تحولات لبنان و فلسطین

در دهه اخیر یکی از مواردی که مورد توجه کشورها قرار گرفته موضوع گردشگری به ویژه حوزه اقتصادی آن است به طوری که به یکی از منابع مهم درآمدزایی برای آن‌ها تبدیل شده و حتی از آن به عنوان صنعت یاد می‌شود.

«اسکان» حلقه فراموش شده گردشگری زنجان
استان‌هایی نظیر زنجان نیز اگرچه به لحاظ فرهنگی، وجود آثار تاریخی و آب و هوای مناسب به خصوص در فصل تابستان دارای ظرفیت‌های متعدد در حوزه گردشگری هستند اما به دلیل فقدان زیرساخت‌های ایده‌آل نظیر راه‌های دسترسی جاده‌ای،‌ ریلی و هوایی،‌ کمبود واحدهای تأسیسات گردشگری و هتل‌ها و اقامتگاه های رسمی آن طور که باید نتوانسته مسافران و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری را ترغیب و جذب کند که نیازمند همت مسئولان و متولیان استان به ویژه مدیران حوزه میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری است.
مسئله‌ای که استاندار زنجان نیز به آن اشاره کرده و گردشگری را بخش فراموش شده و مغفول مانده در این استان عنوان می‌کند.

اعتراف استاندار به عقب‌ماندگی در حوزه گردشگری
محسن افشارچی با بیان اینکه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این بخش باید از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کرد، می‌افزاید: شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری موجب پویایی این صنعت و رشد و توسعه دیگر بخش‌ها خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه زنجان با کمبود هتل و اقامتگاه‌ مناسب مواجه است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی مناسب و اصولی صورت بگیرد، تأکید می‌کند: جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان باید از سوی دستگاه‌های متولی به خصوص شهرداری مورد توجه جدی قرار گیرد و در اولویت باشد.
افشارچی به شعار «زنجان میزبان مهربان» نیز گریزی زده و تصریح می‌کند: لازمه تحقق این شعار،‌ توجه به زیرساخت‌های گردشگری از جمله ارائه خدمات رفاهی و اسکان مناسب میهمانان است.

اسکان؛ مشکل اساسی گردشگری زنجان
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان نیز با بیان اینکه اسکان گردشگر یکی از موضوعات مهم در جذب و افزایش زمان ماندگاری مسافر است،‌ اظهار می‌کند: در زمان حاضر نبود هتل به تعداد کافی و نداشتن هتل پنج ستاره یکی از مشکلات بخش گردشگری استان زنجان است.
داود آبیان می‌افزاید: این بخش در حوزه گردشگری استان در سال‌های گذشته مغفول مانده و دچار عقب ماندگی‌هایی است که باید با تدبیر و تمرکز روی آن جبران شود. هم اکنون تنها یک هتل چهار ستاره در استان فعال است که جوابگوی نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرهای تابستانی نیست.
وی با اشاره به اعمال تشویق و امتیازات ویژه برای سرمایه‌گذاران در حوزه زیرساخت‌های گردشگری در استان زنجان، خاطرنشان می‌کند: صدور پروانه ساخت هتل با اعمال تخفیف نزدیک به ۱۰۰ درصد از جمله برنامه‌های استان در این بخش است.
آبیان با بیان اینکه گردشگری سلامت و مذهبی در استان زنجان در سال‌های اخیر تقویت شده است، ادامه می‌دهد: برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم در هشتم محرم و زینبیه اعظم در ۱۱ محرم شهرت بین‌المللی یافته است و این امر موجب افزایش سفرها حتی از خارج کشور به زنجان می‌شود.
وی شمار تخت هتل‌ها و مراکز رسمی اقامت مسافر در زنجان را در زمان حاضر هزار و ۳۰۰ تخت بیان کرده و یادآور می‌شود: این تعداد تخت نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرها به استان را تأمین نمی‌کند.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های گردشگری مذهبی 
رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به برخورداری زنجان از مؤلفه‌های لازم در گردشگری مذهبی تصریح می‌کند: متأسفانه آن گونه که باید و شاید ظرفیت‌های این بخش معرفی نشده و به نوعی تولید محتوای خوبی در استان انجام نگرفته است.
سهند سعیدی می‌افزاید: باید پذیرفت در تولید محتواهای به‌روز در زمینه گردشگری مذهبی زنجان عقب هستیم و باید اقدام‌های بیشتری در این باره انجام گیرد.
وی با تأکید بر اینکه این استان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در گردشگری مذهبی برخوردار است، اظهار می‌کند: معتقدم تولید محتواهای به‌روز و مستمر به ویژه در ماه محرم می‌تواند به جذب بیشتر گردشگران کمک کند و تبلیغات این بخش به صورت زیرکانه می‌تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.
سعیدی با اشاره به اینکه در خصوص تأمین زیرساخت‌های گردشگری مذهبی چندان موفق نبوده‌ایم در حالی که ورود گردشگر مستلزم اسکان بوده و استان در این زمینه با کمبودهایی مواجه است، ادامه می‌دهد: استان فاقد هتل‌های چهار یا پنج ستاره است، در حالی که برای جذب بیشتر گردشگر می‌توان با ایجاد هتل‌های سه ستاره و اعمال مشوق‌هایی نسبت به این کار اقدام کرد و تمامی این موارد را باید در کنار هم دید.
وی با بیان اینکه گردشگری مذهبی موضوعی متفاوت است و باید به صورت هدفمند سرمایه‌گذاری لازم را در این زمینه انجام داد، تأکید می‌کند: تقویت زیرساخت‌های گردشگری مذهبی به ویژه در ماه محرم می‌تواند آثار بسیار خوبی در سایر حوزه‌های گردشگری داشته باشد که نباید از آن غفلت کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان زنجان با تأکید بر اینکه بسیاری گردشگری مذهبی زنجان را فقط در ماه محرم می‌بینند، خاطرنشان می‌کند: باید به این مهم توجه داشت که گردشگری مذهبی برای بقاع و امامزادگان نیز مد نظر قرار گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.