آخرین تحولات لبنان

رژیم صهیونیستی مدعی شده حمله موشکی ایران به فلسطین اشغالی در روز سه‌شنبه را تلافی کند. از سوی دیگر ایران هشدار داده است هرگونه تجاوز این رژیم را با شدت بیشتر پاسخ خواهد داد. این وقایع باعث شده نفت افزایش قیمت بیشتری را طی یک سال اخیر تجربه کند.

ترس جهش قیمت نفت بر جان آمریکا/ هشدار افزایش ۲۰ دلاری در صورت مختل شدن عرضه ایران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، تحلیلگران عقیده دارند با وجود بالا رفتن خطر تشدید جنگ در خاورمیانه، تأثیر اختلال در عرضه نفت این منطقه محدود خواهد بود. با توجه به اینکه خاورمیانه یک سوم عرضه نفت دنیا را در اختیار دارد، احتمال حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به تأسیسات نفتی ایران پایین است. بر این اساس حمله به تأسیسات نفتی ایران بیشتر شرکای بین‌المللی رژیم صهیونیستی را عصبانی می‌کند و تأثیر چندانی هم بر درآمد ایران نخواهد گذاشت، تنها باعث تشدید پاسخ این کشور می‌شود.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در روز جمعه اعلام کرد در صورت مختل شدن تولید نفت ایران، قیمت نفت بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر بشکه در ۲۰۲۵ افزایش می‌یابد. با وجود اینکه گفته می شود افزایش تنش میان ایران و اسرائیل می‌تواند موجب تلاطم شدید قیمت نفت شده و مراکز حیاتی در این حوزه را تهدید کند، اما دکتر محمد کاظمی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل بر این باور است که نگرانی برای ادامه‌دار بودن افزایش قیمت نفت و امنیت پالایشگاه‌ها بی‌مورد است.

افزایش قیمت نفت در آستانه انتخابات برای آمریکا رای منفی دارد/ هشدار افزایش ۲۰ دلاری در صورت مختل شدن عرضه ایران

محمد کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: بازار نفت زمانی متلاطم می‌شود که امنیت مسیرهای تردد نفتکش‌ها مثل تنگه هرمز و باب‌المندب به صورت جدی آسیب ببیند. در حال حاضر بعید است خیلی اتفاق خاصی برای این حوزه‌ها بیفتد و بازار نفت دچار نوسان‌های شدید شود. از آنجایی که این نوسان‌ها برای اقتصاد آمریکا نیز خسارت بار خواهد بود، تلاش می‌کند این بازار را که به متغیرهای گوناگونی وابسته است، مدیریت کند. مثلاً وقتی این ادعای تو خالی که ممکن است نفت ایران مورد هدف قرار بگیرد، مطرح می‌شود، نخستین کسی که با آن مخالفت می‌کند آمریکاست، چون می‌داند اگر بخواهد نفت ایران را از بازار حذف کند، افزایش قیمت نفت، آن هم در آستانه انتخابات آمریکا به‌ویژه برای دموکرات‌ها رأی منفی خواهد داشت. پس اینکه بخواهند پالایشگاه نفت را بزنند ادعایی بیش نیست.

بر اساس گفته های این تحلیلگر اقتصاد بین الملل قیمت بنزین در آمریکا از این جهت اهمیت دارد که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور، عدم کنترل قیمت این حامل انرژی می‌تواند تبعات بسیار جدی برای حزب حاکم در این کشور داشته و دموکرات‌ها را تا مرز شکست ببرد. در کنار افزایش قیمت بنزین، از آنجا که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز آمریکا از دیگر کشورها وارد می‌شود، هر گونه بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی به افزایش هزینه‌های واردات و تأمین این حامل انرژی برای دولت و شرکت‌های آمریکایی منجر خواهد شد و حتی این امکان وجود دارد که برخی تولیدات صنعتی در این کشور با بالا رفتن قیمت نفت، صرفه اقتصادی خود را از دست بدهند.

در عین حال نباید نباید فراموش کرد که کشورمان اعلام کرده که با هر گونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان این کشور، با شدت برخورد خواهد شد و زیر ساخت‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه به خصوص در حوزه انرژی به اهداف مشروع کشورمان تبدیل خواهند شد. بنا بر این غرب به هیچ عنوان نباید روی جبران کسری عرضه نفت کشورمان با افزایش تولید نفت از سوی دیگر کشورها حساب کند و احتمال دارد تبعات هر گونه خطای محاسباتی علیه کشورمان از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت غرب می‌تواند قیمت نفت را به ارقامی بسیار بیشتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

به هر روی ایجاد اختلال در عرضه نفت ایران چنان برای آمریکا هزینه دارد که رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن دراین‌رابطه گفته است: «اگر به‌جای آنها (اسرائیلی‌ها) بودم، به گزینه‌های دیگر به غیر از حمله به میادین نفتی فکر می‌کردم.»به نوشته روزنامه هنگ‌کنگی «ثاوت چینا مورنینگ پست» هرگونه افزایش بلندمدت قیمت نفت می‌تواند برای کاملا هریس، معاون جو بایدن بسیار زیان‌آور باشد چراکه هزینه‌های زندگی در آمریکا یکی از موضوعات مهم رقابت انتخاباتی هریس با دونالد ترامپ در انتخابات ۵ نوامبر است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم به نقل از کارشناسان هشدار داد که خطری واقعی در مورد بروز یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه وجود دارد که می‌تواند به افزایش ویرانگر قیمت نفت منجر شود که نه‌تنها اقتصاد جهان بلکه شاید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دهد. رئیس شرکت مشاوره راپیدان انرژی، باب مک‌نالی نیز گفته است: «این درگیری اوضاع را بهتر نمی‌کند که بدتر می‌کند... اغراق‌آمیز نیست که بگوییم چقدر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند افزایش قیمت بنزین در جایگاه‌ها را کوچک نشان دهند.» این منطقه مهم‌ترین منطقه تولید و صادرات جهان است. مک‌نالی که مشاور انرژی رئیس‌جمهور سابق، جورج دبلیو بوش بوده است، می‌گوید، (خاورمیانه) چیزی کمتر از قلب و سیستم گردش خون اقتصاد جهانی نیست.

مدیرعامل شرکت ClearView Energy Partners، کوین بوک به سی‌ان‌ان گفته است که به اعتقاد وی بازار نفت در حال حاضر از ریسک موجود در خاورمیانه استقبال نمی‌کند.وی پیش‌بینی کرده، درصورتی‌که در عرضه نفت ایران اختلال ایجاد شود، قیمت نفت به ۸۶ دلار در هر بشکه صعود می‌کند.

گفتنی است، رژیم صهیونیستی مدعی شده حمله موشکی ایران به فلسطین اشغالی در روز سه‌شنبه را تلافی کند. از سوی دیگر ایران هشدار داده است هرگونه تجاوز این رژیم را با شدت بیشتر پاسخ خواهد داد. این وقایع ترس از گسترش جنگ در خاورمیانه را افزایش داده و باعث شده نفت بیشترین افزایش قیمت هفتگی را طی یک سال گذشته تجربه کند.تحلیلگران گلدمن ساکس طی یادداشتی اعلام کردند؛«در صورتی که عرضه نفت ایران ۲ میلیون بشکه در روز طی ۶ ماه کاهش یابد، اگر اوپک بتواند بلافاصله این کاهش تولید را جبران کند قیمت نفت تا ۹۰ دلار در هر بشکه بالا می‌رود و اگر اوپک نتواند این کار را انجام دهد، قیمت نفت در ۲۰۲۵ تا بیش از ۹۰ دلار افزایش خواهد یافت».

در گزارش این بانک آمده است: «در صورت کاهش یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت ایران  به صورت دائم، مثلاً با سخت‌تر شدن تحریم‌ها، قیمت نفت برنت در صورت افزایش تدریجی تولید اوپک برای جبران این کمبود تا ۸۵ دلار در هر بشکه بالا می‌رود».این بانک سرمایه‌گذاری همچنان انتظار دارد نفت برنت بین ۷۰ تا ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شود و پیش‌بینی می‌کند متوسط قیمت نفت در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی ۷۷ دلار و در ۲۰۲۵، ۷۶ دلار در هر بشکه باشد، البته در صورتی که عرضه جهانی نفت مختل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.