تحولات لبنان و فلسطین

این روزها چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار در پردیس سینمایی ملت با استقبال پرشور علاقمندان به سینمای کوتاه در حال برگزاری است و تا ۲ آبان ماه ادامه دارد.

استقبال مخاطبان از جهان خیال‌انگیز فیلم کوتاه

به گزارش قدس آنلاین، این روزها چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار در پردیس سینمایی ملت با استقبال پرشورعلاقمندان به سینمای کوتاه در حال برگزاری است و تا ۲ آبان ماه ادامه دارد. این دوره از جشنواره که از جمعه گذشته آغاز به کار کرد با حضور گرم اهالی سینما، رسانه و جمع کثیری از مخاطبان در پردیس ملت روبرو شد و نوید دوره‌ای پررونق‌تر از گذشته را داد.

سینمای ایران در بخش‌های داستانی، تجربی، مستند و پویانمایی، سینمای بین الملل در دو بخش اصلی و هوش مصنوعی، و همچنین اکران‌های جانبی جشنواره با نمایش آثار شاخه زیتون و بخش استعداد نو در کنار نمایش آثاری منتخب از سینمای بین الملل در یک دهه اخیر از بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره هستند که در کنار برپایی نشست‌های نقد و بررسی آثار مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران و ۲۰ نشست‌ تخصصی و همچنین نمایشگاه کتاب و سینما و نمایشگاه عکس جشنواره تهران در پردیس سینمایی ملت میزبان مخاطبان رویداد چهل و یکم تهران است.

استقبالی پرشور از فیلم‌های جشنواره چهل و یکم

استقبالی پرشور از جهان خیال‌انگیز فیلم کوتاه

یکی از ویژگی‌های این دوره استقبال قابل توجه علاقمندان به سینمای کوتاه است، تقریباً در همه سانس‌ها به خصوص در بخش سینمای ایران/ داستانی و نمایش بسته‌های فیلم، ظرفیت سالن‌های نمایش تکمیل و بسیاری از مخاطبان به دلیل کمبود جا روی پله‌های کنار سالن به تماشای فیلم می‌نشینند. البته این استقبال تنها محدود به بخش سینمای داستانی نیست و سالن‌های فیلم‌های مستند و انیمیشن نیز مملو از حضور علاقمندان است.

حضور چهره‌های سینمایی؛ از بازدید تا بازی در فیلم‌ها

یکی از نکات قابل توجه این دوره که باعث رونق جشنواره چهل و یکم شده است، حضور چهره های سینمایی و منتقدان در روزهای جشنواره و در پردیس ملت است. روز جمعه با توجه به تعطیلات پایانی هفته و آغاز به کار این دوره، پردیس ملت میزبان حضور جمعی از سینماگران همچون محمد کارت، سجاد افشاریان، سیاوش چراغی‌پور، مهتاب ثروتی، کیوان کثیریان، علی شادمان و در روزهای بعدی مهرداد خوشبخت و امیرشهاب رضویان  و ... بود.

استقبالی پرشور از جهان خیال‌انگیز فیلم کوتاه

نکته دیگر حضور بازیگران مطرح در بسیاری از فیلم‌های کوتاه است و این نشان از اهمیت این سینما برای سینماگران حرفه ای دارد. در «تبر» فرهاد اصلانی و مریم بوبانی نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند و حسن پورشیرازی هنرپیشه نقش اصلی فیلم «خرده سیاره» است. علی باقری یکی از نقش‌های مکمل در «آپاترید» را بازی می‌کند. همچنین فیلم «کم و بیش نامرئی» با حضور مهرداد ضیایی و «برهوت» با بازی مجید پتکی از دیگر آثاری هستند که هنرپیشگان سینمایی در آن نقش آفرینی می کنند. در فیلم «تنها کنار هم» نیز علیرضا ثانی‌فر نقش اصلی را بازی می‌کند. یکی از هنرپیشه‌های فیلم «جوجه‌رنگی» سیاوش چراغی‌پور است که سابقه طولانی و قابل توجهی در فیلم کوتاه دارد.

«پذیرای جهان خیال انگیز تو» در ژانرهای مختلف

یکی دیگر از نکات مهم فیلم‌های این دوره تنوع ژانر آثار است، با توجه به اینکه «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال انگیز تو» شعار این دوره از این رویداد سینمایی است و تنوع ژانرها و تاکید بر بومی‌گرایی نیز از سیاست ها و البته امتیازات دو سه دوره گذشته جشنواره بوده، امسال نیز در ادامه این روند شاهد فیلم‌های متنوعی در ژانرهای گوناگون هستیم که در نوع خودش تماشای بسته‌های فیلم را جذاب کرده است، از ژانر پلیسی، جنایی و معمایی گرفته تا شمار قابل توجهی از فیلم‌های فانتزی و خلاقانه و اجتماعی، دفاع مقدسی و مقاومت.

بخش بین‌الملل؛ از رکوردی تازه تا یک اتفاق جذاب

امسال در بخش بین الملل از ۱۵۰ کشور دنیا بیش از ۱۳ هزار اثر به این دوره از جشنواره رسید. این در حالی است که در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم متقاضی حضور بودند و امسال طی رکوردی تازه دو برابر دوره قبل اثر دریافت شده است. همچنین  برای اولین بار در دوره چهل و یکم بخش هوش مصنوعی به جشنواره اضافه شده که مورد استقبال خوب فیلمسازان و مخاطبان نیز قرار گرفته است. علاقمندان به سینمای کوتاه برای اولین بار می‌توانند فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را با عینک های مخصوص ببینند. تعداد ۳۴۴ فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا به دبیرخانه رسید که از مجموع ۱۱ فیلم پذیرفته شده ۳ فیلم ایرانی است و همچنین در بخش وی آر نیز از ۸ فیلم پذیرفته شده یک فیلم ایرانی است.

شاخه زیتون

یکی از بخش‌های مهم این دوره بخش ویژه «شاخه زیتون» است که به حمایت از مردم مظلوم فلسطین اختصاص پیدا کرده است. البته این بخش سال گذشته هم برپا بود اما امسال برای نخستین بار در بخش بین‌الملل نیز فیلم‌هایی با این محوریت اکران می‌شود. همچنین ۶ فیلم درباره قهرمانان ملی مانند شهید فخری‌زاده، شهید جهان آرا، شهید حاج قاسم سلیمانی و… در روزهای جشنواره به نمایش درمی‌آیند و ۷ فیلم دفاع مقدسی نیز حضور خواهند داشت.

بخش «کتاب و سینما»

در بخش «کتاب و سینما» که به صورت رقابتی برگزار می‌شود، ۲۴ فیلم به نمایش در می آید. این فیلم‌ها اقتباس شده از کتاب‌های مختلف هستند و در بین آنها فیلم‌هایی که از فیلم هم اقتباس شده باشند، دیده می‌شود.

بخش‌های جنبی جشنواره؛ از نمایشگاه کتاب تا گالری عکس

استقبالی پرشور از جهان خیال‌انگیز فیلم کوتاه

در ایام برپایی جشنواره چهل و یکم، نمایشگاه «کتاب و سینما» در طبقه مثبت یک پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است. این نمایشگاه تا پایان روز دوم جشنواره با فروش بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب سینمایی و هنری همراه بوده است. همچنین نمایشگاه عکس منتخب آثار نخستین جشنواره عکس تهران در طبقه منفی یک پردیس تا سه‌شنبه یکم آبان ماه میزبان علاقمندان است؛ این نمایشگاه امسال برای اولین بار به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار شده است. تعداد آثار دریافتی به این بخش هم از نکات قابل توجه است؛ سال گذشته ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکس‌های دریافتی ۶۷۲۲ عکس شده و تقریباً 6 برابر دوره قبلی عکس به این رویداد هنری رسیده است.

حضور پررنگ نهادها در فیلم کوتاه

یکی از ویژگی های این دوره حضور نهادهای مختلفی همچون باشگاه فیلم سوره، سازمان اوج، انجمن فیلم ‌کوتاه و ... است. طبیعتاً فیلم‌هایی که با بودجه‌های سازمانی و ارگانی ساخته می شوند امکانات بیشتری در استفاده از بازیگران چهره دارند و از سویی دیگر حضور چهره های سینمایی و تئاتری به نوعی عامل تضمین کننده برای بیشتر دیده شدن فیلم ها شده است و مهم تر از آن فیلم‌های ارگانی یک تضمین از پیش تعیین شده برای حضور در جشنواره دارند. تولیداتی که در میان آنها آثار شاخص و قابل توجه هم کم نیست.

اعلام روزانه آمار رای‌گیری مردمی

استقبالی پرشور از جهان خیال‌انگیز فیلم کوتاه

یکی دیگر از اتفاقات خوب در جشنواره فیلم کوتاه تهران آرای مردمی است؛ چیزی که مدت‌هاست از جشنواره مهمی همچون فیلم فجر رخت بربسته است. اما در جشنواره کوتاه مخاطبان آرای خود و میزان رضایت یا عدم رضایت خود از فیلم را با برگه‌های رای به صندوق‌ها می ریزند وهر روز نیز با اعلام مجموع آرای فیلم‌های برگزیده، به ترتیب 10 فیلم برتر اعلام می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.