تحولات لبنان و فلسطین

با ادامه شرایط رکود بر اقتصاد چین، بازار مس همچنان در وضعیت ریزشی قرار داشته و اثری از پیشرفت قیمت در کوتاه مدت به چشم نمی خورد.

کاهش قیمت جهانی مس به‌کف دو هفته‌ای/ ضربه بزرگ اقتصاد چین به بازار مس

به‌گزارش قدس آنلاین، قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی روزهای گذشته با نوسان های متفاوت از یکدیگر مواجه شده است. در حالیکه برخی فلزات همچون آلومینیوم از رشد قیمت خوبی برخوردار بوده اند، برخی دیگر چون مس روزهای مطلوبی را تجربه نکرده و همچنان در شراشیبی قیمت به سر می برند.

به طور کلی باید گفت که قیمت فلزات اساسی و روند آنها در بازار، وابستگی زیادی به نرخ توسعه و رشد اقتصادی کشورهای صنعتی دارند. بدین معنا که با رشد بیشتر اقتصادی این کشورها، معمولا قیمت فلزات اساسی نیز با رشد قیمت مواجه شده و انتشار هرگونه آمار منفی از آنها نیز تاثیرات منفی قابل توجهی روی بازار فلزات اساسی بر جای خواهند گذاشت.

در خصوص روند قیمت مس در بازارهای جهانی باید گفت که فعالیت کارخانه های چینی در زمینه انرژی سبز، باتری های خورشیدی، خودروهای برقی و مواردی مشابه منجر به افزایش چشمگیر قیمت این فلز در بازارهای جهانی طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی شد. با اینحال، قیمت مس در سه ماهه دوم تا حدی سرمایه گذاران خود را نا امید کرده که البته این روند برای سه ماهه های سوم و چهارم نیز ادامه یافته است.

اقتصاد چین، عامل اصلی ریزش قیمت مس!

قیمت مس تحویل ماه دسامبر در بورس فلزات لندن، روز سه شنبه به کف دو هفته ای خود یعنی ۴.۳۳ دلار در هر کیلو رسید. این قیمت همچنین در بورس فلزات سنگاپور، نیویورک و شانگهای نیز با ریزش روبرو شده و در همین محدوده کلید خورد. همانطور که گفته شد، فعالیت مثبت کارخانه های چینی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی منجر به رشد قیمت مس شد.

با اینحال، با فرو رفتن اقتصاد این کشور در رکود اقتصادی طی ماه های بعد و زیر سوال رفتن بازار برخی محصولات نوین به ویژه خودروهای برقی، باتری های قابل شارژ آنها و همچنین باتری های خورشیدی، منجر به کاهش فعالیت کارخانه های چینی و کاهش تقاضای آنها برای مس شد. البته مجموع شرایط اقتصاد چین نیز طی ماه های اخیر شرایط خوبی را تحربه نکرده و آمارهای اقتصادی منتشر شده از این کشور که ابتدای هفته جاری منتشر شد نیز موید روند نزولی اقتصاد در چین است.

کاهش قیمت جهانی مس به کف دو هفته ای| ضربه بزرگ اقتصاد چین به بازار مس!

هرچند دولت چین از اواخر ماه سپتامبر با به کار بستن بسته ای از سیاست های مالی در بخش های مختلف به ویژه بخش صنعت ساختمان سازی در این کشور در تلاش هستند تا علاوه بر رونق بخشیدن به بخش مسکن، رشد اقتصادی این کشور را نیز به هدفگذاری ۵ درصدی خود نزدیک نمایند، اما تاکنون شواهدی از تاثیرگذاری این سیاست ها بر میزان اعتماد مردم به اقتصاد و تاثیرگذاری آن بر سنایع فلزی چین به چشم نمیخورد.

شینگ ژائوپنگ تحلیلگر ارشد هلدینگ مالی ANZ در این خصوص معتقد است که مشکل اصلی صنایع چین در بازار مصرف نهفته بوده و تا زمانی که شاهد افزایش تقاضا نباشیم، وضعیت اقتصاد این کشور به همین منوال پیش خواهد رفت. دولت چین قرار است در تاریخ ۱۸ اکتبر(روز جمعه) آخرین آمار اقتصادی این کشور به ویژه تولید ناخالص داخلی را منتشر نماید که این آمار حتما روی بازار فلزات اساسی به ویژه مس، آلومینیوم و آهن تاثیرگذار خواهد بود.

قدرت گرفتن دلار و ضرر آن برای بازار فلزات

فاکتور دیگری که همچنان از افزایش قیمت فلزات اساسی از جمله مس در بازارهای جهانی جلوگیری می کند، مساله شاخص و قدرت دلار است که طی هفته های اخیر بنا به دلایل مختلف بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. افزایش شاخص به کانال ۱۰۲ طی روزهای گذشته، تاثیر منفی قابل توجهی روی بازارهای مختلف کامودیتی ها بر جای گذاشته که دلیل آن نیز مشخص است.

زمانی که دامنه تنش های بین المللی یا منطقه ای و یا پدیده هایی چون رکود و ورشکستگی اقتصاد جهانی رو به افزایش میگذارد، سرمایه گذاران ترجیح می دهند دارایی های خود را به جای بازارهای پر ریسک به سمت دلار امن حرکت دهند. این افزایش تقاضا برای دلار در سطح محیط بین الملل نهایتا منجر به افزایش شاخص و قدرت دلار خواهد شد که چننی پدیده ای برای بازارهای مختلف از جمله بازار فلزات منفی تلقی می شود.

منبع: بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.