انتخابات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: مسئله خانه دار شدن مردم برای رئیس جمهور شهید از اولویت بالایی برخوردار بود امیدواریم تلاش ­ها در زمینه ساخت مسکن ادامه پیدا کند، در این راستا تجدید نظر در حریم شهرها می تواند یک راهکار برای آزاد شدن زمین ها و ادامه ساخت و سازها باشد.

تجدیدنظر در حریم شهرها یک راهکار برای آزاد شدن زمین‌ها و ادامه ساخت و سازها است

مسکن جزو اولیه ­ترین نیازهای خانوارها محسوب می­ شود. این عامل تأثیر بالایی در وضعیت اقتصادی خانواده ­ها دارد. زیرا بالغ بر 50 درصد از درآمد افراد صرف این موضوع می­ شود. حتی در شهرهای بزرگ وضعیت بدتر است و خانوارها مجبورند بیش از 70 درصد از درآمدشان را به بخش مسکن اختصاص دهند.

 از آنجائیکه شهید رئیسی، خدمت­رسانی حداکثری به مردم را در دستور کار داشت، موضوع مسکن در دولت تحت ریاست او در اولویت بود. وی در شعار انتخاباتی­اش مطرح کرد که سالانه ساخت یک میلیون مسکن در دستور کار قرار خواهد گرفت. طی دو سال و نیم دولت سیزدهم نیز تلاش گسترده­ای انجام داد.

به زعم کارشناسان، ساخت مسکن به ویژه به صورت انبوه یک روند زمان بر است. از سوی دیگر، فوت وزیر راه و شهرسازی قبلی نیز مزید بر علت شد که ساخت مسکن ملی با اختلال مواجه شود. با این وجود، شهید رئیسی در راستای تحقق وعده انتخاباتی خودش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

قرار بر این بود که تا پایان دوره اول ریاست جمهوری شهید رئیسی در سال 1404، 4 میلیون مسکن وعده داده شده، ساخته شود. به گفته وزیر راه و شهرسازی، الان حدود 2 میلیون و 800 هزار واحد در حال ساخت است.

کارشناسان بر این عقیده­ اند که حل موضوع مسکن برای مردم جزو مهم­ترین مسائلی است که هر رئیس ­جمهوری باید در دستور کار داشته باشد. بنابراین، ساخت مسکن برای رئی س­جمهور بعدی که روی کار می آید، یک اولویت از پیش تعریف شده است.

مسکن از جهات مختلف دارای اهمیت است. از یک طرف به لحاظ اقتصادی برای خانوارها اهمیت دارد و از طرف دیگر، پیش نیازی برای ازدواج جوانان و تحقق طرح­های جوانی جمعیت محسوب می­شود.

 جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص دغدغه شهید رئیسی در ارتباط با مسکن و اهمیت این موضوع تصریح کرد: مسکن فقط یک فعالیت اقتصادی در کشور ما محسوب نمی شود. برخورداری افراد از مسکن مناسب پیامدهای اجتماعی و فرهنگی هم دارد.

وی ادامه داد: وقتی افراد از مسکن مناسب برخوردار هستند، آرامش روحی بیشتری دارند و می­ توانند نقش موثرتری در جامعه ایفا کنند. کسانی که مشکل مسکن ندارند، می­ توانند با تمرکز بیشتری بر مسائل خانوادگی، اجتماعی و... تمرکز کنند و وضعیت بهتری را در جامعه شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: خانه تنها محل اسکان افراد نیست. در دنیای امروز بسیاری از فعالیت ­های اقتصادی در منزل انجام می­ شود. افراد نمی­ توانند کسب و کار خانگی­ شان را در خانه استیجاری داشته باشند. به همین دلیل بهره­ مندی همگان از مسکن مناسب از چند جهت اهمیت دارد.

قادری گفت: رونق گرفتن حوزه ساخت و ساز مسکن در کشور باعث رونق گرفتن حوزه­ های دیگر نیز می­ شود. تولید مسکن به ایجاد اشتغال منجر می­ شود و رکود در این حوزه به صلاح نیست.

وی ادامه داد: با توجه به تمامی واقعیاتی که در بالا به آن­ها اشاره کردیم، دولت­ ها به موضوع مسکن توجه دارند. در همین راستا، شاهد بودیم که مسئله خانه دار شدن مردم با تکیه بر ساخت مسکن برای رئیس جمهور شهید از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه ساخت مسکن انجام شد. در حال حاضر، حدود 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در حال ساخت و ساز است و 60 هزار واحد آماده تحویل هستند.

قادری گفت: امیدواریم تلاش ­ها در زمینه ساخت مسکن همچنان ادامه پیدا کند و هدف­ گذاری­ها در این زمینه تحقق یابد. موضوع مسکن یکی از مهم­ترین مشکلات مردم است که دولت سیزدهم اهتمام ویژه­ای به رفع آن داشت و این روند باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: برداشتن حریم شهرها و در اختیار قرار گرفتن زمین­ های بیشتر برای ساخت و ساز می­ تواند به عنوان یک راهکار مدنظر باشد. در این زمینه باید رویکرد متعادلی در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: نیاز است که بررسی­های دقیق صورت بگیرد و در شهرهایی که امکان گسترش محدوده شهری وجود دارد؛ قطعا باید برای شکستن انحصار زمین، به این کار اقدام کنیم.

قادری گفت: در بخش­هایی مانند روستاها که زمین به اندازه کافی در دسترس است، باید به اجرای طرح­هایی در زمینه اعطای زمین به مردم و ساخت و ساز اقدام کنیم. گره گشایی از مشکلات مردم در حوزه مسکن باید در دستور کار باشد و تسهیلات وام ساخت مسکن روستایی باید به مردم پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.