تحولات منطقه

حضرت آیت‌الله هاشمی علیا جلسه هفتگی اخلاق عمومی با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» را در مسجد حوزه علمیه قائم چیذر برگزار کرد.موضوع این جلسه تقدم حق بر باطل در شرح فراز«اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ...ایثَارِ الْبَاطِلِ عَلَی الْحَقِّ»بود.

آیت‌الله هاشمی علیا: در نبرد با مسلمان، اسرائیل باطل و محو شدنی است
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ایشان پس از بیان معنای حق، که عبارت است از درست، ثابت، مستقر، سزاوار و قابل پذیرش، موارد مختلف استعمال این کلمه را بر اساس آیات قرآن، چنین برشمرد: حق در برابر باطل، حق در برابر گمراهی، حق در ما فی الذمة، حق به عنوان یکی از اسمای الهی، حق به معنای خارج نشدن از حالت عادی و ساقط نشدن از انجام عمل اصلی. نمونه‌ای از آیات قرآن در تبیین تقابل حق و باطل و نیز یاری‌رسانی خدا به حق و نابودی باطل، آیه 24 سوره شوری است که می‌فرماید: «وَ یَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ؛ و خدا باطل را محو می‌کند و حق را با کلمات استوارش (و سخنان منطقی و مستدلش) پابرجا می‌سازد.»

حضرت استاد، ضمن اشاره به پیروزی نهایی حق بر باطل، ولو با تأخیر و سختی بسیار، تأکید کرد: قطعاً بدانید این جنگ بین اسرائیل و مسلمانان، نبرد بین باطل و حق است. قطعاً خداوند طرف حق را یاری می‌کند و طرف مقابل یعنی اسرائیل را ذلیل و خوار.

وی در ادامه، برخی از ویژگی‌های حق و باطل و آثار گزینش هر یک از آن‌ها را ضمن اشاره به روایاتی در این باره، شرح داد و گفت: حق، ثقیل و باطل، خفیف است. اطاعت و عبادت خدا حق، اما سخت است؛ اگر این‌گونه نبود، همه انسان‌ها اهل عبادت بودند. پیروی از حق، نشانه عقلانیت و اعتقاد واقعی انسان به امور روحانی و طریق بهشت است؛ اما پیروی از باطل، طریق جهنم و مستوجب عذاب و ملامت دنیوی و اخروی است. طبق روایتی از امیر مؤمنان(ع)، شناخت حق باعث شناخت باطل و پرهیز از آن می‌شود: «کَیْفَ یَنْفَصِلُ عَنِ اَلْبَاطِلِ مَنْ لَمْ یَتَّصِلْ بِالْحَقِّ» (غررالحکم، ج1، ص518). فراتر از پذیرش حق ولو از صغیر و دشمن، بذل و ایثار حقّ خود و گذشتن از آن برای دیگری است؛ این کمال انسانیت و دارای اجری والا است. اگر همه این‌طور عمل کنند و حق را تنها به نفع خود نخواهند، خانواده و اجتماع درست می‌شود و این همه نزاع پیش نمی‌آید. البته به جا باید حق را برای خود خواست و به جا هم از آن گذشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.