علیرضا کاظمی که شامگاه جمعه از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه «برنامه درس ملی و هوش مصنوعی» سخن میگفت، اضافه کرد: برنامه درسی ملی، ریل اصلی نظام تعلیم و تربیت است و کمیت، کیفیت، میزان، مکان و همه ابعاد مؤلفههای مؤثر در این نظام را مشخص میکند.
وی، یکی دیگر از چالشهای آموزش و پرورش را «کوچک انگاری» آن خواند و گفت: آموزش و پرورش، نظام اثرگذار، بزرگ، مولد سرمایه نیروی انسانی و زیرساخت توسعه کشور است، باید در اولویت قرار گیرد و مسائل آن به خوبی دیده شود.
کاظمی تاکید کرد: اگر این نظام با کوچک انگاری مواجه شود، مسائل آن حل نمیشود، با انباشت انواع مسائل روز و کلاف سردرگم مواجه خواهد شد که برخی از آن ها بدون راه حل خواهد ماند.
وی، یکی دیگر از چالشهای موجود را ساده انگاری خواند و گفت: برخی تصور میکنند که هر فردی میتواند آموزش و پرورش را بچرخاند، درحالیکه این نظام واقعاً پیچیده، گسترده، متنوع، متکثر و ظریف و مدیریت آن کار بسیار دشواری است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ما معلمان فرهیخته زیادی داریم که باید زمینه رشد و شکوفایی آن ها در میدانهای تصمیم سازی و تصمیم گیری فراهم شود.
کاظمی، یکی دیگر از چالشها را «بیثباتی مدیریتی» دانست و افزود: این موضوع بلای جان آموزش و پرورش است که باید برای رفع آن تدابیری گرفته شود.
وی، یکی از سیاستهای کلان آموزش و پرورش در دولت چهاردهم را ارتقای نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد و گفت: یک نقشه راه در این زمینه داریم که نخستین مرحله آن محقق شد و رئیس جمهور نیز با نگاه عمیقی که دارد آموزش و بهداشت را اولویت دولت خود قرار داد.
کاظمی با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور، افزود: تلاشهای زیادی نیز برای پرداخت مطالبات نیروهای بازنشسته صورت گرفته است.
نظر شما