آخرین تحولات لبنان

تجمع طلاب و استادان حوزه، ۸ مهرماه در مدرسه فیضیه قم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی برگزار شد.

راه سیدحسن نصرالله، ایمان به ثقلین است

در این مراسم که ساعتی قبل برگزار شد طلاب و روحانیون با سردادن شعارهای «عزا عزاست امروز سیدحسن نصرالله پیش خداست امروز»؛ «عزا عزاست امروز خامنه‌ای امام صاحب عزاست امروز»؛ «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» جنایت اخیر رژیم منحوس صهیونی در ترور سیدحسن نصرالله و جمعی از فرماندهان مقاومت را به شدت محکوم کردند.

مردم عزادار و طلاب و اساتید در این مراسم با در دست داشتن تمثال‌های رهبر معظم انقلاب و تصاویری از مجاهد کبیر سیدحسن نصرالله و پلاکاردهایی با موضوع دفاع از جبهه مقاومت، همبستگی و آمادگی خود را برای هرگونه کمک به مردم مظلوم لبنان و فلسطین اعلام کردند.

در این مراسم همچنین پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت سیدحسن نصرالله قرائت شد و حاضران بعد از این مراسم به سمت مصلای قدس قم راهپیمایی کردند.

حوزه علمیه به مناسبت شهادت دبیرکل حزب‌الله سه روز تعطیل اعلام شده است همچنین ۵ روز عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است.

در مراسم امروز فیضیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در سخنانی به برخی ویژگی‌های مکتب سیدحسن نصرالله اشاره کرد و گفت: یکی از خصوصیات برجسته مکتب ایشان، صبر و مقاومت بود؛ او مقاومت کرد و ایستاد و به کوری چشم دشمنان ما هم مانند کوه، مقاوم در این صحنه خواهیم ایستاد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: دیگر ویژگی راه سیدحسن نصرالله هزینه‌کردن در راه دین است؛ دینداری در هیچ زمانی بی‌هزینه نبوده و نیست؛ این هزینه گاهی آبرو، گاهی جانی و مالی است؛ در آیه ۱۵ سوره مبارکه حجرات فرموده است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛ کسانی که در راه  دین هزینه می‌کنند دین‌مدار هستند و کسانی که هزینه نمی‌کنند دین‌شعار هستند.

خاتمی با بیان اینکه ویژگی دیگر این مکتب، راه ولایتمداری است، گفت: شهید نصرالله محو در ولایت بود و به میدان پاستور که می‌رسید کفش‌هایش را در می‌آورد و می‌گفت اینجا بیت جانشین امام زمان(عج) است؛ خود بنده یک دهه در جنوب لبنان به دعوت حزب‌الله برای سخنرانی رفته بودم و دیداری هم با ایشان داشتم؛ ایشان به بنده گفت بعد از جنگ ۳۳ روزه گروه‌گروه جمعیت با من بیعت می‌کردند و بنده به آنان می‌گفتم من یک سرباز هستم و رهبر من آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه راه نصرالله، ایمان به ثقلین است، تصریح کرد: چه زیبا و خالصانه می‌گفت السلام علیک یا ابا عبدالله. سلام کسی بود که اگر در کربلا بود یاران امام حسین(ع) از ۷۲ نفر ۷۳ نفر می‌شدند. امت و مردم ما امروز غرق در ماتم هستند؛ دیروز و امروز، فراوان در داغ این شهید جوانمرد و یار برجسته سیدالشهدا(ع) اشک ریخته شده است ولی این داغ نباید وظایف ما را از یاد ببرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اولین وظیفه ما اطاعت از ولایت است کما اینکه خود ایشان این‌چنین بود، اظهار کرد: در آیه ۴۵ و ۴۶ سوره انفال فرموده است: همه باید مطیع ولایت باشند به خصوص در  شرایط جنگی؛ برز الایمان کله الی الشرک کله؛ ما با دنیای وحشی طرف هستیم؛ این جنایتکار سفاک، نتانیاهو در کنگره آمریکا صحبت کرده و ده‌ها بار برای او کف زده‌اند. در آیه ۲۱۷ بقره فرموده است: یَسْأَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَکُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّیٰ یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُولَٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ؛ تلاش می‌کنند تا شما دست از دینتان بردارید البته اگر بتوانند و هرگز نخواهند توانست.

لزوم اطاعت از ولایت

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: در این شرایط خط ما باید خط ولایت باشد؛ از مرحوم آیت‌الله خزعلی شنیدم استاد صاحب جواهر گفته است در جایی که ببینم اسلام در خطر است اگر یک ریش‌تراش هم پیش بیفتد از او اطاعت می‌کنم؛ قصه، قصه حساس و قصه مبارزه با دین است؛ علی(ع) در خطبه ۹۷ فرمود: انظروا اهل بیت نبیکم ...؛ اگر اهل بیت قیام کردند قیام کنید و اگر سکوت کردند سکوت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وظیفه ما زنده نگه‌داشتن فرهنگ شهادت است، فرهنگی که ۴۵ سال دشمنان را پشت مرزها نگه داشته است، تصریح کرد: به فضل خداوند تاکنون به برکت این فرهنگ نتوانسته‌اند غلطی بکنند و از این به بعد هم نخواهند توانست.

وی افزود: وظیفه دیگر ما زیست انقلابی است که اسلام را حفظ کرده و خواهد کرد و اسلام را مانند خار در چشم و استخوان در گلوی دشمنان قرار داده است.

وی تاکید کرد: این روزها حوزه نجف قبل از قم برای حوادث لبنان، تعطیل کرده بود و حوزه قم هم همراهی کرد. برای شهادت سیدحسن نصرالله هم حوزه نجف، سه روز تعطیل کرد؛ حوزه علمیه قم و ایران هم همراهی کردند و سه روز دروس را تعطیل کردند تا از این بزرگمرد تجلیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان اینکه این شهادت‌ها نه تنها ذره‌ای از شور و نشاط مجاهدان نمی‌کاهد، اضافه کرد: به فضل خدا بر نشاط جبهه مقاومت افزوده می‌شود و تا نابودی رژیم صهیونیستی این مسیر ادامه خواهد یافت و به کوری چشم دشمنان مسیر سید حسن نصرالله پر رهرو خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب درباره سیدحسن نصرالله، تصریح کرد: مقام معظم رهبری ایشان را مجاهد کبیر، شخصیتی با عظمت، یک مکتب، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی و رهبر مدبر سیاسی خواندند. پرچمدار جبهه مقاومت یعنی سوریه، لبنان، یمن، فلسطین و عراق. سیدحسن نصرالله قهرمان مقاومت بود و قهرمانانه در برابر آمریکا ایستاد و تربیت‌شدگانش هم استوار و مقاوم می‌ایستند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.