تحولات لبنان و فلسطین

پنجمین نمایشگاه تخصصی قهوه، چای، نان، شیرینی و شکلات در حالی در مشهد آغاز به‌کار کرد که در آن خبری از چای، شکلات و مواد اولیه مربوط به حوزه‌هایی به‌ غیر از قهوه نیست و تنها ۴-۵ غرفه مرتبط با ماشین‌آلات شیرینی و نان در این نمایشگاه وجود دارد.

سردرگمی مردم در نمایشگاه تخصصی قهوه و ماشین‌آلات

به گزارش قدس خراسان، این روزها سه عنوان نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است، پنجمین نمایشگاه تخصصی قهوه، چای، نان، شیرینی و شکلات مواداولیه و ماشین‌آلات، ششمین نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان، سیسمونی و اسباب‌بازی و هفتمین نمایشگاه تخصصی ورزش و تجهیزات ورزشی، سه عنوان جذابی است که مردم با دیدن هر کدام از آن‌ها تصمیم می‌گیرند حتما سری به نمایشگاه بزنند، من هم مانند همه مردم در ۱۸ مهرماه و ساعات آغازین نمایشگاه‌ها سری به آن‌ها می‌زنم اما در همان ابتدای ورودم برای خرید بلیط ورودی با خانمی برخورد می‌کنم که با حالتی شاکی و معترض از نمایشگاه قهوه و چای آمده است پول بلیط ورودی‌اش را از دکه‌دار پس بگیرد، این رفتار را به حساب سلیقه شخصی می‌گذارم تا بی‌واسطه و بدون پیش‌فرض‌های منفی از نمایشگاه‌ها بازدید کنم.

در بدو ورود به نمایشگاه تخصصی قهوه، چای، نان، شیرینی و شکلات، مواداولیه و ماشین‌آلات در سالن عطار سر می‌زنم، با وجود اینکه ساعت آغاز به‌کار نمایشگاه ساعت ۱۶ بوده است اما هنوز روبان افتتاحیه آن بعد از گذشت دو ساعت از آغاز نمایشگاه بریده نشده است، در ابتدای ورود عطر قهوه تنها چیزی است که به مشام می‌رسد و هر چه جلوتر می‌روم، خبری از چای، شکلات و مواد اولیه مربوط به حوزه‌هایی به‌ غیر از قهوه نیست، تنها ۴-۵ غرفه مرتبط با شیرینی و نان در این نمایشگاه وجود دارد که از آن‌ها نیز دو غرفه مربوط به تجهیزات سنگین تهیه و پخت نان و شیرینی است و به‌طور کلی محصول زیادی برای فروش در این نمایشگاه برای مردم عادی وجود ندارد، کاش برگزارکنندگان نمایشگاه با توجه به غرفه‌های موجود و مخاطب اصلی این نمایشگاه، عنوان نمایشگاه را در تبلیغات شفاف‌تر اعلام می‌کردند. چرا که این نمایشگاه بیشتر برای کافه‌داران و علاقه‌مندان حوزه کافه‌داری و آموزش باریستایی ارزش‌افزوده داشت و عملاً برای مردم عادی که به‌دنبال نمایشگاهی تخصصی در حوزه نان و شیرینی و شکلات بودند، چیزی نداشت.

در ادامه با برخی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت‌وگو کردم تا نظر آن‌ها را نیز جویا شوم، آقای میلانی که به همراه مادرش به نمایشگاه آمده است، می‌گوید: ما برای شیرینی و شکلات آمده بودیم اما نمایشگاه بیشتر مربوط به قهوه بود، کیفیت قهوه‌هایی که برای تست می‌دادند هم اصلا خوب نبود، چون نمایشگاه خیلی تخصصی بود و تخصصی در این حوزه ندارم، نمی‌توانم نظر تخصصی بدهم.

او ادامه می‌دهد: اینفلوئنسرهای اینستاگرام به‌گونه‌ای این نمایشگاه را تبلیغ کردند که فکر کردیم مخاطب نمایشگاه همه مردم هستند، در صورتی که این طور نبود.

خانم میلانی نیز در این باره می‌گوید: اطلاع‌رسانی نمایشگاه برای معرفی مخاطب هدف خیلی ضعیف بود، وقتی وارد نمایشگاه می‌شدیم خانمی به ما گفت که اگر برای خرید آمده‌اید چیزی برای فروش در نمایشگاه وجود ندارد و تنها معرفی دستگاه‌های سنگین تخصصی و معرفی مواد اولیه قهوه است.

او همچنین از ترافیک ورودی نمایشگاه نیز گله دارد و می‌افزاید: ما ۴۵ دقیقه در ترافیک ورودی نمایشگاه برای پارک ماشین معطل شدیم و باید مجریان نمایشگاه به فکر بهبود این وضعیت باشند. 

خانم هنرمند نیز که خودش را تولیدکننده شکلات دستساز معرفی می‌کند، درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: من برای دیدن نمونه‌کارهای شکلات به این نمایشگاه آمده بودم اما حتی یک غرفه هم در حوزه شکلات در نمایشگاه نبود، بیشتر غرفه‌ها مربوط به قهوه بودند که آن هم محصولی برای فروش نداشت، فقط نمایندگی‌های قهوه برای معرفی برند خود حضور داشتند و ابزارآلات صنعتی معرفی می‌شد.

در ادامه با خانم جعفریانی گفت‌وگو می‌کنم، او نیز با انتقاد از شیوه تبلیغات و عنوان نمایشگاه گفت: برای شیرینی به نمایشگاه آمده بودم که در این رابطه چیزی زیادی برای عرضه وجود نداشت، با هر کدام از بازدیدکنندگان هم صحبت کرده‌ام با من هم نظر بوده‌اند.

بیشتر افرادی که به امید بازدید از جشنواره‌ای از شیرینی و شکلات به نمایشگاه آمده بودند، انتقاد زیادی از نحوه برگزاری این نمایشگاه داشتند.

نمایشگاه تجهیزات ورزشی؛ نمایشگاهی برای باشگاه‌داران

در ادامه سری به هفتمین نمایشگاه تخصصی ورزش و تجهیزات ورزشی در سالن فردوسی می‌زنم، در این نمایشگاه نیز بیش از آنکه غرفه‌هایی جهت فروش لوازم و تجهیزات ورزشی وجود داشته باشد، تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی حضور دارند، معرفی خدمات مناطق مختلف شهرداری مشهد در حوزه تربیت بدنی نیز بخش پررنگ این نمایشگاه است.

با یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت‌وگو کردم، خانم موحدی که بیشتر به نیت خرید لباس ورزشی به این نمایشگاه آمده است، می‌گوید: غرفه‌های محدودی لباس و وسایل ورزشی برای فروش داشتند که آن‌ها هم باکیفیت نبودند.

او که به‌طور کلی از کیفیت برگزاری سایر نمایشگاه‌ها نیز راضی نبود، می‌افزاید: در حالی که این نمایشگاه چهار روزه است اما برخی از غرفه‌ها هنوز آماده نبود.

اگر بخواهیم منصفانه به این نمایشگاه نیز نگاه کنیم، با توجه به اینکه غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه تخصصی ورزش و تجهیزات ورزشی تولیدکننده هستند، این نمایشگاه محفل خوبی برای آشنایی باشگاه‌داران مشهدی با آن‌ها است.

نمایشگاه سیسمونی و اسباب‌بازی؛ خوب بود اما کم بود

در ادامه به نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان، سیسمونی و اسباب‌بازی در سالن مفاخر سر می‌زنم، این نمایشگاه برخلاف دو نمایشگاه دیگر مخاطب مستقیم آن مردم هستند و اقلام زیادی در زمینه تخصصی آن از جمله سرویس چوب کودک، کالسکه، لباس کودک، اسباب‌بازی‌های مختلف و هر آن چیزی که در عنوان آن بیان شده است، برای فروش عرضه می‌شود، اما همه این اقلام در یک فضای کوچک و فشرده‌ گردهم آمده‌اند و این اتفاق کار را برای خریدار و فروشنده سخت کرده است.

با یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که خانمی باردار است، گفت‌وگو می‌کنم، خانم خاتمی درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: توقع داشتم که سه سالن نمایشگاه مربوط به این عنوان نمایشگاهی باشد و از شهرهای دیگر هم محصولات این حوزه عرضه شود، اما تعداد غرفه‌ها خیلی کم بود، مکان‌یابی غرفه‌های خیلی شلوغ و درهم بود.

او که از قیمت محصولات عرضه شده در این نمایشگاه رضایت دارد، می‌افزاید: از تبلیغات پی در پی گوینده خانم در فضای نمایشگاه خیلی اذیت شدم، اگر به‌جای تبلیغات مداوم آهنگ پخش کنند یا گاهی سکوت در نمایشگاه حاکم باشد، خیلی بهتر است.

به‌طور کلی عنوان نمایشگاه‌ها و شیوه تبلیغات از جمله مهم‌ترین مسائلی است که برگزارکنندگان آنها باید دقت ویژه در این زمینه داشته باشند، به‌عنوان مثال اگر عنوان نمایشگاه اول نمایشگاه تخصصی مواداولیه و ماشین‌آلات صنعت قهوه می‌بود، به احتمال زیاد این حجم از گلایه‌مندی مردم را در پی نداشت.

گفتنی است؛ این سه نمایشگاه به‌طور همزمان از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.