تحولات لبنان و فلسطین

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه کشتارگاه این شهر مشکلات ساختاری مدیریتی و بهداشتی دارد، گفت: اما این ساختار بیش از این قابلیت اصلاح ندارد، باید نظارت کنیم تا کشتارگاه جدید به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل دامپزشکی کرمان: کشتارگاه این شهر مشکلات مدیریتی و بهداشتی دارد

به گزارش قدس آنلاین،  محمد خلیل‌وند روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ۲۳ کشتارگاه سنتی در استان کرمان داریم که چهار مورد آن نیمه صنعتی است و شهرهای ارزوئیه، نرماشیر، ریگان و فهرج نیز کشتارگاه ندارند.

وی با اشاره به معضل وجود سگ‌های ولگرد در مناطق مسکونی خاطرنشان کرد: دامپزشکی متولی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیست و برای عقیم‌سازی سگ‌ها باید اعتباری اختصاص یابد.

مرغ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از رتبه‌بندی مرغ‌ها سخن به میان آورد و افزود: این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که مرغ خریداری شده به صورت اتوماتیک ذبح شده یا دستی و این واقعیت بر کیفیت و سلامت گوشت ماکیان موثر است.

وی با بیان اینکه در استان کرمان مرغ A و B وجود دارد، تصریح کرد: مرغ رتبه B در کشتارگاه‌های معمولی کشتار می‌شودف مرغ رتبه A کاملا اتوماتیک کشتار می‌شود و در استان این نوع کشتارگاه داریم و مرغ A پلاس که تحت پوشش دوره پرورش است در آب نیز وارد نمی‌شود و آلودگی‌های آنها کمتر است و از استان‌های دیگر وارد کرمان می‌شود، البته همه مرغ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند.

خلیل‌وند افزود: مرغی که به طریق دستی کشتار شده و امعاء و احشاء داخلی مرغ مانند شش‌ها، نای و مری در لاشه باقی می‌ماند، اما اگر به صورت اتوماتیک آماده شده باشد و همه امعاء و احشا کاملا تخلیه و با چیلر هوایی سرد شوند A+ و اگر تنها با خط ۲ کشتار و با چیلر آبی خنک شوند گرید یا درجه آنها A خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی کرمان: کشتارگاه این شهر مشکلات مدیریتی و بهداشتی دارد
محمد خلیل وند، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان

وی گفت: بیش از ۸۹ هزار راس دام سبک و ۱۲ هزار و ۱۳۰ راس دام سنگین طی ۶ ماهه گذشته مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته‌اند، همچنین در این بازه از حدود ۴۵ هزار واحد تولیدی و توزیع محصولات دامی بازدید شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: امسال ۲۶ فقره گواهی صادرات و همچنین ۲ مجوز ایجاد مزرعه آبزیان در این استان صادر شده است.

وی بیان کرد: در نیمه نخست امسال، ۲۰۳ مورد کانون بیماری دامی تشخیص داده شد که ۶ مورد آن حذف شد.

واکسن انتروتوکسمی در کرمان تولید می‌شود

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه جنوب شرق کشور نیز در این نشست افزود: واکسن انتروتوکسمی (واکسن ایمنی دام‌ها) در این مرکز تولید می‌شود و در آینده کرمان تنها مرکز تولید این واکسن خواهد بود.

مجید عزت‌خواه تصریح کرد: متولی تحقیقات دامپزشکی در جنوب شرق نیز هستیم و میکروارگانیسم‌ها این منطقه را جمع‌آوری می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.