تحولات لبنان و فلسطین

یکی از محورهای سفر رئیس جمهور، مسائل حوزه فرهنگی است. ایران با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز اشتراکات تمدنی دارد و این کشورها همگی در حوزه تمدنی ایران بزرگ محسوب میشوند

باید تلاش کنیم از مسیر انتقال انرژی جهان حذف نشویم / لزوم هماهنگی ایران و روسیه برای مقابله با محور صهیونی - غربی

رئیس جمهور کشورمان روز گذشته به منظور شرکت در همایش بین‌المللی ارتباط متقابل زبان‌ها و تمدن‌ها_ مبنای صلح و توسعه به ترکمنستان سفر کرد. این سفر در تحولات کنونی منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و میتواند به عنوان تریبونی برای تاکید دوباره رئیس جمهور بر مواضع کشورمان پیرامون اشتراکات تمدنی با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و نیز تحولات خاورمیانه و محکومیت جنایات و تهدیدات رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر، دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه در خلال انجام گرفت. نه تنها مسائل اخیر در خاورمیانه یکی از محورهای این دیدار مهم در عشق آباد  بود، بلکه به نظر میرسد باتوجه به صف‌بندیهایی که در منطقه قفقاز در جریان است، روسای جمهور ایران و روسیه درباره این موضوع نیز به گفتگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.

فرصتی برای تبیین و همسوسازی مواضع / بررسی دلایل اهمیت سفر رئیس جمهور به ترکمنستان

در همین راستا، احسان موحدیان تحلیلگر مسائل حوزه آسیای مرکزی در گفتگو با قدس تصریح کرد: یکی از محورهای سفر رئیس جمهور، مسائل حوزه فرهنگی است. ایران با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز اشتراکات تمدنی دارد و این کشورها همگی در حوزه تمدنی ایران بزرگ محسوب میشوند. این درحالی است که در سالهای اخیر شاهدیم کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان و به تحریک اسراییل و انگلیس درصددند بین ما و این منطقه تمدنی اختلاف ایجاد کرده و آنجا را به عنوان حوزه تمدنی تُرک معرفی کنند. بنابراین شرکت در نشست روز جمعه و گسترش روابط با ترکمنستان میتواند به احیای حضور و نفوذ ایران در منطقه آسیای مرکزی از طریق اشتراکات زبانی کمک کند.

موحدیان افزود: یکی از محورهای سفر رئیس جمهور، مسائل حوزه فرهنگی است. ترکمنستان جزو بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان محسوب میشود. باتوجه به جنگ اوکراین و فشارهایی که به روسیه می‌اوردند تا تحریم کنند، اروپا نیاز به منابع جدید گازی دارد. بحث بر سر این است که منابع گاز چگونه از ترکمنستان به اروپا برسد. راه منطقی و اصولی این است خط لوله از داخل ایران ایجاد شود، اما برخی کشورها مانند ترکیه، انگلیس یا اسراییل درصددند ایران را دور بزنند و انتقال گاز از طریق دریای خزر، باکو، گرجستان و ترکیه انجام شود. باید تلاش کنیم از مسیرهای انتقال انرژی جهان حذف نشویم و قطعا حضور رئیس جمهور در ترکمنستان میتواند به این موضوع کمک کند.

احسان موحدیان
احسان موحدیان

افزایش هماهنگی‌ها پیرامون مقابله با محور صهیونیستی-غربی

این کارشناس بین الملل گفت: در این سفر، دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه هم انجام خواهد شد. ما پرونده‌های متعددی با روسیه داریم که میتوان درباره آن رایزنی کرد. در همین راستا، باتوجه به تشدید منازعات و درگیریها در منطقه غرب اسیا و فلسطین میتوان گفت همکاریهای نظامی و اطلاعاتی با روسیه مهمترین موضوع است. اخیرا اسراییل گستاخی خود را تاحدی افزایش داده که به پایگاه روسیه در خاک سوریه حمله کرده و صهیونیستها با این اقدام خودشان را در معرض تقابل با روسیه قرار میدهند. روسها این اقدام اسراییلیها را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت، به همین دلیل احتمالا روسیه برای مقابله با محور صهیونیستی-غربی نیاز به هماهنگی‌های بیشتری با ایران دارد.

موحدیان اظهار کرد: از سوی دیگر، روسها ابراز تمایل کرده‌اند تا ایران را به قطب انرژی منطقه تبدیل کنند که همین موضوع هم قطعا مورد رایزنی خواهد بود. محور دیگر، درباره مسائل حوزه قفقاز است. ایران معتقد است روسیه میتواند از مسیر کریدوری از طریق ایران برای انتقال کالا و انرژی استفاده کند و انتقال انرژی و کالا از  جنوب ارمنستان اشتباه است. زیرا باعث از دست رفتن جنوب ارمنستان، محاصره ایران و ازار روسها خواهد شد. به همین خاطر، دیدارهای دو جانبه رئیس جمهور با پوتین فرصت مغتنمی است تا دو کشور مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنند و روسها بپذیرند بدون حضور ایران در قفقاز نمیتوانند بازیگری موثری داشته باشند. همچنین مسئله دیگر، افزایش تحرکات و حضور اسراییل در منطقه قفقاز به ویژه آذربایجان و همکاریهای نظامی رژیم علی‌اف با صهیونیستها است. همین میتواند مورد دغدغه دو طرف باشد و درباره راه‌های مقابله با این تحرکات رایزنی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.