تحولات لبنان و فلسطین

به عقیده مسئولان یزدی ۷۰درصد کودکان کار این شهر غیربومی و اتباع هستند.

معضلی که به وفاق استانی نیاز دارد/ جولان کودکان کار غیربومی در یزد
کودکانی که به جای بازی‌های کودکانه و حضور در مدارس برای تحصیل و تبدیل شدن به آینده‌سازان کشور، کودکی خود را صرف کار در خیابان‌ها کرده و از باربری تا جمع‌آوری زباله، گل‌فروشی و تکدی‌گری و بسیاری کارهای دیگر که هیچ کدام شایسته کودکی کودکان نیست را انجام می‌دهند. البته در میان آن‌ها هستند افرادی که صرفاً برای تفریح چند ساعتی به این کار می‌پردازند.شهر یزد نیز از وجود این معضل اجتماعی در امان نمانده و کودکان کار در گوشه و کنار این شهر مشاهده می‌شوند اگرچه به عقیده مسئولان این شهر اغلب آن‌ها و بنا به آماری افزون بر ۷۰درصد کودکان کار این شهر غیربومی و اتباع هستند. 

سوءاستفاده از کودکان کار 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد معتقد است مسئله کودکان کار صرفاً متوجه یک مجموعه خاص نیست و دستگاه‌های مختلف باید وظایف ذاتی خود را در این زمینه جدی‌تر دنبال کنند و به دستگاه‌های اصلی و دخیل در این ارتباط از قبیل بهزیستی و آموزش و پرورش کمک کنند.
علی‌اکبر عزیزی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان کاری که در استان یزد حضور دارند عمدتاً از اتباع هستند که حل این مسئله عزم جدی همه مسئولان را می‌طلبد، ادامه می‌دهد: برای تمامی دستگاه‌ها شرح وظایف مشخص شده و هر کدام یک مأموریت ذاتی دارند که باید به سهم خود در این موضوع ایفای نقش کنند.
وی می‌افزاید: متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از کودکان کار به صورت شبکه‌ای و به سمت تکدی‌گری هدایت شده‌اند و به نوعی از آنان سوءاستفاده می‌شود که ضرورت دارد در این زمینه شبکه‌ها شناسایی شوند و با عوامل آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد تکدی‌گری را از آسیب‌های اجتماعی عنوان و تصریح می‌کند: حضور کودکان کار و تکدی‌گری از سوی برخی از آن‌ها در سطح شهر علاوه بر اینکه چهره شهر را به هم می‌زند آسیب‌های اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت که بایستی با برنامه‌ریزی و اجرای صحیح از این پدیده جلوگیری شود. 

۲ مرکز نگهداری و ساماندهی کودکان کار 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز ادعا می‌کند شهر جهانی یزد کودک کار بومی ندارد و معضل این شهر در این زمینه کودکان اتباع خارجی و غیربومی هستند.
عزیزاله سیفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر چند تمام قوانین ملی و بین‌المللی نشان از این دارد که باید به کودکان توجه شود اما در کمال تأسف در جهان طبق آمارها افزون بر ۱۵۳ میلیون کودک کار وجود دارد و در کشور ما و استان یزد نیز با این معضل مواجه هستیم، اظهار می‌کند: خوشبختانه در شهر میراث جهانی یزد معضل کودکان کار بومی اصلاً وجود ندارد اما در زمینه کودکان مهاجران و اتباع با این معضل مواجه هستیم بنابراین با همکاری شهرداری و بهزیستی دو مرکز در یزد برای ساماندهی و نگهداری کودکان کار اقدام می‌کنند.
وی بر برخورداری عادلانه همه کودکان یزدی از امکانات شهری تأکید کرده و از نخبگان محلی می‌خواهد برای حل مسائلی نظیر معضلات اجتماعی و کودکان کار پای کار بیایند.

آماری وجود ندارد 
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد نیز ۳۰درصد کودکان کار این شهر را بومی دانسته و مابقی را متوجه اتباع خارجی و غیربومی می‌داند که به گفته وی تقریباً تمام این کودکان از تحصیل محروم هستند.
عباس متولی‌پور مهم‌ترین مشکل و نیاز کودکان کار را تأمین نیازهای اولیه زندگی آن‌ها خوانده و اظهار می‌کند: البته معمولاً به نیازهای روان‌شناسی این کودکان نیز در جامعه پاسخی داده نمی‌شود ضمن اینکه بیشتر این کودکان نمی‌توانند امنیت روانی را در بافت یک خانواده استاندارد تجربه کنند و متأسفانه موضوع مهم «بازی کردن» نیز از زندگی کودکان کار حذف شده است.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی درباره تعداد کودکان کار در معرض خطر اعتیاد در استان وجود ندارد، می‌افزاید: البته عمده این کودکان در استان فقط مشغول کار هستند و درصد اندکی از آن‌ها به فعالیت‌های خلاف گمارده می‌شوند.به گفته این مسئول، تمام هم و غم بهزیستی پیشگیری و اطلاع‌رسانی در مورد کودکان کار است و امیدواریم اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه برای خانواده‌های این کودکان به ویژه در بحث اتباع، مؤثر واقع شود.

کودکان کار باید دارای کارت درمانی باشند
وی خاطرنشان می‌کند: البته کودکان کار چه ایرانی و چه اتباع خارجی حتماً باید دارای کارت برنامه‌های درمانی وزارت بهداشت در قالب طرح بیمه سلامت باشند و به مردم نیز پیشنهاد می‌کنیم درخصوص همکاری با کودکان کار حتماً در راستای توانمندسازی آن‌ها با بهزیستی تعامل داشته باشند.
متولی‌پور همچنین تأکید می‌کند: تمام کودکان کار ارجاع شده به بهزیستی تحت رصد این سازمان قرار می‌گیرند و بهزیستی همواره در مسیر کنترل و کاهش کار این کودکان در کنار توانمندسازی فردی و خانوادگی آن‌ها حرکت می‌کند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد عمده فعالیت‌ و طرح‌های بهزیستی در قالب مرکز روزانه کودکان کار و خیابانی را حول محور توانمندسازی و تحصیل این کودکان عنوان می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.