تحولات لبنان و فلسطین

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: تکمیل پروژه­ های ملی و استانی توسط مودیان از محل درآمدهای مالیاتی پرداختی باعث می­ شود که مالیات­ دهندگان نتیجه پرداخت مالیات خود را ببینند. این شفافیت باعث می­ شود که پیشبرد برنامه ها در بودجه سال آتی بسهولت رخ دهد.

تحقق عدالت مالیاتی و ارتباط موثر مودیان با دولت با تداوم طرح نشان­ دار کردن مالیات

مالیات جزو حقوق حقه هر دولتی محسوب می­ شود. هر فرد یا نهادی که در کشور کار اقتصادی انجام می ­دهد و درآمدی به دست می آورد، باید بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. مالیات ­ها منبع اصلی درآمدی برای اداره کشور هستند.

در مقابل حقی که دولت در زمینه مالیات دارد، مالیات­ دهندگان و مردم نیز حقوقی دارند. آن­ها باید بدانند مالیات کجا هزینه می­ شود. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی کشور به اجرای طرح نشان ­دار کردن مالیات توسط مودیان اقدام کرده است. در قالب طرح مورد بحث، مودیان به صورت مستقیم و برخط مشخص می­کنند که مالیات پرداختی­شان کجا هزینه شود. این امر در ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور موثر است و به شفافیت بیشتر در زمینه امور مالیاتی کشور منجر می­شود.

مالیات منبع اصلی درآمدی در کشورهای پیشرفته محسوب می­شود. طی سالیان طولانی این موضوع که در بودجه­ریزی به درآمدهای نفتی وابسته هستیم، مورد انتقاد بود. کارشناسان همواره تأکید می­کردند که درآمدهای نفتی باید برای عمران و آبادانی کشور هزینه شود و امور جاری از محل درآمدهای مالیات پیش برود. طی سال­های اخیر اقداماتی در راستای فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی در بودجه­ ریزی صورت گرفت. در این راستا، دریافت مالیات حقه از همگان در دستور کار قرار گرفت.

مشخص شدن مستقیم محل هزینه مالیات توسط مردم

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس در خصوص طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان که سازمان امور مالیاتی به روش منحصر به فردی آن را به اجرا گذاشت و مودیان می­ توانند به صورت برخط و مستقیم محل هزینه ­کرد مالیات پرداختی­ شان را مشخص کنند، تصریح کرد: اصلاح نظام مالیاتی کشور از دولت سیزدهم شروع شد و اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد. مشخص کردن محل هزینه ­کرد مالیات­ها توسط مودیان باعث می­ شود که بستر فرار مالیاتی برچیده شود و مالیات ­دهندگان با رضایت و اشتیاق بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

وی ادامه داد: مشارکت مالیات ­دهندگان در تکمیل پروژه­ های عمرانی و زیرساختی کشور باعث می­ شود که افراد احساس خوبی داشته باشند و تصور کنند که در یک پروژه ماندگار نقش داشته ­اند. تمام این روندها به بهبود وضعیت مالیاتی کشور منجر می­ شود.

این نماینده مجلس گفت: به کار انداختن مالیات ­ها در پروژه ­های عمرانی مزیت­های زیادی دارد. این اقدام به ایجاد اشتغال منجر می ­شود و رونق اقتصادی را به دنبال دارد. با توجه به این واقعیات، اقدام سازمان امور مالیاتی مبنی بر نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان مثبت ارزیابی می­شود.

مردمی­ سازی نظام مالیاتی کشور با نشان دار کردن مالیات

وی ادامه داد: مشارکت مالیات­ دهندگان در تکمیل پروژه ­ها در حوزه ­های مختلف از جمله حمل و نقل، آبرسانی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و... به عنوان یک کمک به دولت نیز محسوب می­ شود. به این ترتیب، به جای این که تمامی امور توسط دولت انجام شود، مردم نیز وظیفه­ ای در این زمینه برعهده می ­گیرند و این روندها به معنای مردمی­ سازی نظام مالیاتی کشور است.

این نماینده مجلس در خصوص این موضوع که پروژه نشان‌دار کردن مالیات با توجه ویژه بر تخصیص عادلانه مالیات و تمرکززدایی از کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته است و پروژه‌های مربوط به استان‌های محروم در اولویت تخصیص مالیات قرار دارند، تصریح کرد: بر اساس قانون عدالت محوری و اصل سوم قانون اساسی باید رویکردهای مبتنی بر عدالت اجتماعی در کشور مدنظر باشد. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی به درستی درآمدهای مالیاتی را به سمت شهرهای کمتر برخوردار و تکمیل پروژه­ های این مناطق سوق داده است.

پروژه های مناطق محروم در اولویت تخصیص منابع هستند

وی ادامه داد: عدالت­ محوری یکی از اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی است و همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. در دین اسلام نیز بر این اصل بسیار تأکید شده است. با توجه به این مسائل، این که پروژه ­های مناطق محروم در اولویت تخصیص منابع قرار گرفته ­اند، اقدامی مثبت و گامی رو به جلو به حساب می­آید. سوق دادن درآمدهای مالیاتی به مناطق محروم مزیت­های زیادی برایمان دارد. به این ترتیب، کمک می­کنیم که توسعه متوازن در کشور اتفاق بیفتد و از آسیب­ های اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار جلوگیری به عمل می­ آوریم.

ذاکر خاطرنشان کرد: تأمین مالی کامل پروژ ه ­هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند اقدام درستی است که سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار داده است. تکمیل پروژه­ های ملی و استانی توسط مودیان از محل درآمدهای مالیاتی پرداختی باعث می­ شود که مالیات ­دهندگان نتیجه پرداخت مالیات خود را ببینند. این شفافیت در هزینه ­کرد مالیات­ها باعث می­ شود که پیشبرد برنامه ­های پیش­ بینی شده در بودجه سال آتی با سهولت بیشتری رخ دهد. وقتی مردم ببینند مالیات­شان کجا هزینه می ­شود، مقاومتی در مقابل پرداخت مالیات نخواهند داشت و همین امر به بهبود رابطه دولت و مردم در حوزه مالیاتی منجر می­ شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.