تحولات لبنان و فلسطین

اسمش وام ازدواج است و بنا دارد گشایشی در زندگی زوج‌های جوان ایجاد کند اما در سال‌های اخیر فرایند پرپیچ و خم آن بیشتر از اینکه به شاداب‌سازی زندگی آن‌ها کمک کند آن‌ها را پیر کرده است.

پیری جوانان کهگیلویه و بویراحمد در صف ۵هزار نفری وام ازدواج /کام زوج‌های جوان شیرین نشد

اینکه گره مسئله کجاست کسی دقیق عنوان نمی‌کند مسئولان اجرایی مدعی کم‌کاری بانک‌ها و بانک‌ها نیز مدعی کمبود منابع و افزایش بدون برنامه این تسهیلات هستند.

از جمله استان‌هایی که درباره پرداخت این تسهیلات به مشکل خورده و بنا به آمار رتبه بسیار پایینی دارد به طوری که در میان ۳۱ استان، جایگاه بیست و هشتم را به خود اختصاص داده کهگیلویه و بویراحمد است که ۵هزار و ۳۰۶ نفر در صف وام ازدواج دارد و با وجود اینکه استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و بسیاری از مسئولان استانی در این زمینه گلایه‌هایی داشته و خواستار سرعت‌بخشی در پرداخت این تسهیلات شده‌اند اما همچنان در روی همان پاشنه قبلی می‌چرخد. 

دوگانگی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات 
جوان سی و چهار ساله‌ای در یاسوج ادعا دارد حدود یک سال است برای وام ازدواج مراجعه کرده و آن قدر در صف انتظار بانک‌ها ایستاده که علف زیر پایش سبز شده و با وجود اینکه تمام مدارک لازم را نیز تکمیل کرده اما همچنان چشم‌ انتظار واریز تسهیلات است. 
یک خانم بیست و نه ساله هم با ابراز گلایه از تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج می‌گوید: بدون وثایق رایج و سخت‌گیری‌های مرسوم به خودشان وام‌های کلان و میلیاردی می‌دهند اما موقع پرداخت وام ازدواج سخت‌ترین وثایق را می‌خواهند. ما باید چند ماه در صف منتظر بمانیم تا بتوانیم وام دریافت کنیم.
وی ادامه می‌دهد: شرایط وام‌دهی و مدارکی نظیر فیش و حکم حقوقی، کپی سند خانه یا مغازه، خودرو و زمین برای جوانان سخت است. علاوه بر این ضامن‌ها نیز باید کارمند رسمی دولت باشند.

صف ۵هزار نفری وام ازدواج
طبق اعلام مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد، امسال تعداد کل متقاضیان وام ازدواج تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۳۲۲ نفر است که از این میزان تنها هزار و ۱۶ نفر موفق به دریافت وام شده‌اند.
عین‌الله دهقان می‌افزاید: تعداد ۵هزار و ۳۰۶ نفر در صف وام مانده‌اند و فقط ۱۶درصد پرداختی صورت‌ گرفته است. رتبه پرداخت وام ازدواج کهگیلویه و بویراحمد در میان ۳۱ استان، بیست و هشتم است و پرداختی‌ها نسبت به کل کشور تنها ۵درصد و کل مبلغ پرداختی حدود ۳۰ میلیارد ریال بوده است.
وی درباره چرایی این مسئله خاطرنشان می‌کند: در راستای ارائه تسهیلات وام ازدواج در استان ستادی تخصصی تشکیل شد تا دلایل آمار ضعیف وام ازدواج در استان بررسی شود.
متولی ورزش و جوانان این استان ادامه می‌دهد: برخی بانک‌های استان در پرداخت وام ازدواج خوب عمل کرده‌اند و برخی هم آمار پرداختی بسیار ضعیفی دارند. بانک‌ها عنوان می‌کنند چون تسهیلات ازدواج باید از منابع داخلی بانک تأمین شود این مشکل پیش می‌آید و نیاز به منابع بیشتر دارند.
وی تأکید می‌کند: البته دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد آمار ارزیابی وزارت ورزش و جوانان را در پرداخت تسهیلات وام ازدواج استان قبول ندارد و چندین بار اعلام کرده ما جزو استان‌های پرداخت کننده با رتبه خوب هستیم.

کار به بازرسی استان کشید 
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در روزهای اخیر نامه‌ای با سازمان بازرسی استان مکاتبه و تمام اطلاعات لازم در خصوص کم‌کاری بانک‌های استان را در آن ذکر و از این سازمان خواسته است به موضوع ورود کند.
بتول محمدی می‌افزاید: در خصوص آمارهای پرداختی بانک‌های استان مکاتباتی هم با بانک‌های استان شده ولی بیشتر آن‌ها همکاری لازم را ندارند و از ارائه آمار خودداری کرده‌اند. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان باید پاسخگوی این مسئله باشد که چرا وام‌های ازدواج در استان وضعیت نامطلوبی دارد و پرداختی‌ها ضعیف است و پرده از موانع و مشکلات بردارد.
محمدی تأکید می‌کند: می‌طلبد با توجه به نرخ خوب ازدواج در این استان بانک‌های استان در خصوص افزایش منابع برای پرداخت تسهیلات بیشتر ازدواج از بانک مرکزی درخواست کنند و استان ویژه دیده شود.

ادعای دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از مشکلات ما محدودیت شدید منابع و تعداد بالای متقاضیان است، اظهار می‌کند: در کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات تکلیفی زیادی به عهده بانک‌ها گذاشته شده است. در استان ما که مازاد مصرف دارند، بانک‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهند بود.
منصور دانش‌آموز با بیان اینکه درصدگیری وزارت و بانک مرکزی بر اساس یک فرمول درست نیست، می‌افزاید: در استان‌های دیگر چنانچه بیش از دو هفته از معرفی افراد به بانک بگذرد و آن‌ها مراجعه نکنند، حذف می‌شوند، اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم. به همین دلیل آن استان‌ها تعداد افراد در صف انتظار را کاهش می‌دهند. از این‌ رو درصدگیری وزارت از نظر بنده و کارشناسان بانک مرکزی اشتباه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.