آخرین تحولات لبنان

جمشید محبت‌خانی گفت: برای بالا بردن انگیزه محیط‌بانان، وضعیت حقوق و مزایای شغلی آنان بهبود خواهد یافت.

افزایش حقوق و سطح رفاه محیط‌بانان در دستور کار است

به گزارش قدس آنلاین، «جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی پیرامون وعده رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر جذاب‌تر شدن شغل محیط‌بانی گفت: تمام کارکنان سازمان محیط زیست محیط‌بان هستند که نیمی از آنان در ستاد اجرایی و تحت عنوان کارشناس مشغول به کارند. از آنجا که شرایط خدمت محیط‌بانی سخت‌تر از کار دفتری است و شیفت کاری طولانی‌تری نیز دارد (به‌صورت ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت) بسیاری از محیط‌بانان علاقه‌مندند تا به کار اداری در حوزه ستادی سازمان بازگردند، زیرا افراد شاغل در ستاد از نظر سواد و سوابق وضع مشابهی با آنان دارند اما شرایط کاری آنان به‌مراتب ساده‌تر است. این موضوع باعث شده که بسیاری از محیط‌بانان در مکاتبه با سازمان محیط زیست خواستار اشتغال در ستاد باشند و فشار زیادی از این بابت به سازمان محیط زیست وارد شود. برای رفع این فشار به سازمان و بالا بردن جاذبه خدمتی محیط‌بانی، خانم انصاری اقداماتی را مد نظر دارند که با اجرای آنان، محیط‌بانان علاقه‌مند به کار در ستاد اجرایی نباشد.

محبت‌خانی در توضیح این اقدامات گفت: بخشی از برنامه مدنظر سازمان محیط زیست، افزایش حقوق، پرداخت اضافه‌کار و افزایش سطح رفاه است و خدمات جانبی که بتواند به آنان داد تا شرایط کاری‌شان نسبت به کار اداری متعادل شود و به‌قول خانم انصاری شرایط جذابیت بیشتر پیدا کند. مورد دیگر اضافه کاری است؛ ساعت کاری محیط‌بانان به صورت ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت است و اگر از این ساعت کاری بیشتر بمانند اضافه کار به آن‌ها تعلق خواهد کرد.

وی در توضیح زمان عملی شدن اقدامات مذکور و منابع مالی تخصیص داده شده به آن اعلام کرد: منابع مالی هنوز در نظر گرفته نشده و دکتر انصاری در حال پیگیری این موضوع و رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستند. به احتمال زیاد امسال تغییری در وضع داده نخواهد شد، اما ان‌شاالله در سال آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

۱۷ محیط‌بان در ۶ ماه نخست امسال آسیب‌دیده‌اند

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست درباره آمار مصدومیت‌های محیط‌بانان در نیمه اول سال گفت: در شش ماه طی شده از سال جاری، محیط‌بانی شهید نشده است اما ۱۷ نفر بر اثر سقوط از کوه، تصادف، آتش‌سوزی و درگیری با شکارچی غیرمجاز آسیب‌دیده‌اند.

وی آموزش بیشتر و استفاده از تجهیزات نوین برای تشخیص مجرمان را به‌عنوان اقدامات سازمان برای افزایش امنیت جانی محیط‌بانان نام برد و توضیح داد: سی درصد از مناطق را دوربین‌های مداربسته پایش می‌کنند؛ به این ترتیب، بدون نیاز به درگیری تن‌به‌تن میان محیط‌بان و شکارچی، افراد شناسایی می‌شوند و این موضوع هم روند دستگیری متخلفان را بهبود می‌بخشد و هم به امنیت محیط‌بانان کمک می‌کند. اکنون تقریباً ۲۰ درصد از سقف پهپاد و کوادکوپتر مورد نیاز در استان‌ها مورد استفاده است. البته این عدد کافی نیست و امیدواریم که امسال و سال آینده به درصد بالاتری برسیم.

سرهنگ محبت‌خانی در ادامه اعلام کرد قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت، درحال اجرا است و مشکلی از این بابت وجود ندارد؛ تمام محیط‌بانان بیمه هستند و حمایت‌های قضایی از آنها نیز صورت می‌گیرد.

عوامل آتش‌سوزی‌های کرمانشاه هنوز شناسایی نشده‌اند

محبت‌خانی درباره آتش‌سوزی‌های کرمانشاه گفت: عوامل آتش‌سوزی‌های عمدی در مناطق حفاظت‌شده کرمانشاه هنوز شناسایی نشده‌اند، اما درصورت شناسایی این عوامل، قطعاً پرونده قضایی علیه آنان تشکیل و به محاکم قضایی تحویل داده خواهند شد.

وی در ادامه با تشکر از مقامات قضایی و انتظامی و تقدیر از برخورد قضات در حوزه محیط زیست تصریح کرد: اگر پشتیبانی نباشد کار برای محیط‌بانان غیرممکن می‌شود. پشتیبانی قضایی انگیزه محیط‌بان را بالا می‌برد و نمی‌گذارد اقداماتش ابتر بماند.

وی افزود: مقامات قضایی و انتظامی به خصوص در چندسال اخیر در حوزه حمایت از محیط‌بانی همکاری دلسوزانه و واقع‌گرایانه‌ای داشته‌اند که این به حفظ محیط زیست و حمایت از محیط‌بانان کمک می‌کند. آمار پنج‌ساله ما نیز از افزایش کشفیات و دستگیری‌ها و بهبود سرشماری از حیات وحش علی‌رغم افزایش تهدیدات حکایت دارد.

او در خصوص سرنوشت پرونده حمله شبانه به محل زندگی ۲ مأمور منابع طبیعی در آمل گفت: پرونده عاملان این حمله در دست سازمان اطلاعات فراجا قرار داد. وی افزود: از این پرونده و پروند محیط‌بان اهل کهگیلویه و بویراحمد اخبار خوبی دریافت کرده‌ایم. ماموران سازمان اطلاعات فراجا، متهمان را شناسایی کرده‌اند و برای دستگیری آنان مترصد زمان و مکان مناسب هستند. به ما نیز قول داده‌اند که در کوتاه‌ترین مدت مجرمان دستگیر خواهند شد.

محبت‌خانی در پایان، در تشریح اقدامات صورت‌گرفته سازمان محیط‌زیست برای ایمن‌سازی محل عبور یوزپلنگان گفت: علاوه بر آموزش‌های همگانی و نصب تابلو در مسیر، فنس‌کشی محدوده نیز آغاز شده است؛ این پروژه به اتمام نرسیده اما پیشرفت خوبی داشته است و وزارت راه قول داده که تا پایان سال به اتمام برسد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.