پیشنهاد سردبیر

با آغاز فصل پاییز، حساسیت‌های مربوط به این فصل هم شروع می‌شوند. حساسیت فصلی مشکل شایعی است که علایمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند.

آغاز آلرژی های پاییزی/ عوارض داروهای ضد حساسیت چیست؟

به گفته متخصصان، آلرژی به این فصل با علایمی چون خارش، خشکی پوست، اگزما، مشکلات ریوی و تنفسی، التهاب گلو و غیره است. مصرف داروهای ضد حساسیت، شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک در زمان بیرون رفتن از خانه و جارو کشیدن محل زندگی به کنترل علایم آلرژی کمک می کند.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران و استاد ایمونولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به قدس آنلاین می گوید: در آلرژی ها و از جمله آسم عوامل خانوادگی و ارثی (ژنتیک) دخالت دارند و از پدر و مادر می تواند به فرزندان منتقل شود. بنابراین سابقه خانوادگی آلرژی به عنوان یک عامل خطر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا محسوب می شود.

مصطفی معین می افزاید: آلرژی ها انواع مختلف و شدت های متفاوت دارند. آلرژی های غذایی، دارویی، فصلی (حساسیت به گرده های گل و گیاه)، آلرژی به حشرات و زنبور، آلرژی به مایت یا هیره،* آلرژی به برخی فلزات یا مواد شیمیایی از آن جمله هستند.

چنانچه علایم آلرژی در هر یک از اندام های بدن وجود داشته باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با تشخیص دقیق و درمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری و خطر رفع شود.

علایم آلرژی در ارگان های مختلف بدن چیست؟

معین درباره نشانه های آلرژی در اعضای مختلف بدن می گوید: علایم آلرژی می تواند در ریه ها، گوش و حلق و بینی، پوست، دستگاه گوارش و غیره خود را با تنگی نفس و سرفه، عطسه و آبریزش، خارش، کهیر، درد شکم و اسهال و در موارد شدید با افت فشار و حالت شوک نشان دهد.

سابقه آلرژی در کودکان

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی با اشاره به بروز آلرژی در سن شیرخوارگی بیان می کند: آلرژی در شیرخوارگی بیشتر به برخی غذاها مانند شیر گاو، تخم مرغ، ماهی، گندم، آجیل و ادویه است و در سال های پس از آن می تواند به سایر عواملی که درباره آلرژی بزرگسالان اشاره شد رخ دهد.

با افزایش سن، شیوع بسیاری از آلرژی ها به ویژه آلرژی غذایی چنانچه با راهنمایی پزشک معالج، از تماس با عوامل آلرژی زا پرهیز و مراقبت شود، کاهش خواهد یافت.

معین ادامه می دهد: در بیشتر موارد آلرژی بزرگسالان، سابقه آلرژی در دوران کودکی و نوجوانی آن ها وجود داشته است اما در مواردی هم آغاز آلرژی می تواند در سنین بزرگسالی باشد و در واقع تماس مکرر با مواد آلرژی زا می تواند در هر سنی موجب بروز علایم آن شود.

علایم بالینی آلرژی چیست؟

رئیس انجمن آسم و آلرژی در پاسخ به پرسش ما که آیا تب نشانه ای از بروز آلرژی است؟ می گوید: در آلرژی ها معمولا علامت تب وجود ندارد اما سایر علایم بالینی آن مانند آبریزش از بینی یا گرفتگی آن، عطسه، سرفه، حالت کسالت با علایم سرماخوردگی مشترک است.

بدن درد و سردرد نیز در سرماخوردگی بیشتر دیده می شود. داشتن سابقه آلرژی در بیمار یا خانواده او به نفع تشخیص آلرژی است، البته فرد مبتلا به آلرژی می تواند همزمان به سرماخوردگی هم دچار شود و علایم بیماری او تشدید شود.

آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از بروز آلرژی مؤثر است؟

این فوق تخصص آسم و آلرژی درباره تأثیر استفاده از ماسک در برابر آلرژی های فصلی می گوید: استفاده از ماسک می تواند از افراد در برابر آلرژی های فصلی محافظت کند. زیرا می تواند از استنشاق برخی ذرات بزرگ تر جلوگیری کند.

 اندازه گرده های گیاهی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میکرومتر و هاگ قارچ ها بین ۲ تا ۲۰ میکرومتر است، در برخی مطالعات مشخص شده که پرستارانی که دچار آلرژی بینی بودند و از ماسک برای پیشگیری از کرونا استفاده می کردند، در فصل بهار علایم کمتری تا سال های قبل داشته اند و استفاده از ماسک برای آن ها مفید بوده است.

معین تأکید می کند: همچنین زدن ماسک در بیمارانی که آلرژی و سینوزیت را با هم دارند، از بروز یا تشدید علایمی مانند سردرد، ترشحات بینی و پشت حلق پیشگیری می کند و ماسک های N۹۵ حتی ذرات کوچک تر را می تواند فیلتر کند. بنابراین برای آن هایی که به هاگ های ریز قارچ ها یا ذرات هیره که در گردوغبار منزل وجود دارد حساس هستند، مفید است.

وی با بیان این که انواع ماسک در هوای غبارآلود برای فیلتر کردن ذرات درشت گردوغبار مفید است می گوید: آلرژی های فصلی که توسط گرده های معلق در هوا ایجاد می شوند، می توانند منجر به التهاب مخاط بینی (رینیت آلرژیک فصلی) شود که بینی و سینوس ها را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین منجر به ورم ملتحمه آلرژی فصلی می شود که چشم ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

عوارض استفاده از داروهای ضد آلرژی

معین درباره مصرف داروی بدون نسخه برای درمان آلرژی های فصلی می گوید: هنگامی که علایم آلرژی در هر سنی بروز پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص درست داده شده و داروهای ضدآلرژی مانند قرص یا شربت آنتی هیستامین یا اسپری تجویز شود. البته در مراحل بعدی و با راهنمایی پزشک معالج شاید بیمار بتواند از داروهای بدون نسخه هم استفاده کند اما مصرف بی رویه و زیاد آن ها می تواند به سلامتی فرد لطمه بزند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی با یادآوری عوارض داروی «فست اُور» یا «فکسوفنادین» ادامه می دهد: خشکی شدید دهان و بینی یا گلو، سردرد یا خواب آلودگی، تشویش یا بی قراری، بی خوابی، تپش قلب (احساس تکان خوردن شدید قلب در قفسه سینه) یا ضربان قلب تند و در مواردی نامنظم شدن ضربان قلب (آریتمی) از مهم ترین عوارض داوی فست اُور یا فکسوفنادین است.

* مایت یا هیره، موجوداتی میکروسکوپی از شاخه بندپایان و از ردهٔ عنکبوتیان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.