تحولات منطقه

در قالب پیش رویداد، نخستین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران و در راستای نیازها و الزامات بین‌المللی‌سازی دانشگاه، در نشست علمی، «راهبردهایی برای تحقق اهداف علمی و فرهنگی»، ویژه کارکنان و اساتید دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)،برگزار شد.

لزوم معرفی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به جهان اسلام
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در این جلسه که در سالن همایش شهید فخری‌زاده این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: نخستین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران، اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این نمایشگاه حضور خواهد یافت.

مرتضی رجوعی، ادامه داد: امروز دو دوره آموزشی، در قالب پیش رویداد نخستین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران، با محوریت اشتراک تجارب کشورهای موفق، ویژه اعضا هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و راهبردهایی برای تحقق اهداف علمی و فرهنگی در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه، تدارک دیده شد.

وی بیان کرد: همکاران ما در این دانشگاه تجربه حضور دانشجویان غیر ایرانی را از ابتدای تاسیس دانشگاه تجربه کرده‌اند و دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) جزء معدود دانشگاههایی است که از بدو تاسیس، پذیرش دانشجوی غیر ایرانی داشته است.

رجوعی ادامه داد: از سال ۹۶ تا کنون موضوع جذب دانشجویان خارجی از سایر کشورهای همسایه از راهبردهای اساسی این دانشگاه بوده و تا دو سال گذشته تعداد یک هزارو ۵۰۰دانشجو از ۸ کشور عراق، افغانستان، سوریه، بحرین، یمن، نیجریه و... در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: شهید خدمت، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید داشتند، این دانشگاه دارای سه واژه کلیدی دانشگاه، بین‌المللی و امام رضا(ع) است، نخست واژه دانشگاه است که محیطی برای علم‌آموزی دانشجویان و اساتید است و باید در رده بهترین دانشگاه‌ها باشد، دومین واژه، بین‌المللی بودن این دانشگاه است که باید در سطح جهان اسلام شناخته شود، همچنین این دانشگاه منسوب به امام رضا(ع) است که علاوه بر محیط علمی، فرهنگی و تربیتی، باید مکانی برای اشاعه معارف ناب ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) باشد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) یادآور شد: در سالهای اخیر واحد بین‌الملل دانشگاه امام رضا(ع) راه‌اندازی شده است و در حوزه افزایش مهارتهای نیروی انسانی نیز اقداماتی انجام شده که نیاز به توسعه و گسترش بیشتری دارد. 

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با برگزاری این گونه نشست‌ها، راهبردهای بین‌المللی‌سازی را در برنامه تحولی سه ساله دوم عملیاتی کنیم .

در واقع این دانشگاه سه استراتژی اساسی را در دستور کار دارد، نخست توسعه امور بین‌الملل و مناسبات آن، دیگری توسعه مهارتی و پژوهشی دانشجویان، اساتید و کارکنان و استراتژی سوم گزینش دانشجو است.

مدیر مرکز روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران نیز در ادامه این نشست، با بیان این که وقتی سخن از دانشگاه بین‌المللی می‌شود تنها پذیرش دانشجو مد نظر نیست، گفت: دانشگاه‌ها نیز همچون شهرها که بناهای سنتی و یادگار گذشتگان موجود در آن دارای ویژگیهای متفاوتی است،باهم تفاوت‌هایی دارند.

دکتر علی عظیمی وقار،خاطر نشان کرد: تفاوت دانشگاه‌ها در سر درب‌های آنها و ماموریتهایشان است، اگر قرار باشد همه دانشگاه‌ها هم شکل باشند، ماموریتها نیز یکسان هستند.

وی ادامه داد: تا قرن ۱۸ میلادی دانشگاه‌های ما افلاطونی بودند که هنوز هم این گونه دانشگاه‌ها وجود دارد، به این معنی که یک نفر به عنوان استاد صحبت می‌کند و یک عده نیز گوش می‌دهند و پس از آن امتحان، نمره و.... است.

عظیمی وقار اضافه کرد: به طور کلی دانشگاه‌ها سه نسل را سپری می‌کنند، در دانشگاه‌های نسل اول، صرفا به آموزش و تدریس توجه می‌شود، دانشگاه‌های نسل دوم‌ پژوهش محور هستند و آموزش از سرچشمه پژوهش حاصل می‌شود، اما در دانشگاه نسل سوم هم آموزش و هم پژوهش مد نظر است و علاوه بر این دو ویژگی کار آفرینی و ارتباط با صنعت نیز اهمیت دارد.

وی افزود: هر دانشگاهی شعاری دارد و شعار دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دانش و مهارت در پرتو معنویت است.

 این دانشگاه از تنوع رشته‌ها و گروه‌های مختلفی برخوردار است و این،کار کارکنان و اساتید را کمی دشوار می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران، خطاب به کارکنان این دانشگاه گفت: اگر می‌خواهید دانشگاه ماندگار باشد و در دانشگاه نقش‌آفرینی داشته باشید در ابتدا باید خودمان را بشناسیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.