تحولات منطقه

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: معارف، فکر و ایمان بانوی کرامت در حد اعلایی قرار دارد تا به آنجا که ائمه(ع) درباره ایشان سخنان بلندی دارند و مقام والای او را می‌ستایند.

آیت‌الله دین‌پرور در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد مقامات و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل‌ بیت(ع)، شفیعه روز جزا و تنها امامزاده‌ای است که چهار امام معصوم(ع) به زیارت ایشان سفارش کرده و پاداش زیارت بامعرفت ایشان را بهشت دانسته‌اند. به‌مناسبت سالروز  رحلت حضرت معصومه(س)، درباره فضائل، مقامات و جایگاه والای کریمه اهل بیت با آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت‌وگویی کرده ایم که در ادامه می‌آید:

در خصوص مقامات و برکات وجودی بانوی کرامت بفرمایید.

یکی از نکات برجسته راجع‌ به حضرت فاطمه معصومه(س) در فرهنگ اسلام و تشیع وجود دارد، به‌خصوص در زمانی‌ که نسبت‌ به دختران و زنان توجه خاصی نمی‌شده است و آن این است که ما مشاهده می‌کنیم یک دختر نوجوان از نظر معارف، فکر و ایمان در حد اعلایی قرار دارد تا به آنجا که ائمه(ع) درباره ایشان سخنان بلندی دارند و مقام والای او را می‌ستایند.

دقت در تعابیر باعث می‌شود انسان متعجب شود که ایشان در چه مکتبی تربیت یافته که از نظر معارف و فرهنگ و تعالی روح به‌ حدی رسیده است که حتی زیارت قبر وی را موجب بهشتی شدن انسان می‌دانند. بنابراین می‌توان گفت این مکتب نسبت‌ به تربیت انسان، برنامه‌ها و نکات عمیقی دارد. ما مشاهده می‌کنیم که حضرت معصومه(س) که از مدینه به خراسان برای دیدن برادر هجرت می‌کنند، حرکات، رفتار و گفتار ایران در این مسیر بسیار آموزنده و معرف مکتب اهل بیت(ع) است و باید نسل جوان با این معارف آشنا شود و این تربیت‌شدگان مکتب اهل‌ بیت(ع) را بشناسند تا نقش اجتماعی خویش را بهتر ایفا کنند.

تعابیری از اهل‌ بیت(ع) درباره زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع) ذکر کنید.

درباره زیارت ایشان در چند روایت داریم که هر کسی که حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند بهشت نثار وی خواهد شد و لایق بهشتی شدن می‌شود. این نکته بسیار مهمی است، اما باید دقت کنیم که زیارت مثل یک امر تفریحی و سفر سیاحتی نیست، بلکه زیارت یک حرکت معنوی، اخلاقی و سفر روحی عمیق است.

زائر هم باید اخلاق و رفتار امام و امامزاده را بشناسد و هم تصمیم بگیرد که لااقل بخشی از آن اخلاق و رفتار را در زندگی‌اش پیاده کند. اینکه زیارت حضرت معصومه(س) معادل بهشت است در واقع خبر از مقام والای حضرت به‌صورت کلی و سربسته می‌دهد تا نشانگر این باشد که مقام بلند ایشان چه اندازه است و زائر بتواند با توسل به این وجود نورانی و ملکوتی، خویش را در کردار و رفتار به آن حضرت نزدیک کند.

از برکات وجودی حضرت معصومه(س) و بارگاه ایشان در قم سخن بفرمایید.

برکات حضرت معصومه(س) و الطاف ایشان به جامعه ایران و جامعه تشیع بسیار است و جهات مختلفی دارد. من یکی از آنها را که درباره حوزه علمیه قم و معارف اهل‌ بیت(ع) است بیان می‌کنم.

یک نکته بسیار مهمی وجود دارد که فرهنگ اهل بیت(ع) و علومی که از اهل‌ بیت(ع) به ما رسیده را باید در سخنان و سیره ائمه اطهار(ع) جستجو کرد. یعنی به‌گونه‌ای است که امامان معصوم آن علوم و حقایق را در قالب حدیث برای ما بیان کرده‌اند و حدیث یک علامت و نشانه برای ورود به این دریای معارف اهل‌ بیت(ع) است.

مطالب و سخنان اهل‌ بیت(ع) غیر از سخنان دانشمندان و دیگر افراد است، زیرا اهل‌ بیت(ع) این مطالب ناب را به‌ سبب اتصال به سرچشمه وحی دریافت کرده و برای ما بیان داشته‌اند که در قالب کلماتی با سطح بالا بیان‌ شده و این کلمات و سخنان می‌تواند معدن علوم و فنون و دانش‌های دیگر باشد؛ بنابراین هر کدام از این مفاهیم از بس بلند است اگرچه در یک جمله کوتاه بیان‌ شده باشد، با معنای ظاهری و ترجمه قابل‌ درک دقیق نیست، بلکه لازم است کارشناسان و آشنایان با فرهنگ اهل‌ بیت(ع) این سخنان را توضیح داده و تبیین کنند و علوم نهفته در آن را کشف کرده و بیان کنند.

بنابراین فرهنگ اسلام و اهل‌ بیت(ع) که با حدیث عجین است نیازمند وجود کارشناسان است و یکی از برکات حضرت معصومه(س) این است که اشخاصی کارشناس در طی هزار سال اخیر توانسته‌اند به برکت حضرت معصومه(س) در حوزه علمیه قم، چه در عصر شیخ صدوق، چه در قرن‌های بعدی، چه در زمان صفویه و عصر میرزای قمی و چه در زمان حاضر گنجینه‌های وجود موجود در این احادیث را بررسی و واکاوی کرده و جمع‌آوری و تدوین کنند.

در حوزه علمیه قم که در گرداگرد شمع وجود حضرت معصومه(س) و از برکت ایشان شکل‌ گرفته و باقی‌ مانده، همواره علما و فضلا و روحانیون به تبیین حقایق مکتب اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) بپردازند و در احادیثی داریم که به‌ویژه در آخرالزمان قم محل انتشار علوم آل محمد(ص) برای استبصار و روشن شدن مردم جهانیان و آشنا شدن با گنجینه‌های الهی و ملکوتی کلام اهل‌ بیت(ع) است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.