تحولات لبنان و فلسطین

زنان نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند و به دلیل جایگاه ارزنده آن‌ها در خانواده و نظام اجتماعی توجه به سلامت آنان باید در اولویت نخست برنامه‌ریزان بهداشت و درمان کشور قرار گیرد.

چند علامت هشدار برای سلامت زنان

یک متخصص بیماری‌های زنان در این خصوص به قدس می‌گوید: باید پذیرفت از مادران ناسالم و بیمار، فرزندان و نسلی سالم زاده و متولد نمی‌شود؛ سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده و سلامت خانواده نیز در گرو سلامت روحی و جسمی مادران و بانوان است.

دکتر لیلا نظری می‌افزاید: سلامت زنان از این لحاظ اهمیت دارد که آنان به جز اینکه در جامعه فعالیت دارند وظیفه اصلی‌شان در خانواده است و فرد اول خانواده برای حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت، مادر یا خانم خانه است. بنابراین هر قدر مادر یا بانوی جامعه در سلامت و آرامش کامل جسمی و روانی باشد نقش خود را چه در جامعه و چه در خانواده بهتر ایفا می‌کند.

این متخصص زنان درباره تغذیه بانوان می‌گوید: از آنجا که بانوان دوره باروری، شیردهی، یائسگی و... را تجربه می‌کنند، توجه به تغذیه سالم در سلامت آنان به‌ویژه در این مقاطع بسیار مؤثر است.

از طرفی باید به زنان جامعه درخصوص معاینه‌های دوره‌ای آگاهی داد تا برای پیشگیری از بیماری‌های شایع زنان ازجمله سرطان سینه، رحم و تخمدان خود را ملزم به انجام معاینه‌های دوره‌ای و سونوگرافی بدانند.

تست‌ها و معاینه‌های دوره‌ای را جدی بگیرید

نظری با اشاره به تست «پاپ‌اسمیر» بیان می‌کند: تست پاپ‌اسمیر برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از بانوان جامعه ما هنوز با نام این تست آشنا نیستند و نمی‌دانند از چه سنی و هر چند سال یک بار باید آن را انجام داد.

وی در پاسخ به پرسش ما درباره نقش معاینه‌های دوره‌ای در پیشگیری از سرطان‌های مربوط به زنان می‌گوید: یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم، تخمدان و سینه، تست‌های دوره‌ای ازجمله پاپ‌اسمیر است و در واقع آگاهی بانوان جامعه از بیماری‌های مربوط به خود، نقش بسیار مؤثری در سلامت جامعه دارد.

وابستگی عاطفی بانوان ایرانی به خانواده

این متخصص بیماری‌های زنان تصریح می‌کند: همواره ثابت شده است بانوان کشورهای اسلامی از جمله کشور ما، از لحاظ عاطفی و روانی وابستگی بیشتری به اعضای خانواده دارند و انسجامی که در خانواده‌های ایرانی و اسلامی وجود دارد بیشتر از خانواده‌های کشورهای غربی است و همین موضوع اهمیت سلامت جسمی و روانی زنان را در جامعه ما بیش از پیش نشان می‌دهد.

نظری ادامه می‌دهد: زنان همواره نظم و ترتیب بیشتری در کارها دارند و به خیلی از مسائل ریزبینانه می‌نگرند. در حالی یک زن می‌تواند بهترین فرد برای جامعه باشد کهه به عنوان مادر دغدغه‌ای برای سلامت جسم و روان فرزندان خود نداشته و در آرامش کامل باشد تا بتواند به امور خانواده بهتر رسیدگی کند. بنابراین باید به بانوان چه از نظر شغلی که در جامعه دارند و چه از نظر نقشی که در خانواده ایفا می‌کنند اهمیت بیشتری داده شود.

این پزشک متخصص زنان یادآور می‌شود: در حال حاضر هیچ‌گونه آگاهی درخصوص توجه به سلامت جسم و روان به دختران آموزش داده نمی‌شود. درواقع مادران پیش از آنکه مادر باشند، فرزند و دختر جامعه بوده‌اند، بنابراین باید نظام آموزش و پرورش نکاتی را درباره توجه به تغذیه سالم، معاینه‌های دوره‌ای مربوط به زنان و نیز توجه به سلامت روان به دختران آموزش دهد.

ناآگاهی درباره ویروس «اچ.پی.وی»

نظری با یادآوری شیوع ویروس «اچ.‌پی.‌وی» در جامعه بیان می‌کند: یکی از دلایل شیوع این بیماری، آگاهی نداشتن درباره آن است. برخی حتی سخن گفتن درباره واکسن «اچ.‌پی.‌وی» را بد می‌دانند و از طرح آن ابا دارند.

این متخصص بیماری‌های زنان می‌گوید: اگر با مساعدت مسئولان، انجام معاینه‌های دوره‌ای برای مادران رایگان شود، بسیاری از مسائل مربوط به سلامت بانوان جامعه حل خواهد شد، چراکه در حال حاضر هیچ بیمه‌ای اعم از بیمه پایه یا تکمیلی، تست‌هایی از جمله «پاپ‌اسمیر» را زیرپوشش ندارند و تنها بیمه نیروهای مسلح مبلغ ناچیز ۹۲هزار تومان از هزینه ۴۰۰هزار تومان تست پاپ‌اسمیر را می‌پردازد.

حتی برای تست «اچ.‌پی.‌وی» هیچ یک از بیمه‌ها قرارداد ندارند و فقط ۶۰۰هزار تومان از هزینه ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومانی این تست را بیمه نیروهای مسلح پرداخت می‌کند. بنابراین همه این تست‌ها آزاد محاسبه و گران تمام می‌شود.

زنان مدیران تغذیه خانواده هستند

مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت نیز درباره سلامت بانوان می‌گوید: زنان مدیریت تغذیه خانواده را برعهده دارند. بنابراین هم توجه به سلامت و نوع تغذیه مادر و هم تغذیه اعضای خانواده به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر یعنی کودکان زیر پنج سال، نوجوانان یا احیاناً مادر باردار، شیرده یا سالمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر زهرا عبداللهی بیان می‌کند: بهبود تغذیه زنان جامعه آن قدر مهم است که باید زنان را به عنوان مدیر تغذیه خانواده توانمند کنیم. این توانمندسازی باید از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از صداوسیما، آموزش و پرورش و... انجام گیرد تا دختران ما از همان دوران مدرسه بیاموزند اصول تغذیه صحیح برای سلامت خود و خانواده چیست.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر با مطالعاتی که توسط وزارت بهداشت در کشور انجام شده است درخصوص الگوی غذایی و نحوه تغذیه بانوان مشکلاتی وجود دارد؛ یکی از مشکلات، چاقی است که روند افزایشی در زنان دارد.

ارتباط چاقی با ناباروری زنان

چاقی عامل جدی و خطرناک ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، انواع سرطان‌ها و حتی ناباروری است و به دو دلیل اتفاق می‌افتد؛ نخست اینکه بیشتر زنان جامعه، الگوی غذایی نادرستی دارند.

با مطالعاتی که انجام شده مصرف قند، نمک و چربی بیش از مقدار توصیه شده است و عادت‌ها و رفتارهای اشتباه غذایی مثل سرخ کردن غذا، مصرف نوشابه‌ها، فست‌فودها و حتی سسی که در فست‌فودها استفاده می‌شود چاقی و ابتلا به انواع بیماری‌ها را به همراه دارد و دیگر اینکه نداشتن تحرک در زنان عاملی برای افزایش چاقی شده است.

بنابراین ضروری است با فرهنگ‌سازی و کمک همه دستگاه‌های اجرایی، الگو و سواد غذایی زنان کشور ارتقا یابد.

سند سلامت زنان در دبیرخانه شورای عالی سلامت

مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت تصریح می‌کند: از آنجا که موضوع سلامت زنان بسیار مهم است، سند سلامت زنان در دبیرخانه شورای عالی سلامت تدوین شده است.

دبیرخانه شورای عالی سلامت، برنامه جامع ارتقای فرهنگ و سواد غذا و تغذیه را با کمک همه دستگاه‌های اجرایی تدوین کرده است که تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها ازجمله وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، صداوسیما، آموزش و پرورش و... را در ارتباط با آموزش، فرهنگ‌سازی غذای سالم و نحوه تغذیه مشخص می‌کند.

عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیرواگیر کدام‌اند؟

عبداللهی می‌گوید: یکی از اولویت‌های برنامه ارتقای فرهنگ در سند غذا و تغذیه که به تمام کشور ابلاغ شده، موضوع زنان و دختران است. مباحثی که در سال جاری جزو اولویت‌هاست عبارت‌اند از مصرف آرد و نان کامل، ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبنیات، کاهش مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیرواگیر مانند قند، نمک و چربی که به عنوان سه اولویت آموزشی در سال جاری برای زنان و دختران مطرح است و تمامی دستگاه‌ها در حیطه مأموریت خود باید برنامه‌ریزی کنند و آموزش‌هایی برای زنان و دختران کشورمان داشته باشند تا درنهایت، زنانی با تغذیه صحیح و توانمند داشته باشیم.

مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت ضمن آنکه به بانوان جامعه توصیه می‌کند به سلامت خود اهمیت دهند، ادامه می‌دهد: در واقع سلامت با تغذیه سالم بدست می‌آید و باید پیش از آنکه دچار دیابت، چربی خون و فشارخون بالا شوند از آن پیشگیری کنند.

او همچنین به مادران تأکید می‌کند: عادت‌های صحیح غذایی را در خانه به بچه‌ها یاد بدهید، چراکه ذائقه هر فرد باید از کودکی به غذای کم‌نمک، کم‌شیرین و کم‌چرب عادت کند. سعی کنید با اجرای الگوی صحیح تغذیه از سن کودکی برای فرزند خود ذائقه‌سازی کنید.

۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز

عبداللهی ساده‌ترین نوع تحرک بدنی را پیاده‌روی می‌داند و می‌گوید: توصیه همه متخصصان ۳۰دقیقه پیاده‌روی در روز است. بنابراین حداقل کاری که می‌شود انجام داد این است که حتی اگر بانوان با خودرو به محل کار خود می‌روند، فاصله‌ای را تا محل کار پیاده‌روی کنند.

 همچنین بانوان خانه‌دار چنانچه برای خرید یا هر کاری از منزل خارج می‌شوند حتماً مسافتی را برای پیاده رفتن در نظر بگیرند تا تحرک بیشتری داشته باشند و حتی با توجه به اینکه چاقی در کودکان نیز شیوع پیدا کرده است، فرزندان خود را از همان کودکی با خود همراه و تشویق به پیاده‌روی کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.