تحولات لبنان و فلسطین

متن صریح قانون به مسئله عرضه زمین به مردم در کنار مجوز توسعه افقی شهرها و همچنین پرداخت سهم مشخص ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی اشاره داشته است و دولت چهاردهم نیز باید در این مسیر، زمینه خانه دار شدن مردم را فراهم کند.

قانون برای خانه‌دار شدن مردم چه مسیری را پیش‌بینی کرده است؟ / انگشت اشاره قانون به سمت زمین و تسهیلات

شواهد نشان می­ دهد به لحاظ قوانین در حوزه مسکن کاستی ­ای وجود ندارد. در قالب قانون جهش تولید مسکن، چارچوب­ ها برای افزایش عرضه مسکن و حل مشکلات مردم در این بخش پیش ­بینی شده است. کارشناسان بر این عقیده ­اند که اگر دولت همان طور که رئیس جمهور منتخب بارها اعلام کرده است، به قوانین موجود در ارتباط با مسکن عمل کند، مشکلات اقشار مختلف در این حوزه حل و فصل خواهد شد.

بر اساس قانون، دولت موظف است به تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی اقدام کند و زمین رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهد. از سوی دیگر، قانون تکلیف کرده است که بانک­ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن بپردازند و زمینه را برای ساخت و سازها در سطح خرد فراهم کنند. در دولت سیزدهم پیشرفت­ های خوبی در زمینه تأمین زمین برای ساخت مسکن ملی شاهد بودیم. از دولت فعلی نیز انتظار می ­رود در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد.

شواهد نشان می دهد بانک­ها همراهی لازم را در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن ملی ندارند. از مجلس و دولت انتظار می­ رود، اقداماتی را در این زمینه در راستای همراه کردن شبکه بانکی کشور با سیاست­ های کلان کشور در حوزه مسکن به اجرا بگذارند. از شواهد این طور برمی ­آید که دولت وظیفه دارد به حمایت ویژه از اقشار مختلف جامعه در ارتباط با موضوع مسکن بپردازد.

به زعم کارشناسان نیز، اعطای زمین رایگان به متقاضیان و ارائه تسهیلات طبق قانون دو روی سکه افزایش عرضه مسکن در کشور است. وقفه در هر کدام از این موارد مانعی بر سر راه پیش بردن طرح­های ساخت مسکن ملی و افزایش تولید به شمار می­ روند. در همین زمینه نظرات غلامرضا توکل، نماینده حوزه انتخابیه سروستان در مجلس و  احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس را در خصوص لزوم اجرای قوانین موجود در حوزه مسکن توسط دولت و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول بخش مسکن در کشور می­ خوانید.

زمین ­های منابع ملی می ­تواند به نفع بخش مسکن مورد استفاده قرار بگیرد

قانون برای خانه‌دار شدن مردم چه مسیری را  پیش‌بینی شده کرده است؟ / انگشت اشاره قانون به سمت زمین و تسهیلاتتوکل با اشاره به این موضوع که یکی از مهم­ترین دغدغه­ های مردم موضوع مسکن است و باید برای حل و فصل مشکلات اقشار مختلف کشور چاره ­اندیشی کنیم، تصریح کرد: مسکن موضوع تک بعدی نیست و با مسائل دیگر از جمله ازدواج جوانان ارتباط مستقیم دارد. در شرایط فعلی، متأسفانه خانه ­دار شدن برای بسیاری از خانوارها و جوانان تبدیل به یک آرزوی محال شده است. آنقدر قیمت­ها به طور افسارگسیخته در حوزه مسکن در حال افزایش است که افراد نمی­ توانند از عهده اجاره بها و هزینه خرید مسکن برآیند.

وی ادامه داد: در کشورمان زمین کافی در اختیار است. زمین ­های منابع ملی در شهرهای کوچک و روستاها می ­تواند به نفع بخش مسکن مورد استفاده قرار بگیرد. زمین­هایی که در اختیار سازمان راه و شهرسازی قرار دارد نیز می­تواند در این زمینه کار بیفتد. زمین در اطراف شهرستان­ها وجود دارد، می­توانیم با تخصیص رایگان و یا ارزان قیمت آن­ها به متقاضیان به سمت افزایش ساخت و سازها برویم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اعطای زمین­های دولتی به مردم می­تواند در رونق گرفتن ساخت و سازها در حوزه مسکن در کشور موثر باشد و زمینه را برای به تعادل رساندن قیمت­ها و خانه­دار شدن اقشار ضعیف و متوسط کشور فراهم کند. اعطای زمین به متقاضیان در کنار عرضه تسهیلات ساخت مسکن مقرون به صرفه می­تواند کمک­ کننده باشد و زمینه افزایش تولید مسکن را در کشور به وجود بیاورد.

توکلی گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم و کسانی که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستیم، می­دانیم که دغدغه اصلی خانوارها مسکن است. آن­ها در این زمینه با مشکلات جدی مواجه هستند و باید حاکمیت چاره ­اندیشی اساسی در این ارتباط داشته باشد.

متن صریح قانون اشاره به عرضه زمین به مردم در کنار مجوز توسعه افقی شهرها

وی ادامه داد: چارچوب­های لازم در زمینه مسکن مشخص شده است و به این لحاظ مشکلی نداریم. تنها نیاز است دولت و وزارت راه و شهرسازی به اجرای مصوبات قانونی در حوزه مسکن بپردازند تا به نتیجه مورد نظر در این بخش برسیم. انگشت اشاره قانون ما را به حل مشکلات در حوزه­ های مختلف می­رساند. متن صریح قانون به مسئله عرضه زمین به مردم در کنار مجوز توسعه افقی شهرها و همچنین پرداخت سهم مشخص ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی اشاره داشته است و دولت چهاردهم نیز باید در این مسیر، زمینه خانه دار شدن مردم را فراهم کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم طرح ساخت مسکن ملی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت به ساخت ۲۵۰ هزار واحد مسکن رسیدیم. دولت فعلی باید کمر همت ببندد و با ادامه طرح­های ساخت مسکن ملی به سمت حل و فصل مشکلات مردم در این زمینه حرکت کند.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن شاهد نارضایتی­هایی از سوی مردم هستیم و نوعی عقب­ماندگی در این حوزه داریم. دولت باید با برنامه­ریزی­های دقیق به ساخت مسکن ملی مبادرت کند و در راستای حل مشکل مسکن اقشار مختلف گام بردارد. اجرای قوانین از جمله این مصوبه قانونی که دولت باید سالانه ۲۵ درصد به مساحت مسکونی کشور اضافه کند، می­تواند در نهایت ما را به نتیجه مورد نظر برساند.

وزارت راه و شهرسازی در فضای واقع­ گرایانه به سیاست­گذاری در حوزه مسکن اقدام کند

قانون برای خانه‌دار شدن مردم چه مسیری را  پیش‌بینی شده کرده است؟ / انگشت اشاره قانون به سمت زمین و تسهیلات احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که افزایش ازدواج جوانان و موفقیت طرح جوانی جمعیت در گروی حل و فصل مشکلات حوزه مسکن است، تصریح کرد: برای ساخت مسکن می­توانیم از ظرفیت­های بخش خصوصی بهره بگیریم. اما نیاز است دولت سیاست­ گذاری­ داشته باشد و چارچوب­ ها را مشخص کند. ما وزارت راه و شهرسازی را متولی اصلی ساخت مسکن در کشور می­ دانیم و توقع داریم این وزارتخانه در راستای حل مشکلات مردم در این حوزه گام بردارد.

وی ادامه داد: نیاز است وزارت راه و شهرسازی در یک فضای واقع­ گرایانه به سیاست­گذاری در حوزه مسکن اقدام کند و کارها را پیش ببرد. در طرحی که برای ساخت مسکن در نظر می­ گیریم، همکاری بانک­ها اهمیت دارد و شبکه بانکی باید به کمک بیاید و به تکالیف قانونی ­اش در حوزه مسکن عمل کند.

فاطمی گفت: متأسفانه دولت در شناسایی زمین­ های مناسب برای عرضه به تعاونی­ها و نهادهایی که متولی ساخت مسکن در کشور هستند، موفق نبوده است. از طرف دیگر، بانک­ها نیز به تکالیف قانونی خود در حوزه مسکن عمل نکرده ­اند. نیاز به عزم جدی وزیر اقتصاد داریم که بتواند بانک­ها را برای انجام وظایف قانونی­شان در حوزه مسکن مجاب کند.

دولت نتوانسته به مولدسازی زمین­ ها بپردازد و آن­ها را برای ساخت در اختیار مردم قرار دهد

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که دولت هنوز نتوانسته است به مولدسازی زمین­ها مجلس تصمیم­ ساز است و قانون وضع می­کند و دولت باید به اجرای مصوبات بپردازد. چارچوب­های قانونی برای حوزه مسکن مشخص شده است. اجرای صحیح قوانین در کنار تأمین اعتبارات لازم می ­تواند در تولید مسکن جهش ایجاد کند و در حل و فصل مشکلات این بخش و متعادل­ سازی قیمت­ها موثر باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما نمی­توانیم چشم­مان را به روی واقعیات ببندیم. دولت وعده­ هایی در حوزه مسکن داده است که نتوانسته به آن­ها جامه عمل بپوشاند. دچار نوعی انباشت درخواست­ها در حوزه مسکن هستیم که باید برایش چاره ­اندیشی کنیم. دولت باید بتواند با همکاری تمامی دستگاه­ها از جمله بانک­ها و سازمان زمین و مسکن به سمت رفع مشکل مسکن خانوارها گام بردارد.

فاطمی تصریح کرد: تحقق وعده­ هایی که به مردم در قالب نهضت ملی مسکن داده شده است، باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد زیرا ثبت­ نام بیش از ۵ میلیون خانواده در نهضت ملی مسکن به نحوی که تقریباً یک چهارم جمعیت کشور با این موضوع درگیر هستند و از سمت حاکمیت وعده ­هایی به آن­ها داده شده است و باید مسئله ساخت مسکن و تکمیل نهضت ملی مسکن در دستور کار باشد و در مجلس نیز از جایگاه نظارتی خود برای تحقق این وعده­ ها استفاده می­ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.