تحولات لبنان و فلسطین

۲۴هزار و ۵۰۰ هکتار از ۸۰هزار هکتار سطح زیر کشت باغات استان همدان متعلق به انگور است که بیش از ۵۳ درصد از آن‌ها در ملایر است. به ‌واسطه سطح زیر کشت و تولید انگور در ملایر، استان همدان رتبه نخست تولید انگور را در کشور به خود اختصاص داده است.

کام انگورکاران تلخ است / «کشمش» ملایر در «کشمکش» قیمت‌گذاری
در حالی که سال گذشته محصول کشمش را از انگورکاران همدانی افزون بر ۱۰۰هزار تومان خریداری می‌کردند اما به گفته آن‌ها امسال خریداران برای هر کیلو بیشتر از ۶۰هزار تومان پول نمی‌دهند.
علاوه بر این قیمت پایین خرید، مشکلات دیگری نظیر هزینه‌های بالای تولید، اختصاص نیافتن تسهیلات بانکی، آفات و بیماری‌ها به ‌ویژه زنجره‌مو، کربنات‌ پتاسیم بی‌کیفیت، سموم تقلبی، قطعی‌های مکرر برق، مشکلات تعهد ارزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی حال انگورکاران همدانی را ناخوش کرده است. 

ملایر قادر به قیمت‌گذاری نیست
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی که البته عضو کمیسیون کشاورزی نیز هست نبود ثبات قیمت برای این محصول را ناشی از تکانه‌های فراملی دانسته و اظهار می‌کند: ملایر فقط نمی‌تواند تنظیم‌کننده قیمت باشد و باید متغیرهای مختلف را مدیریت کرد، این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم و باید تلاش کنیم راهی برای آن پیدا کرده تا قدری از ضرر و زیان را جبران کنیم .
حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با بیان اینکه تعلیق کارت‌های بازرگانی به دلیل تعهد ارزی و برون‌سپاری اتفاق افتاده ‌است، ادامه می‌دهد: در تدوین برنامه هفتم توسعه بسیار تلاش شد بخش کشاورزی مستثنا شود اما بانک مرکزی قانع نشد، در حال حاضر شرایط بسیار آماده‌تر است و باید با همکاری اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از سه ضلع متفاوت بحث اقناع‌سازی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه حاضرم در این راستا تا پیش از آذر ماه برگزاری چند جلسه کارشناسی با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را هماهنگ کنم و کار کارشناسی انجام شود، تصریح می‌کند: متأسفانه سموم ممنوعه و تقلبی در بازار موجود است و مافیا آن را وارد می‌کند که وزیر قول مساعد داده در این باره تدبیر کند.
حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با اشاره به اینکه قطعی‌ برق، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که درصدد هستیم در این ارتباط جلسه‌ای با دبیر شورای عالی امنیت ملی داشته باشیم، تأکید می‌کند: با توجه به نقش و جایگاه ملایر در صادرات کشمش باید پای معاونت اقتصادی وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت بیشتر به این شهر باز شود. 

نارضایتی از قیمت کشمش
رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان نیز با بیان اینکه قیمت خرید امسال کشمش از باغداران همدانی هر کیلو ۶۰ هزار تومان بوده که این میزان قیمت دلخواه باغداران استان نیست، اظهار می‌کند: در سال گذشته قیمت خرید کشمش از باغداران به ‌دلیل سرمازدگی باغات ۱۱۰ هزار تومان بود که این قیمت در سال‌ جاری ۶۰ هزار تومان شده و این میزان قیمت سود چندانی را عاید کشاورزان نمی‌کند.
بهزاد بابایی با اشاره به تولید سالیانه ۳۱۰ هزار تن کشمش تیزابی در استان همدان، تصریح می‌کند: در صحبتی که با باغداران انگور استان داشتیم به گفته این باغداران خرید کشمش از کشاورزان به قیمت ۱۰۰ هزار تومان می‌تواند سود متعارف و قابل قبولی باشد و امید به ادامه تولید و حفظ و توسعه باغات انگور را توسط باغداران در تولید این محصول ارتقای دوچندان بخشد.
وی با تأکید بر حمایت از باغداران انگور استان همدان در جلوگیری از قطعی‌های مکرر برق، خاطرنشان‌ می‌کند: در حال حاضر قطعی‌های مکرر برق موجب شده آبیاری باغات انگور کم شود و تاکستان‌هایی که به‌ صورت غرقابی هر ۱۵ روز یک بار باید آبیاری ‌شوند هم اکنون هر ۲۵ روز یک بار در حال آبیاری هستند.
بابایی البته به این موضوع نیز اشاره می‌کند که برخی از تاکستان‌های انگور استان به سامانه آبیاری قطره‌ای مجهز بوده که در این نوع از سامانه، باغات انگور هفته‌ای ۳ساعت آبیاری می‌شوند و در این رابطه بهره‌وری و کیفیت محصول انگور این باغات دوچندان است. 

مشکلات تعهد ارزی 
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بخشی از مشکلات حوزه انگور و کشمش را متوجه عرصه تولید و بخشی را مرتبط با صادرات این محصول دانسته و تصریح می‌کند: یکی از مشکلات جدی، بحث بقایای سموم دفع آفات نباتی است که بیش از یک‌ سال پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی این مشکل را حل کند.منوچهر رضایی ادامه می‌دهد: در این راستا باید از ورود و توزیع سموم غیرمجاز در بخش کشاورزی ممانعت شود و از طرفی با فعال شدن معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی، میزان و نحوه مصرف سموم مجاز بر اساس دیدگاه کارشناسی و علمی به کشاورزان آموزش داده شود.
وی توزیع کربنات ‌پتاسیم صنعتی به جای خوراکی را یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان کشمش عنوان کرده و یادآور می‌شود: این مشکل به علت سوء‌استفاده فعالان اقتصادی غیرمجاز صنف ایجاد شده که تبعات آن، کشاورزان و صادرکنندگان را درگیر کرده است زیرا به دلیل نداشتن کیفیت، محصول به طور کامل خشک نشده و دچار کپک‌زدگی و آسیب می‌شود.
عضو اتاق بازرگانی استان همدان خاطرنشان می‌کند: مشکلات صادرات کشمش ناشی از یک تصمیم اشتباه به نام تعهد ارزی است و از سال ۹۷ تاکنون به جد پیگیر این مسئله هستم و به عنوان یک صادرکننده جزء معتقدم تعهد ارزی مخل صادرات غیرنفتی است و باید محصولات بخش کشاورزی را از شمول تعهد ارزی مستثنا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.