعت پس از عملیات تروریستی و کشتار جمعی رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان، واکنش ها به جنایت تازه اشغالگران ادامه دارد.

امنیت جهانی بازیچه دست «باند تبهکار» / گفت‌وگو با کارشناسان درباره اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی در کشتار جمعی مردم لبنان

۴۸ ساعت پس از عملیات تروریستی و کشتار جمعی رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان، واکنش ها به جنایت تازه اشغالگران ادامه دارد. عصر روز سه شنبه شماری از دستگاه‌های دریافت پیام معروف به «پیجر» در لبنان منفجر شد که طبق آمار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت این کشور بر اثر این اتفاق ۱۲ تن شهید و ۲۸۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. اغلب قربانیان از ناحیه چشم و صورت آسیب دیده‌ و حال ۱۰ درصد از آنها وخیم گزارش شده است. جالب آنکه در میان سکوت مجامع و نهادهای حقوق بشری و مسئل امنیت جهانی، روز گذشته نیز منابع رسانه ای از انفجار دوباره دستگاه‌های ارتباطی بی سیم در مناطق مختلف لبنان از جمله بیروت، بقاع و نبطیه خبر دادند. در حمله اخیر نیز یک شهروند لبنان جان خود را از دست داده و  بیش از ۱۰۰ تن دیگر در انفجارهای جدید زخمی شده اند.

امنیت جهانی بازیچه دست صهیون / گفت و گو با ۵ تن از کارشناسان در تبیین اقدام تروریستی تل اویو و رغم زدن کشتار جمعی در لبنان

اسراییل پیجرهای حزب الله را آلوده کرده است

همزمان گمانه زنی ها در باره نحوی اجرای این جنگ غیرانسانی رژیم اسرائیل داغ است. در حالی که ابتدا اخباری درباره احتمال انجام اقدام خرابکارانه از طریق هک و انفجار باتری‌های لیتیومی و حتی رخنه بدافزار خبر می دادند، روز گذشته رسانه ها و تحلیلگران نظامی کار گذاشته شدن مواد منفجره در این دستگاه‌های ارتباطی را مطرح کردند. رویترز به نقل از «یک منبع امنیتی ارشد لبنانی» نوشت که موساد درون پیجرها مواد منفجره کار گذاشته بود». روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت: حزب الله لبنان اقدام به سفارش دستگاه پیجر از شرکت گولد آپولو تایوان کرده بود و اسرائیل موفق شد پیش از ورود این پیجرها به لبنان آنها را آلوده، دستکاری و اندکی مواد منفجر درون آنها جاسازی کند.

با افزایش فشار بر شرکت سازنده این دستگاه های ارتباطی، رئیس شرکت تایوانی گلد آپولو(Gold Apollo) اعلام کرد که این شرکت پیجرهایی را که در لبنان منفجر شده‌اند، نساخته است. وی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مدل مذکور را این شرکت نساخته بلکه شرکت مجارستانی به نام «بی‌ای‌سی» (BAC) با نام تجاری گلد آپولو تولید کرده است. وی افزود: «این محصول را ما نساختیم. این محصول فقط نام برند ما را داشت.»

از سویی با افزایش فشارها بر دولت آمریکا به عنوان متحد اصلی رزیم صهیونیستی، مقامات آمریکای برای تبرئه خود از اینن جنایت مدعی هستند در حمله به لبنان نقشی نداشته اند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود مدعی شد که «واشنگتن از انفجارهای لبنان اطلاعی نداشته است و هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات است». با این حال سایت عبری والا با اشاره به تماس تلفنی یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با همتای آمریکایی خود دقیقا پیش از اجرای این عملیات تروریستی تاکید کرد که آمریکا از عملیات اسرائیل در بیروت مطلع بود.

امنیت جهانی بازیچه دست صهیون / گفت و گو با ۵ تن از کارشناسان در تبیین اقدام تروریستی تل اویو و رغم زدن کشتار جمعی در لبنان

حزب الله برای پاسخ خط قرمزی ندارد

اما از زمانی که صحنه‌های «آخرالزمانی» از هزاران انفجار در بازارها، خیابان‌ها و دفاتر لبنان و سوریه منتشر شد، بیشتر رسانه‌های عبری این امر را جشن گرفتند. یکی از مظاهر این امر تیتر بزرگ و قرمز روزنامه یدیعوت آحارونوت بود: «۴۰۰۰ انفجار در یک لحظه». این روزنامه حتی کاریکاتوری از دبیرکل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله منتشر کرد که با ترس در یکی از دستانش پیجری بود که روی صفحه آن واژه «بمب» به عبری نوشته شده بود.

 اسرائیل ولی در سطح رسمی مانند همیشه در قبال جنایات ارتکابی‌اش، سکوت کرد و مسئولیت این جنایت خونین را برعهده نگرفت و دستورات جبهه داخلی برای بالابردن سطح آمادگی را تغییر نداد. در چنین شرایطی، همچنان وضعیت تنش در مناطق شمالی فلسطین اشغالی وجود دارد و همه در انتظار پاسخ قاطع حزب‌الله هستند. رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش اشغالگر ژنرال ذخیره تامیر هیمن نیز گفت: «سخت است تصور کنیم، حزب‌الله پاسخی ندهد».

اکنون اینکه تحت تاثیر حرکت تروریستی اخیر منطقه به چه سمت و سویی روان است پرسشی مهم به نظر می رسد.

سیدهادی سیدافقهی، کاردار پیشین سفارت ایران در بیروت طی گفت و گو با قدس، با اشاره به ناتوانی تل آویو در غزه و شکست های مکرر این رژیم در برابر محور مقاومت، در تشریح وضعیت جاری گفت: امروز در آستانه نخستین سالگرد عملیات طوفان الاقصی هستیم و مردم غزه توانسته اند در این مدت رژیم صهیونیستی را به زانو در آورند. در این محیط نتانیاهو و یوآف گالانت از آمادگی برای جنگ جدید و انتقال نیروهای نظامی به مناطق مرزی با لبنان مطالبی را بازگو کرده اند. این یعنی رژیم قصد دارد تمام شکست ها و ضرباتی  که در برابر محور حماس و جهاد اسلامی محتمل شده با اغاز یک ماجراجویی در شمال جبران نماید.

وی در باب نحوه پاسخ مقاومت به عملیات ترویستی دشمن اظهار داشت: تاکنون حزب الله تلاش کرده منطقه وارد جنگ گسترده نشود و حتی در حملات خود تلاش کرده به مناطق مسکونی و شهروندان آسیبی نرسد. ولی این اقدام با هدف وارد کردن حزب الله به یک جنگ گسترده است و مطمئمنأ پاسخ حزب الله به این اقدام متناسب با حجم این جنایت خواهد بود. مقاومت در مواجه با این روند اکنون هیچ خط قرمزی را در برابر خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی نمی بیند چراکه اقدام حزب الله قانونی و اخلاقی است که هم جنبه نظامی و هم امنیتی خواهد داشت.

سید افقهی با اشاره به نقش آمریکا در این عملیات تروریستی گفت: بدون شک چنین عملیات تروریستی گسترده با فناوری بالا و در پوشش کاملی صورت گرفته  و امریکایی ها کمک های اطلاعاتی و امنیتی را در اختیار اسرائیل قرار داده اند امروز هرکاری که آمریکا در منطقه انجام می دهد در راستای کمک و اهداف رزیم اشغالگر است.

کارشناس مسائل منطقه در انتها گریزی به فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سرزمین های اشغالی زده و گفت: اکنون در استانه بازگشایی مدارس، دانشگاه ها هستیم و از سوی دیگر فصل کشت و کار و گردشگری نیز در سرزمین های اشغالی فرا رسیده است. این در حالی است که تحت تاثیر عملیات حزب الله، در طی یکسال اخیر صدها هزار نفر از صهیونیست ها به شهرهای مرکزی فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، اورشلیم و.. کوچ کرده اند و همین امر سبب تشدید فشارهای اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی در سرزمین های اشغالی شده است؛ عملیات سایبری روز گذشته رژیم صهیونتسی در لبنان می تواند فرار به جلوی نتانیاهو از این مشکلات باشد.

امنیت جهانی بازیچه دست صهیون / گفت و گو با ۵ تن از کارشناسان در تبیین اقدام تروریستی تل اویو و رغم زدن کشتار جمعی در لبنان

نسل کشی علیه ملت لبنان

محسن پاک آیین دیپلمات پیشین کشورمان نیز معتقد است امروز رژیم صهیونیستی در شرایط بسیار سختی در درون و در محیط جهانی مواجه است بصورتیکه در حوزه های مختلف رسانه ای، نظامی، اقتصادی و حتی حیثیتی در طی یک سال اخیر ضربات بسیار سنگینی را از سوی محور مقاومت خورده و به هیچ یک از اهداف خود در غزه نرسیده است.

وی با اشاره به این وضعیت در تشریح ابعاد حادثه انفجار پیجرها در لبنان، گفت: انصارالله یمن یک روز پیش از این اتفاق، قلب تل آویو را با موشک هایپرسونیک هدف قرار داد و ضربه بزرگی به حیثیت اسرائیل وارد ساخت؛ در این محیط نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از همه طرف تحت فشار است برای بازگرداندن آبروی از دست رفته بر خلاف همه قواعد و قوانین بین الملل به تروریسم سایبری روی آورد و از این فناوری که می تواند در خدمت صلح و ارامش بشریت و مردم استفاده شود به عنوان یک سلاح کشنده استفاده کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید داشت: این اقدام مغایر موازین و مقررات بین المللی است چراکه رژیم صهیونیستی تمام خط قرمزها و توافقات تعیین شده میان کشورها را زیر پا گذاشته است. اقدام تروریستی اسرائیل در لبنان نوعی نسل کشی به حساب می آید و طبیعتأ این اقدام از سوی حزب الله لبنان بی پاسخ نخواهد بود در حال حاضر رژیم صهیونیستی در وضعیت اضمحلال و نابودی از درون است و نتانیاهو سعی دارد برای فرار از شکست منطقه را وارد یک جنگ از لحاظ جغرافیایی قرار دهد که باید کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه ای جلوی این کار را بگیرند.

امنیت جهانی بازیچه دست صهیون / گفت و گو با ۵ تن از کارشناسان در تبیین اقدام تروریستی تل اویو و رغم زدن کشتار جمعی در لبنان

تروریسم سایبری از استاکس‌نت تا پیجرها

حسین کنعانی مقدم، هم گریزی به سلسله اقدامات تروریستی گذشته رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری زده و گفت: متأسفانه تل اویو سالیان متمادی است که در این زمینه تروریستی دستی دارد بطوریکه رژیم با ارسال ویروس استاکس‌نت به ساختار هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران قصد داشت فاجعه بزرگی را در کشورمان ایجاد کند که با هوشیاری دستگاه های امنیتی و دانشمندان کشورمان کشف، شناسایی و خنثی شد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در طول تاریخ اشغالگران نشان داده اند که هیچ حد و مرزی در جنایت و کشتار مردم ندارد و اقدام تروریستی در  لبنان نشان داد که امروز امنیت جهانی توسط رژیم صهیونیستی به شدت در خطر است بطوریکه ممکن است هر لحظه وسائل الکتریکی و هوشمندی مانند تلفن همراه، پیجر، لوازم منزل و حتی اسباب بازی کودکان  که در اختیار مردم قرار دارد توسط رژیم جلاد مورد حمله سایبری قرار بگیرد و یک فاجعه انسانی را رقم بزند.

وی اظهار داشت: پس باید سازمان ملل پیش از بروز چنین رخدادی نسبت به اقدام تروریستی بیروت برخورد شدیدی اعمال نماید و برای آن مجازات های سنگینی را در نظر بگیرد؛ حداقل کاری که سازمان ملل می تواند انجام دهد کرسی رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی این سازمان را گرفته و سفیر اسرائیل را اخراج نماید.

کنعانی مقدم البته اقدام رژیم صهیونیستی را مقدمه ای برای حمله به جنوب لبنان دانسته و افزود: تل آویو قصد دارد با برهم زدن شبکه ارتباطی حزب الله برای یک حمله گسترده به جنوب لبنان آماده شود و این اقدام زمینه ای برای آمادگی بیشتر و غافل گیری حزب الله باشد اما نیروهای مقاومت همواره با هوشیاری تمام تحرکات اسرائیل را زیر نظر دارند. وی تصریح کرد: از سویی در هفته های گذشته حزب الله توانست با هدف قرار دادن پایگاه ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی در نزدیکی تل اویو بزرگترین پایگاه جاسوسی، اطلاعاتی این رژیم را منهدم نماید و طبق گفته ها در این حمله بیش از یکصد سرباز اسرائلی کشته و زخمی شدند. این نشان داد که اسرائیل به دنبال جبران این شکست امنیت خود خواهد بود و از طریق عملیات سایبری قصد داشت بازدارندگی اطلاعاتی خود را بصورت موقت احیا نماید.

امنیت جهانی بازیچه دست صهیون / گفت و گو با ۵ تن از کارشناسان در تبیین اقدام تروریستی تل اویو و رغم زدن کشتار جمعی در لبنان

لزوم تعریف دوباره معادله بازدارندگی

ناصر ترابی در باره پشت پرده حمله مذکور گفت: اسرائیلی ها از انجام این حمله تروریستی چند هدف در لایه های مختلف پیگیری می کنند. هدف اصلی اما ضربه زدن به حزب الله و تضعیف توان میدانی جنبش است. اضلاع مقاومت در جریان طوفان الاقصی در حمایت از حماس چیزی کم نگذاشته اند با این حال تل آویو در موقعیت کنونی مهمترین دشمن بالقوه خود را حزب الله معرفی کرده و به هر نحو ممکن درصدد مهار آن است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در گام بعدی صهیونیست ها با کلید زدن چنین سناریویی در صدد افزایش فشار اجتماعی بر حزب لله هستند. آن طی ماه هیا گذشته ایده ایجاد منطقه حائل در مرز با لبنان را دنبال می کردند اما با اصرار حزب الله بر اینکه هرگونه پایان تنش به اتش بس در غزه منط است دشمن با دست زدن به عملیات تروریستی و هک وسائل ارتباطی  درصدد دامن زدن به فشارهای مردمی بر جنبش است خیال خامی که هرگز تعبیر نخاوهد شد.

وی ادامه داد: در این محیط نوع استراتژی انتخابی و واکنش حزب الله بسیار مهم است. واقعیت این است که بسیاری معتقد واکنش جنبش در مقابل ترور فواد شکر در حد بازدارندگی نبود و این دشمن را در ادامه حملات جری تر کرد. اکنون لازم مقاومت برای جلوگیری از یک جنگ تمام عیار به تنبه جدی تر دشمن فک کند و الی هر روز باید منتظر چنین دست اقداماتی از سوی رژیم جنایتکار باشم. ضروری است حزب الله برای تعریف معادله جدید و تعریف حد بازدارندگی خودش اقدامی جدی را عملیاتی کند و اگر چنین نشود و رژیم پاسخ مناسب نگیرد احتمال اینکه در منطقه دست به کارهای بزرگتر و خطرناک تر بزند است چراکه دیگر هیچ حد و مانع ای برای خود متصور نیست.

امنیت جهانی بازیچه دست صهیون / گفت و گو با ۵ تن از کارشناسان در تبیین اقدام تروریستی تل اویو و رغم زدن کشتار جمعی در لبنان

انتحار رژیم در حال فروپاشی

علیرضا تقوی نیا هم معتقد است امروز رژیم صهیونیستی به خصوص نتانیاهو احساس می کنند بازدارندگی خودشان را در برابر حزب الله از دست دادند و اغاز این ماجراجویی  برای فرار از این وضعیت رقت بار است. این کارشناس مسائل نطقه ادامه داد: موقعیت نخست وزیر به سبب ادامه جنگ و رسیدن آن به یک سالگی بشدت تضعیف شده است. در این بین شهرکنشینان فراری از شمال برای بازگشت به خانه های خود فشار زیادی روی کابینه می آورند. در این محیط نتانیاهو برای ارام کردن فضا باز هم به یک ماجراجویی و همان روش همیشگی یعنی عملیات ترور و البته این بار از نوع سایبری روی آورد. تقوی نیا با بیان اینکه حمله سایبری اخیر ضربه  قابل توجه ای به توان حزب الله وارد کرد افزود: البته این اقدام به نحوی نیست که بتواند در نیروی میدانی مقاومت خلل وارد کند. همین چندی پیش سید حسین نصرالله اعلام کرد که این جنبش یکصد هزار نفر نیروی نظامی فعال دارد و این دست اقدامات موجب تضعیف راهبردی حزب الله نخواهد شد. این در حالی است که نباید از یاد برد با توجه به پیوستگی جغرافیایی بین حزب الله و سوریه، اگر جنگی رخ دهد صدها هزار نیروی نظامی به لبنان منتقل خواهند شد و مقابله با چنین نیروی دشمن اشغالگر را با چالش بزرگی مواجه خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه نتانیاهو در فکر این است که با به راه انداختن چنین بازی هایی به زعم خود بازدارندگی از دست رفته مقابل حزب الله را برگرداند عنوان کرد: واقعیت این است که اسرائیل در خطر موجودیتی قرار دارد و برای مقابله با این وضعیت به انتحار و بازی با آتش روی آورده است. آنها چیزی برای از دست دادن ندارند و از هر اقدامی که بتواند وضعیت را برای تل اویو تغییر دهد دریغ نمی کند؛ اقدام تروریستی اخیر در همین راستا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.