تحولات لبنان و فلسطین

مساله این است که مخالفت ما با شریعت یهود نیست بلکه ما با هویت صهیونیستی مشکل داریم که در جهان امروز مسایل و جنایات مختلفی را رقم زده و آنچه که طی عملیات «وعده صادق ۲» به وقوع پیوست مصداقی بارز از نصرت الهی مقابل آنها بود.

وعده‌های قرآنی که در وعده صادق۲ محقق شد

حجت‌الاسلام «حمیدرضا شاکرین» با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» و نوید قرآن کریم نسبت به یاری خداوند، اظهار کرد: سنت‌های الهی عینا مثل قوانین طبیعی اما در سطحی فراطبیعی هستند به این معنا که قانون چیزی است که ضرورت دارد، در علوم تجربی وقتی از قوانین طبیعی صحبت می‌کنیم اصطلاحا می‌گوییم هرگاه اولی اتفاق افتاد به صورت ضروری و قطعی می‌توان پیش‌بینی کرد که دومی هم اتفاق می‌افتد، سنت‌های الهی نیز همین‌طور هستند اما در سطحی فراتر از قوانین طبیعی و در افقی بالاتر.

مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد:  این آیه شریفه در واقع از یک سنت سخن می گوید، سنت یک قانون پایدار، ضروری و همیشگی در نظام عالم است؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ» بیانگر آن است که اگر در راه خدا قدم بردارید و خدا را یاری کنید، کمک و حمایت خداوند نیز بی‌هیچ شک و تردیدی محقق می‌شود، البته  طبیعی است که جزئیات، شکل‌گیری، شرایط و ویژگی تحقق این یاری مورد بحث است و برایمان روشن نیست اما نکته اساسی آن است که به طور کلی تناسبی میان مقدمه و نتیجه وجود دارد؛ بنابراین هر اندازه که «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ» میان امت اسلامی استوارتر بوده و جدیت، تلاش و مجاهدت خالصانه‌تری را شاهد باشیم، ثمره آن بهتر و قوی‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام شاکرین گفت: آنچه که در جریان تحقق «وعده صادق ۲» اتفاق افتاد رویکردی بود که از سالها قبل کلید خورده بود، به بیان دیگر از طراحان و سازندگانی که از سالها قبل مبادرت به ساخت این موشک‌ها آن هم با انگیزه الهی کردند تا امروز که این اقدام انجام شد و با موفقیت هم همراه بود، در واقع این رویکرد با همان وعده و نصرت الهی همراه بود؛ پس این نصرت در طول سالها وجود داشته از لحظه ساخت موشک تا زمان پرتاب و نتایج بعدی که حاصل شد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به آیه ۵۱ سوره «مائده» که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَی أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» (ای کسانی که ایمان آورده‌ اید یهود و نصاری را دوستان [خود] مگیرید [که] بعضی از آنان دوستان بعضی دیگرند و هر کس از شما آنها را به دوستی گیرد از آنان خواهد بود آری خدا گروه ستمگران را راه نمی ‌نماید) افزود: این مساله و نگاه در مورد یهود صرفا مربوط به ایام فعلی نیست و ریشه تاریخی دارد اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که وقتی بحث از یهود می‌شود اصلا منظور پیروان شریعت حضرت موسی (ع) نیستند و مساله مخالفت یک دین با دین دیگر نیست.

این پژوهشگر ادامه داد: یهود در واقع یک نژاد است و خصلت‌های بسیار نژادپرستانه دارد و به همین دلیل نیز شیوه‌های رفتاری‌شان به تعالیم انبیا شباهت ندارد که بگوییم «یهود» به معنای نژادِ یهود دارد از شریعت موسی(ع) پیروی می‌کند که اگر چنین بود اتفاقا قرآن در مورد پیروان حضرت موسی(ع) در آیه دیگر چنین نمی‌فرمود که: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَی وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» (در حقیقت کسانی که [به اسلام] ایمان آورده و کسانی که یهودی شده‌اند و ترسایان و صابئان هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد)؛ نکته مهم بر اساس آیه مذکور آن است که یک وقت ما به مساله یهود و مسیحیت به عنوان یک دین و شریعت نگاه می‌کنیم و یک وقت به عنوان یک جریان سیاسی و اجتماعی با آن برخورد می کنیم که بحث دیگری است و قرآن کریم نیز بین این نگرش‌ها تفاوت قایل شده است.

مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بنابر آنچه که اشاره شد، اینجا ایمان قلبی است که مطرح می‌شود؛ اینکه در قرآن اشاره شده که یهود و نصارا را به دوستی و به عنوان اولیا نگیرید منظور شریعت نیست بلکه بحث هویت است، یعنی صف‌آرایی برخی از آنان در برابر اسلام که در جهان امروز مصداق بارزش جریان صهیونیسم است و اسراییل که سرتا پا این جریان است، حتی یهودیانِ بومی ساکن در اسراییل هم تحت ستم جریان حاکم قرار دارند.

حجت الاسلام شاکرین افزود: در حال حاضر مسیحیان صهیونیست قریب به ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و همگی حامی اسراییل هستند؛ بنابراین آنچه که تحت عنوان یهود در قرآن بیان شده اشاره به یک جریان دارد، امروز در قالب و به نام صهیونیسم و در گذشته در قالب و نام دیگر؛ لذا خداوند فرمود که آنها را به عنوان دوست و اولیا نگیرید چراکه ایمان واقعی ندارند و این مساله تجریه تاریخی ثابت شده است، برای مثال از همان اول که رسول‌الله (ص) حرکت خود را آغاز کردند بیشترین آسیب‌ها از سوی یهود علیه اسلام سرازیر شد و به خصوص اینکه یهودیان در روزگار پیامبر اکرم(ص) کارهایی کردند که حتی مسیحیان آن دوران چنین رفتارهایی در کارنامه خود نداشتند؛ از جمله اینکه مسیحیان هرگز پیمانی را که پیامبر اسلام(ص) با آنان بست، نشکستند یا مواردی جزئی در این مورد بود، اما یهودیان مدینه پیمان‌شکنی کردند و با مشرکان علیه پیامبر(ص) همدست شدند؛ بنابراین مهمترین خصلت یهود همین پیمان‌شکنی است و قرآن کریم نیز ناظر بر همین مسایل است که هشدار داده و بر حذر داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن همه حقایق را برای ما گفته و راه را روشن کرده است، مسلمین امروز باید با توکل به خدا و جهادِ خالصانه فی سبیل‌الله با هوشیاری و بیداری و دقت وارد میدان شوند به ویژه اینکه هرگز نباید امید به این مساله داشته باشند که دشمن در مقابل ما کوتاه خواهد آمد، اصلا هر زمان که چنین فکری کردیم آسیب دیدیم، اما هرجا که به خدا اعتماد کردیم و مجاهدانه قدم برداشتیم نصرت خدا را دیدیم بنابراین از این پس نیز باید هوشیار باشیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.