آخرین تحولات لبنان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس قوانین مجلس تکلیف شده تا ۴ سال آینده کشور در تولید گوشت به ۹۰ درصد خودکفایی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی: تکلیف قانونی، خودکفایی تولید گوشت تا ۴ سال آینده است

مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد. غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در این همایش گفت: بر کسی پوشیده نیست انسان سالم حاصل غذای سالم، دام سالم و علوفه سالم است و در این خصوص سازمان دامپزشکی تکالیفی دارد که به وظایف خود عمل کرده است.

وی افزود: این سازمان بر ۱۷ میلیون تن تولید فرآورده‌های دامی در کشور و حدود ۱۴ میلیون تن واردات این بخش نظارت داشته که تأثیر مستقیم بر سلامت انسان و جامعه دارد.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی حتی در بخش دام، پیشگیری مهم‌تر از درمان است و در این خصوص هم سازمان دامپزشکی گام‌های خوبی برداشته است؛ چرا که مقرون به صرفه تر و عقلایی تر محسوب می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به ارزش افزوده حوزه دام اشاره کرد و گفت: حدود ۲۵ درصد ارزش افزوده تولیدات دامی به خدمات دامپزشکی اختصاص دارد. این سهم نشان از اهمیت آن در اقتصاد و امنیت غذایی دارد و از ارکان حکمرانی خوب است.

نوری قزلجه اضافه کرد: بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی در بخش دامپزشکی تکلیف شده در ۴ سال آینده به ۹۰ درصد خودکفایی در تولید گوشت دست پیدا کنیم. در این راستا قطعاً به فعالیت دامپزشکان نیاز است.

وی یادآور شد: نیاز است تا بخشی از امور توسط بخش خصوصی عملیاتی شود. برخی از اقدامات ضروری در این خصوص کمک به خودکفایی گوشت قرمز و سفید از طریق کنترل بیماری‌ها و کاهش تلفات شدنی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیازمندی کشور در تأمین واکسن‌های دام و طیور ادامه داد: ۷۰ درصد واکسن طیور و ۳۰ درصد واکسن دامی وارداتی است و افزایش تولید واکسن ما را در تحقق هدف خودکفایی فرآورده‌های دامی و طیور کمک کننده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر مشارکت مردمی تصریح کرد: توسعه مشارکت مردم و تشکل‌های بخش خصوصی در ارائه خدمات دامپزشکی و بیمه ضروری است تا برنامه‌های آینده در مسیر روشن‌تری دنبال شود.

وی گفت: واگذاری بخش‌های سودده انگیزه بخش خصوصی را برای مشارکت افزایش داده و هدف ما این مهم است.

نوری قزلجه در پایان عنوان کرد: ایجاد سازوکار لازم برای استانداردسازی سلامت انسان که وابسته به سلامت دام است تحقق همان مفهوم یک جهان یک بهداشت است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.