کروسان یک نان صبحانه معروف است که تاریخچه ای جذاب و پیچیده دارد. این نان در اصل از اتریش سرچشمه گرفته و به نام کیپفل شناخته میشد، کیپفل یک واژه آلمانی به معنای هلال یا هلالی است. در سال ۱۶۸۳ نانوایان وینی نانی به شکل هلال ماه پرچم ترکیه پختند تا پیروزی اتریش بر امپراطوری عثمانی را جشن بگیرند.
نانی که از اتریش به قلب فرانسه راه یافت
رفته رفته سفر کروسان آغاز شد و این نان جذاب به فرانسه هم رسید. ملکه ماری آنتوانت، که خود متولد وین بود، کروسان را به فرانسه معرفی کرد و این نان به سرعت محبوبیت یافت. بعد از محبوبیت کروسان در فرانسه این نان خوشمزه به سرعت در کشور های دیگر جهان به فروش رفت. یکی از اولین کشور هایی که کروسان در آنجا محبوب شد، انگلستان بود. در قرن نوزدهم، کروسان به عنوان یک نان لوکس در هتل ها و کافه های لندن سرو میشد. بعد از آن به ایلات متحده راه یافت و در اوایل قرن بیستم، به یکی از آیتم های محبوب صبحانه در این کشور تبدیل شد. امروزه کروسان در بسیاری از کشور های جهان از جمله ایتالیا، آلمان، اسپانیا، ژاپن و ... به عنوان یک نان صبحانه محبوب شناخته میشود و در کافه ها و نانوایی ها سرو میشود.
افسانه نجات وین، نانی با طعم تاریخ و فرهنگ
در سال ۱۶۸۳، امپراتوری عثمانی تلاش کرد تا شهر وین، پایتخت اتریش، را تصرف کند. نانواهای وینی که در ساعات اولیه صبح مشغول به کار بودند، صدای حفاریهای زیرزمینی را شنیدند. این حفاریها توسط سربازان عثمانی انجام میشد تا از طریق تونلهای زیرزمینی به داخل شهر نفوذ کنند. نانواها با شنیدن این صداها، به سرعت به مقامات هشدار دادند و نیروهای اتریشی توانستند به موقع واکنش نشان دهند و تونلها را منفجر کنند، که این اقدام باعث نجات شهر از تصرف شد. به عنوان یادبودی از این پیروزی، نانواها نانی به شکل هلال ماه پرچم عثمانی پختند که بعدها به نام “کیپفل” شناخته شد و در نهایت به کروسان تبدیل شد. این داستان نشاندهنده نقش مهم نانواها در نجات شهر وین و همچنین منشاء تاریخی کروسان است که از آن زمان به یکی از محبوبترین نانهای صبحانه در جهان تبدیل شده است.
تغییرات در دستور پخت
در زمان ناپلئون نیز، به دلیل کمبود کره، مارگارین جایگزین آن شد و در تهیه کروسان نیز استفاده شد این تغییر باعث شد که دستور پخت های قدیمی با کره از کروسان هایی که با مارگارین درست شدهاند متفاوت باشد.
در دهه ۱۹۷۰، توسعه خمیر های منجمد نچخته کارخانهای باعث شد که کروسان به یک غذای فست فودی تبدیل شود که هرکسی میتوانست آن را به صورت تازه بپزد و نوش جان کند. کروسان اولیه از خمیر ساده تهیه میشد، اما با گذشت زمان خمیر هزارلا و کره به دستور پخت آن اضافه شد و باعث تا کروسان به شکل امروزی خود در بیاید. امروزه کروسان ها در انواع مختلفی مانند: شکلات، پنیر، مربا و... پُر میشود و این تنوع باعث شده که هرکسی بتواند کروسان مورد علاقه خود را پیدا کند.
محبوبیت در میان جوانان
کروسان به دلیل طعم لذیذ و بافت تردش، به ویژه در میان جوانان و دانشجویان محبوبیت زیادی دارد. بسیاری از کافهها و رستورانها نیز کروسان را به عنوان بخشی از منوی صبحانه یا میان وعده خود ارائه میدهند. بسیاری از کافهها و رستوران ها در شهر های بزرگ کروسان های تازه و متنوعی را عرضه میکنند. این مکان ها به عنوان محل های ملاقات و گذراندن وقت با دوستان، برای جوانان جذابیت زیادی دارد و مصرف کروسان در این فضا ها به یک تجربه اجتماعی تبدیل شده است. کروسان های صنعتی که توسط برند های مختلف تولید میشوند، به راحتی در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها قابل دسترسی هستند. این محصولات به دلیل راحتی و قیمت مناسب، مورد استقبال جوانان قرار گرفته است. علاوه بر آن رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در ترویج مصرف کروسان دارند. تصاویر و ویدئو های مربوط به کروسان در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی، به محبوبیت این نان در میان جوانان کمک کرده است.
عارفه هدایتی_خبرنگار تحریریه جوان
نظر شما