تحولات منطقه

اینتربرند، از سال ۲۰۰۰، هرساله ۱۰۰ برند برتر جهانی را معرفی می‌کند و امسال نیز بیست‌وپنجمین نسخه رده‌بندی برترین برندهای سال را برای سال ۲۰۲۴ منتشر کرد.

معرفی برترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۴/ اپل همچنان صدرنشین است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یک برند قدرتمند تاثیر قابل توجهی بر ذینفعان کلیدی دارد؛ ذینفعانی که می‌توانند در رشد کسب و کار موثر باشند. به طور کلی این ذینفعان به سه دسته مشتریان، کارکنان و سرمایه‌گذاران (فعلی و آتی) تقسیم می‌شوند. برندهای قدرتمند بر انتخاب مشتریان تاثیر می‌گذراند و در آنها وفاداری به وجود می‌آورند؛ استعدادهای کاری را جذب و حفظ می‌کنند و در آنها انگیزه ایجاد می‌کنند و هزینه‌های تامین مالی را پایین می‌آورند.

شرکت اینتر برند بزرگترین مرجع ارزیابی، رتبه بندی و ارزش گذاری برندهای مختلف در دنیا می‌باشد که از سال ۱۹۷۴ تاسیس گردیده است. این موسسه هر ساله لیستی از ارزش برند محصولات و خدمات مختلف، در حوزه‌ها و صنایع گوناگون، تهیه و در مجله بیزینس ویک به چاپ می‌رساند. این مدل در تلاش است تا با تخمین عایدی‌های بالقوه برند برای خریداران یا فروشندگان، ارزش فعلی خالص آن را محاسبه کند. این مدل، برخلاف مدل‌های دیگر (که ارزش مالی برند را از منظر سازمان مورد بررسی قرارمی دهند) این ارزش را با تکیه بر مشتریان مورد سنجش قرار می‌دهد. در واقع این مدل، در ابتدا، با توجه به نوع صنعت و کالا، مشخص می‌کند که چه بخشی از عایدی‌ها و درآمدهای شرکت ناشی از برند است.  بعد از شناسائی شدن درصد سودآوری ناشی از برند، قدرت برند در ایجاد این جریان نقدی در آینده را مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع در این مرحله، احتمال کسب این سودآوری در آینده مدنظر قرار می‌گیرد. به این منظور و در راستای سنجش ریسک برند، هفت عامل سنجیده می‌شود.  هرچه قدرت برند نسبت به این عوامل بیشتر باشد، ریسک سودآوری آن در آینده کمتر است.

این شرکت مشاوره آمریکایی، بیست‌وپنجمین نسخه رده‌بندی برترین برندهای سال را برای سال ۲۰۲۴ منتشر کرد که در این رده‌بندی، اپل همچنان در صدر لیست قرار دارد و مانند سال ۲۰۲۳ و یک دهه گذشته، برند برتر شناخته شد. این دوازدهمین سالی است که غول کوپرتینو رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

معرفی برترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۴/ اپل همچنان صدرنشین است

ارزش گذاری برند توسط اینتربرند چگونه انجام می‌شود؟

ارزش گذاری برندها و رتبه بندی آنها، هر ساله توسط شرکت ها و موسسات متعددی در سراسر جهان انجام می‌شود. اما در میان انبوهی از موسساتی که به ارزش گذاری برندها مشغول هستند (و بعضی از آنها این کار را به صورتی علمی و برخی دیگر به صورت یک فعالیت درآمدزای تجاری انجام می‌دهند) اینتربرند، از اعتبار نسبتاً بالایی برخوردار است. این موسسه از سال ۱۹۸۸ ارزش گذاری برندها را به صورت مستمر انجام داده و هنوز هم به صورت پیوسته این کار را ادامه می‌دهد. اینتربرند ضمن اینکه می‌کوشد در ارزش گذاری برندها،‌ اصول دقیق علمی را به کار گیرد، اصرار دارد که این شیوه‌ی محاسبه، رتبه بندی برندها را از فضای روز دنیا دور نکند و نتایج آن، صرفاً به یک گزارش خام دانشگاهی، تبدیل نشود.

فعالیت این شرکت در سال ۲۰۲۴

«گرگ سیلورمن»، مدیر Brand Economics اینتربرند، درباره جایگاه اول اپل در سال ۲۰۲۴ می‌گوید: درحالی‌که دیگران به هوش مصنوعی هجوم آوردند، اپل مسیر سنجیده‌تری در پیش گرفت تا مطمئن شوند عرضه هوش مصنوعی با ارزش‌هایش مطابقت دارند. این حرکت آهسته اعتماد بلندمدت را بر درآمدهای کوتاه‌مدت مقدم کرده است. قیمت سهام اپل از ابتدای سال جاری میلادی ۲۰ درصد افزایش یافته و ما پیش‌بینی می‌کنیم ارزش برند اپل در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.پنج برند برتر لیست امسال دقیقاً در جایگاهی ایستاده‌اند که در رده‌بندی سال ۲۰۲۳ بودند. با این تفاوت که ارزش برند اپل ۳ درصد کاهش یافته؛ بااین‌حال ارزش برندهای مایکروسافت، آمازون، گوگل و سامسونگ در سال ۲۰۲۴ رشد کرده‌اند. این ۴ شرکت در سال گذشته تمرکز ویژه‌ای روی توسعه و معرفی ابزارهای مختلف هوش مصنوعی داشته‌اند که مطمئناً بر ارزش برند آنها تأثیر گذاشته است.

معرفی برترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۴/ اپل همچنان صدرنشین است

مایکروسافت که مانند سال گذشته در جایگاه دوم قرار دارد، مدتی قبل از نسخه جدید کوپایلت خود رونمایی کرد؛ قابلیت‌های صوتی و تصویری پیشرفته این چت‌بات آن را به یکی از رقبای جدی عرصه هوش مصنوعی تبدیل می‌کند. همچنین میان ۵ برند برتر، گوگل با ۱۲ درصد رشد، بیشترین پیشرفت را در افزایش ارزش برند داشته است.

نکته قابل‌توجه دیگر لیست ۱۰ برند برتر مربوط به کوکاکولاست؛ این برند سال گذشته در رتبه هشتم قرار داشت، اما امسال توانست رتبه هفتم را از مرسدس بنز بگیرد. علاوه‌براین، سال گذشته برند نایکی در رتبه نهم قرار داشت، اما اکنون به رتبه چهاردهم سقوط کرده. از سوی دیگر، مک‌دونالد راهش را میان ۱۰ برند برتر باز کرده است.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.